خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اختلال در آموزشِ دانشجویان پزشکی در بیمارستان‌ها به دلیل شیوع کرونا/ لزوم اعمال محدودیت در پذیرش رزیدنت تا بهبود شرایط و تمرکز بر اقدامات آموزشی

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۲۹۰۷

رئیس بیمارستان سینا نسبت به اختلال در آموزشِ دانشجویان پزشکی در بیمارستان‌ها به دلیل شیوع کرونا ابراز نگرانی کرد.

«محمد طالب‌پور» رئیس بیمارستان سینا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به شرایط بیمارستان در موج پنجم بیماری کرونا، بیان کرد: وضعیت بیمارستان جالب نیست، ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستان را به کرونا اختصاص دادیم و یک بخش را برای تزریق سر پایی رمدسیور در نظر گرفتیم که روزانه حدود ۱۵۰ الی ۱۶۰ مورد می‌شود، حال تصور کنید که روزانه فقط این تعداد برای درمان سرپایی به بیمارستان می‌آیند و می روند، در کل با خستگی و دردسر خدمت رسانی می‌کنیم.

وی با اشاره به مراسم های محرم گفت: باید توجه شود که محرم یک رفتار مذهبی بین مردم است، اما تجمع‌های بیشتر از آن را ما در سطح شهر می‌بینیم، الان سفر با مترو و اتوبوس از یک مراسم مذهبی خطرناک‌تر است، در ابتدای شیوع، همه جدی بودند و عده‌ای هم بیشتر از الان نگرانی داشتند و به نسبت رعایت کردند یعنی پارسال بعد از ماه محرم آنقدر موج بالایی ندیدیم چون خیلی‌ها را رعایت کردند.

وی ادامه داد: وقتی برخی می خواهند در مراسم محرم حضوری شرکت کنند، ما موظفیم در این شرایط راهکار برای آنها داشته باشیم که هم گوش دهند و هم اینکه اجبار به تعطیلی این مراسم نکنیم و یکی از آنها این است که حتماً در فضای باز مراسم را برگزار کنند، نه در فضای بسته و با تراکم بالا.

طالب پور افزود: افراد باید در یک فضای باز با فاصله‌ی دو متری از هم حضور داشته باشند و شستشوی دست‌ها و پذیرایی خوراکی‌ها به شکل بسته بندی شده مدنظر قرار گیرد، اگر این مراسم‌ها با رعایت کامل برگزار شود در آن صورت خطرناکتر از وضعیتی که در شهر داریم نخواهد بود، اما اینکه افراد در یک فضای بسته با تعداد بالا کنار هم قرار گیرند و همه با هم سینه زنی انجام دهند، نباید این اتفاق رخ دهد.

وی گفت: در واقع اصل مراسم را می‌توانند تعطیل نکنند، ولی این خطوط قرمز را در نظر بگیرند، پس مراسم باید در فضای باز باشد و فاصله دو متری بین هر فرد در نظر گرفته شود، افراد با ماسک باشند، پذیرایی‌ها به صورت بسته بندی باشد و مثلا نوشیدنی پذیرایی نکنند، چون اینها رفتارهای پرخطر است.فقط باید بر اساس اصول علمی مراسم را برگزار کنند.مراسم ها نباید بدون دستورالعمل و قانون انجام شود و نباید به شکلی برگزار شود که موج ایجاد کند تا به بیمارستان‌ها فشار بیاید، نه تنها بیمارستان ما بلکه همه‌ی بیمارستان‌ها مثل بادکنکی هستند که تا انتها باد شده و اگر بیشتر به آنها فشار بیاید می‌ترکد یعنی همان توانمندی‌هایی که دارند را هم از دست می‌دهند.

طالب پور گفت: هر بیمارستانی هم یک توانی دارد، باید همه اینها پیش‌بینی شود، وقتی از یک حدی مراجعه بالاتر می‌رود، ظرفیت بیمارستان‌ها از لحاظ پرسنل و امکانات مشکل پیدا می‌کند و الان تامین اکسیژن برای همین مشکل است و تهیه اکسیژن مایع الان یک به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

رئیس بیمارستان سینا ادامه داد: حداکثر توان بیمارستان در کرونا همین ۵۰ درصد تختی است که در نظر گرفتیم، در حال حاضر بیمارستان‌ها با تمام وجود کار می‌کنند و نباید بگذاریم بیش از این به بیمارستان‌ها فشار بیاید.

وی افزود: در مورد این موارد باید به جامعه نگاه کنیم که اگر مترو و اتوبوس را تعطیل کرده بودیم و یا مثلا با در نظر گرفتن فاصله می‌توانستیم از این وسایل نقلیه استفاده کنیم که مردم آلوده نشوند،  در آن صورت  این درخواست هم با آن رفتارها هماهنگ بود، اما وقتی می‌بینیم میزان مشارکت مردم ۴۰ درصد بیشتر نیست و همچنین تمام رستوران‌ها باز است، در این صورت اگر اجبار شود که مراسم‌ها فقط در خانه باشد یک نگاه بدبینانه به یک فرایند است.

طالب پور گفت: متاسفانه ما در مورد ویروس دلتا برنامه تعریف شده‌ای نداریم، غیر از این که باید زودتر واکسن را به همه تزریق کنند و دستورالعمل‌های علمی و دقیق در نظر گرفته شود، دیگر برنامه ای نداریم.

وی ادامه داد: سیاست دانشگاه و وزارت بهداشت این است که اگر می‌توانیم به شکل سرپایی هم خدمات ارائه دهیم که ما در بیمارستان این کار را انجام دادیم، حتی پرستارها سرم‌ و دارو از بیمارستان می‌گیرند و به منزل بیمار می‌روند و تزریق‌ها را انجام می‌دهند، بعد پوکه‌های آن را برمی‌گردانند، کاری که هیچ وقت در بیمارستان دولتی انجام نمی‌شد، ولی وقتی تراکم زیاد باشد این یک راه حل است.

طالب پور با اشاره به یکی از مشکلات دانشجویان پزشکی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر دانشجویان به بیمارستان‌ها می آیند به این امید که تحصیل کنند ولی صبح تا شب با بیماران کرونایی درگیر هستند، درصورتی که باید در معرض بیماران بیشتری قرار گیرند و این دوره‌ها برای آنها دیگر تکرار نمی‌شود.

وی گفت: الان حدود یک سال و نیم است که رزیدنت داخلی فقط بیمار کرونایی می‌بیند و اگر چهار سال تحصیلی آنها تمام شود، غیر از کرونا چه چیزی یاد گرفته است؟ این همه بیماری‌های داخلی متنوع داریم، همه‌ی اینها تبعات بسیار زیادی خواهد داشت، چون آن فرد، متخصص داخلی خواهد شد که فقط بیماری کرونا بلد است، به طور مثال جراح بعد از تمام شدن تحصیلش جراحی نمی‌داند چون در زمان کرونا بخش زیادی از عمل‌ها تعطیل بوده است، همه‌ی اینها تبعات خواهد داشت، بنابراین درخواست من این است که از اول مهر تعداد محدودتری را پذیرش کنند تا رسالت اصلی آموزش با تمرکز بیشتر انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز