خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان آتش نشانی در گفت‌وگو با ایلنا:

دیه شهدای پلاسکو تا پایان دادگاه پرداخت نمی‌شود/پیگیری‌ها در خصوص احراز شهادت آتش‌نشانان به نتیجه نرسید/انتقاد از ممنوعیت واردات لباس‌های عملیاتی آتش‌نشانی

asdasd
کد خبر : ۷۱۶۹۶۷

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ضمن انتقاد از ممنوعیت واردات لباس‌های عملیاتی آتش‌نشانان به کشور از دولت درخواست کرد در این زمینه بازنگری کند، چراکه بستر تولید لباس‌های آتش‌نشانی در کشور آماده نیست، یا اینکه لباس‌های تولید داخل استانداردهای لازم را ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بعد از حادثه پلاسکو عنوان شد که سازمان آتش‌نشانی تجهیزات به‌روز و کارآمدی را در اختیار نداشته و به رغم مصوبات متعدد در مورد تامین تجهیزات مدرن و بالگرد برای این سازمان هیچ اقدام موثری از سوی شهرداری تهران برای اجرای این مصوبات نشده است و چندی بعد سازمان آتش‌نشانی تمام تلاش خود را برای بروزرسانی تجهیزات انجام داد، اما با تحولاتی که در بازار ارز ایجاد شد، این مسیر با چالش مواجه شده و کالاهای آتش‌نشانی در زمره کالاهای ممنوعه وارداتی قرار گرفته است که بی‌شک این امر مشکلاتی را برای تمامی سازمان‌های آتش‌نشانی از جمله سازمان آتش‌نشانی تهران در زمینه تامین تجهیزات ایجاد خواهد کرد. با مهدی داوری؛ مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران درباره چگونگی روند بروزرسانی تجهیزات این سازمان و مطالبات خانواده شهدای پلاسکو گفت‌وگو کردیم که متن آن را در زیر می‌خوانید:

عدم پرداخت دیه شهدای پلاسکو

مهدی داوری (مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت دادگاه حادثه پلاسکو گفت: نظر کارشناسی اولیه اعلام شده، اما روند بررسی حادثه از سوی قوه قضاییه همچنان ادامه دارد و من اطلاع دقیقی از روند این بررسی در حال حاضر ندارم.

وی ادامه داد: پرداخت دیه به خانواده‌های شهدای پلاسکو نیز به روند دادگاه برمی‌گردد و تا زمانی که نتیجه نهایی دادگاه مشخص نشود دیه شهدای پلاسکو پرداخت نمی‌شود.

او همچنین درباره پرداخت حقوق و مزایا به خانواده‌های شهدای پلاسکو گفت: شورای شهر در حمایت از شهدای آتش‌نشانان مصوبه‌ای را تصویب کرد که براساس آن سازمان پرسنلی را که به شهادت می‌رسند، بازنشسته نمی‌کند و حقوق آنها به صورت جاری به خانواده‌هایشان پرداخت می‌شود، اما در خصوص پرسنل مجرد که به شهادت می‌رسند، قانون این اجازه را به سازمان نمی‌دهد که این حقوق را به خانواده‌‌های آنها پرداخت کند، از همین‌رو سازمان آتش‌نشانی با مصوبه هیات‌مدیره مبلغی را به عنوان کمک مستمری به خانواده‌‌های تمام شهدا چه متاهل و چه مجرد طی چهار الی پنج مرحله در سال پرداخت می‌کند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره عدم اختصاص کد شهادت از سوی بنیاد شهید به خانواده شهدای پلاسکو تصریح کرد: همه شهدای آتش‌نشان از جمله شهدای پلاسکو شهید خدمت محسوب می‌شوند، اختصاص عنوان شهید خدمت به شهدای آتش‌نشان به این معنی است که سازمان مربوطه باید امتیازات و کمک‌هایی که به این شهدا تعلق می‌گیرد را تقبل کند. البته بحث شهدای خدمت در دیگر سازمان‌ها نیز مطرح است و آنها نیز با این مشکل مواجه هستند و کد شهادت از طرف بنیاد شهید به خانواده این شهدا تعلق نمی‌گیرد.

بی‌نتیجه بودن پیگیری‌ها برای احراز شهادت آتش‌نشانان

داوری با بیان اینکه شهدای خدمت نیز همان قدر و منزلت را در میان مردم دارند، ادامه داد: البته ما پیگیری‌هایی از طریق شهرداران برای احراز کد شهادت از بنیاد شهید داشتیم و آقای نجفی شهردار سابق نیز در این زمینه پیگیری‌هایی انجام دادند که به نتیجه نرسید. اما ما در سازمان آتش‌نشانی تا جایی که در توان داریم از خانواده شهدا حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان در حمایت از خانواده‌های شهدای پلاسکو و رفع مشکلات آنها اقدامات لازم را انجام داده است، تصریح کرد: از حدود دو ماه پیش خانواده شهدای آتش‌نشان نیز تحت پوشش اداره کل ایثارگران شهرداری قرار گرفته‌اند و پرونده‌هایی برای شهدای آتش‌نشان در این اداره تشکیل شده‌است و فکر می‌کنم تا مدت زمان دیگری تمامی این اقدامات به پایان برسد.

تا سال آینده سایبان در مزار شهدا نصب کنیم

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران همچنین درباره یکی از خواسته‌های خانواده شهدای پلاسکو مبنی بر مسقف کردن مزار شهدای پلاسکو گفت: در بهشت زهرا(س) حدود سی هزار شهید با شرایط مختلف مدفون هستند، بنابراین ایجاد تغییرات در مزار شهدا باید با هماهنگی باشد، در این خصوص رایزنی‌هایی را انجام داده‌ایم و امیدوارم تا اوایل سال آینده بتوانیم سایبانی با یک طرح خاص در مزار شهدای پلاسکو نصب کنیم تا خانواده‌ها نیز در راحتی و آسایش باشند.

حادثه پلاسکو نباید هیچ‌گاه فراموش شود

داوری در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که آیا تجهیزات و وسایل آتش‌نشانی به گونه‌ای است که در صورت بروز حادثه‌ای مشابه پلاسکو بتوانیم از پس اطفاء آن برآییم؟ توضیح داد: بعد از حادثه پلاسکو که دو سال پیش اتفاق افتاد، حوادثی مانند آن در شهر تهران کم نبوده است، حوادثی مانند آتش‌سوزی در ساختمان برق حرارتی یا حریق در برج پارامیس در منطقه ۲۲. آتش‌نشانان با تلاشی که داشتند، توانستند از عهده این حوادث برآیند، اما نکته مهم این است که وقتی بحث از حادثه پلاسکو می‌شود، باید این را مدنظر داشته باشیم که حادثه پلاسکو هیچ‌گاه نباید فراموش شود و باید از آن بیاموزیم.

ساختمان پلاسکو از تجهیزات عادی برای مواجه با حادثه محروم بود

وی با بیان اینکه آمادگی نیروها و بروز‌رسانی تجهیزات یک سوی مواجهه با حادثه است، تصریح کرد: مهمترین دلیلی که باعث شد، آن فاجعه در ساختمان پلاسکو رخ دهد، در حقیقت نابسامانی‌ها و عدم آمادگی ساختمان و اهالی آن در برابر چنین حادثه‌ای بود. متاسفانه ساختمانی که فعالیت‌های مهم اقتصادی در آن انجام می‌شد و انبارهای‌ بزرگ در آن قرار داشت از ابتدایی‌ترین تجهیزات برای مواجهه با یک آتش‌سوزی محروم بود.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تاکید کرد: درست است که سازمان آتش‌نشانی باید از تجهیزات بروز برخوردار باشد و طبیعتا این سازمان به دنبال بروزرسانی و تکمیل تجهیزات است و طی یکی دو سال گذشته اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است، اما امیدواریم که مسئولان و مردم هم به ایمنی ساختمان‌ها توجه بیشتری داشته باشند و همچنین آگاهی نسبت به ایمنی در بین شهروندان ارتقا یابد تا دیگر  شاهد چنین حوادثی نباشیم.

تلاش برای به‌روز‌رسانی تجهیزات ادامه دارد

داوری با بیان اینکه برنامه‌های ما برای به‌روزرسانی تجهیزات آتش‌نشانی همچنان ادامه دارد، افزود: از هر فرصتی برای تکمیل تجهیزات استفاده می‌کنیم، البته تحولات اقتصادی کمی روند به‌روزرسانی تجهیزات سازمان آتش‌نشانی را کند کرده است. از آنجا که بیشتر تجهیزات سازمان آتش‌نشانی وارداتی است، بنابراین وابستگی زیادی به شرایط ارزی دارد، اما ما همچنان به تلاش‌مان برای تامین تجهیزات ادامه می‌دهیم و برنامه‌های تامین تجهیزات سازمان کاملا مشخص است و از سوی شورای شهر و شهرداری تهران نیز حمایت‌های لازم برای تامین این تجهیزات انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: زمانی که می‌خواستیم نردبان‌های اطفاء حریق را وارد کنیم، در ابتدا این نردبان‌ها در اولویت ۴ واردات کالایی قرار داشت، اما با مساعدت‌هایی که در دولت انجام شد این نردبان‌ها در ردیف ۲ کالاهای وارداتی قرار گرفت و ما توانستیم از سامانه نیما ارز برای واردت این نردبان‌ها بگیریم و با قیمت مناسب‌تری آنها را وارد کنیم.

تجهیزات آتش‌نشانی جزء کالاهای اولویت ۴ در واردات هستند

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه تجهیزات آتش‌نشانی جزو کالاهای با اولویت چهار است، خاطرنشان کرد: برای نردبان‌ها توانستیم از ارز نیما استفاده کنیم، اما قطعا برای تامین لباس‌ها و تجهیزات حفاظت فردی و بسیاری دیگر از تجهیزات می‌تواند در گروه دو قرار گیرد تا هم مساعدتی به کل سازمان‌های آتش‌نشانی کشور شود و هم اینکه توان خرید برای سازمان‌ها ایجاد شود. سازمان قبل از تغییر شرایط اقتصادی در کشور توانسته بود خرید‌های خوبی در زمینه لباس و تجهیزات فردی انجام دهد و طی یک سال و نیم قبل از تغییرات اقتصادی در مجموع سه هزار دست لباس آتش‌نشانی خریداری و به آتش‌نشانان تحویل داده شده بود، اما این روند به‌روز‌رسانی باید ادامه داشته باشد. لباس‌های عملیاتی ما در ردیف کالایی چهار است یعنی جزء کالاهایی است که ورود آنها به کشور ممنوع است.

قوانین برای تامین تجهیزات آتش‌نشانی بازنگری شود

وی ادامه داد: خواستار این هستیم که دولت در حوزه واردات بازنگری در خصوص نیازهای آتش‌نشانی داشته باشد، چراکه بستر تولید لباس‌های آتش‌نشانی در کشور آماده نیست، یا اینکه لباس‌های تولید داخل استانداردهای لازم را دارا نیست. شغل آتش‌نشانی شغل بسیار حساسی است و آتش‌نشانان در شرایط سخت فعالیت می‌کنند. ما در هر جایی که لازم باشد توضیحات‌مان را در خصوص اینکه شغل آتش‌نشانی جزء مشاغل سخت است ارائه خواهیم داد، این خواسته همه آتش‌نشانی‌های کشور است که مساعدت بیشتری شده و در بروز‌رسانی تجهیزات کمک بیشتری شود، اینکه اعتبار در اختیار آتش‌نشانی‌ها قرار بگیرد یک بعد قضیه است از سوی دیگر باید امکان دست‌یابی به تجهیزات برای سازمان آتش‌نشانی فراهم شود و باید تا جایی که امکان دارد به آتش‌نشانی در این زمینه کمک شود.

ساختمان آلومینیوم ایمن‌سازی شد

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه ساختمان پلاسکو در یک پروسه ۱۵ الی ۲۰ ساله بیش از ۲۰ اخطار و دستورالعمل از ماموران آتش‌نشانی دریافت کرده بود، تصریح کرد: بعد از حادثه پلاسکو با توجه به شرایطی که ایجاد شد، تعدادی از ساختمان‌ها اقدامات لازم را برای افزایش ایمنی ساختمان انجام دادند به طور مثال ساختمان آلومینیوم اقداماتی را برای ایمن‌تر کردن ساختمان انجام داد. خوشبختانه یک هماهنگی خوبی بین سازمان آتش‌نشانی، شهرداری، قوه‌قضاییه و نیروی انتظامی ایجاد شد و برخی از این ساختمان‌ها که خطر خیلی زیادی داشتند را پلمپ کردیم و صاحبان این ساختمان‌ها تعهد دادند که مشکلات این ساختمان‌ها برطرف شود و اصلاحاتی را نیز انجام دادند.

وجود خلاء قانونی در خصوص برخورد با ساختمان‌های متخلف

داوری با اشاره به طرح نظام بازرسی ایمنی ساختمان‌ها گفت: این طرح توسط آتش‌نشانان در مناطق مختلف تهران انجام می‌شود و دستورالعمل برای ساختمان‌ها صادر می‌کنند، اما باید توجه داشته باشید که سازمان آتش‌نشانی ضابط قانونی نیست و نمی‌تواند به طور مستقل با ساختمان‌هایی که موارد ایمنی را رعایت نمی‌کنند، برخورد کند همانطور که در خصوص پلاسکو نتوانسته بود از لحاظ قانونی با ساختمان قبل از حادثه برخورد کند، در حالی‌که قبل از حادثه به این ساختمان بارها تذکر داده بود. معتقدم خلا‌ء‌های قانونی دراین زمینه وجود دارد و این خلاء قانونی باعث می‌شود روند به نتیجه رسیدن ایمنی ساختمان‌ها با کندی پیش‌ می‌رود و معتقدم این اصلاح قوانین باید روزی اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر باید تکالیف شهروندی نیز در خصوص ایمنی مشخص باشد، وقتی بسترهای لازم برای ایمن‌سازی ساختمان از سوی یک سازمان آماده می‌شود و کارشناسی فنی و دستورالعمل‌ها، آگاهی بخشی عمومی از سوی سازمان صورت می‌گیرد، اما مردم اقدامی برای این ایمن‌سازی‌ها انجام نمی‌دهند. مردم باید بپذیرند که هزینه برای ایمنی در حقیقت نوعی سرمایه‌گذاری است و این ایمن‌سازی‌ها باعث می‌شود که جان‌ افراد و سرمایه‌ها حفظ شود.

عدم بروزرسانی تجهیزات ما را با مشکل مواجه می‌کند

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تاکید کرد: معتقدم حمایت از آتش‌نشانی‌ها باید از سوی دولت ادامه پیدا کند و این در یک دوره مشخص زمانی نیست. آتش‌نشانان نیروی دفاعی یک شهر در برابر حوادث هستند و باید از این نیروی دفاعی هم در بخش عملیاتی و هم در بخش پیشگیری همواره پشتیبانی کرد و با حمایت‌های قانونی که انجام می‌شود از بروز این حوادث جلوگیری کرد. اتفاقات خوبی از سوی شهرداری در سال ۹۶ و ۹۷ برای سازمان آتش‌نشانی صورت گرفت و می‌دانم که در سال ۹۸ این حمایت‌ها از سوی شهرداری ادامه دارد، اما دسترسی ما به این تجهیزات بسیار مهم است و قوانینی که اگر اصلاح نشود می‌تواند برای ما دست‌و پاگیر بوده و روند ما را در بروزرسانی تجهیزات کاهش دهد، درخواست ما این است که در اولویت‌بندی کالاهای آتش‌نشانی بازنگری شود، چراکه عدم به‌روزرسانی تجهیزات می‌تواند ما را با مشکلاتی مواجه کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز