خبرگزاری کار ایران

عوامل بیولوژیک بیشترین سهم را در ایجاد مسمومیت‌های غذایی دارند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۲۹۸

شکم درد، اسهال، استفراغ و افزایش بزاق دهان از علائم شایع مسمومیت‌های غذایی بوده و مهم‌ترین اقدام در صورت مسموم شدن، مصرف مایعات و مراجعه به پزشک می‌باشد و به هیچ وجه مصرف آنتی بیوتیک بصورت خودسرانه توصیه نمی‌شود.

ایلنا: سرپرست مدیریت مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: عوامل بیولوژیک بیشترین سهم را در ایجاد مسمومیت‌های غذایی دارند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، شکراله سلمان‌زاده، اظهار داشت: مسمومیت‌های غذایی ممکن است در اثر عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی ایجاد شوند که در این میان عوامل بیولوژیکی بیشترین علت مسمومیت‌های غذایی بوده و طیف وسیعی از میکروب‌ها می‌توانند از طریق غذا به فرد منتقل شوند.

وی افزود: آلوده شدن غذا به مواد بیولوژیک ممکن است قبل از تهیه و طبخ غذا، یا در حین آماده سازی و یا بعد از پخت آن صورت گیرد. لذا باید به نوع مواد غذایی استفاده شده برای پخت غذا و ظروفی که غذا با آن‌ها تماس پیدا می‌کند توجه ویژه داشت.

سلمان‌زاده ادامه داد: جهت جلوگیری از آلوده شدن مواد غذایی از جمله برنج پخته شده که سهم عمده در برنامه غذایی خانواده‌ها دارد و با بازگشایی مدارس و بخصوص مهدهای کودک، یکی از غذاهای عمده میان وعده مورد مصرف در میان وعده‌های آن‌ها خواهد داشت را باید پس از طبخ، یا در محل‌های کاملاً سرد مانند یخچال و یا بر روی حرارت ملایم(دمای بالای ۷۰ درجه سانتی گراد) نگهداری کرد. مواد غذایی که در یخچال نگهداری شده نیز باید قبل از مصرف حداقل به مدت ۱۰ دقیقه بالای شعله قرار گرفته و گرم شود.

سرپرست مدیریت مبارزه بیماریهای مرکز بهداشت استان افزود: برنج پخته شده پس از سرد شدن محیطی مناسب برای رشد باکتری باسیلوس سرئوس می‌باشد که این باکتری تولید یک نوع سم خاص در غذا می‌کند که خود باکتری در هنگام گرم کردن غذا از بین می‌رود اما سم تولید شده توسط آن به گرما مقاوم است و در غذا باقی مانده و می‌تواند طی مدت یک تا دو ساعت پس از مصرف غذا باعثبروز مسمومیت شود.

سلمان‌زاده همچنین با بیان علائم مسمومیت‌های غذایی گفت: شکم درد، اسهال، استفراغ و افزایش بزاق دهان از علائم شایع مسمومیت‌های غذایی بوده و مهم‌ترین اقدام در صورت مسموم شدن، مصرف مایعات و مراجعه به پزشک می‌باشد و به هیچ وجه مصرف آنتی بیوتیک بصورت خودسرانه توصیه نمی‌شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در مواردی که چند نفر از یک غذای مشترک استفاده نموده و دچار علایم مشابه مسمومیت غذایی شده‌اند، مراتب باید حتماً به مقامات بهداشتی محلی اطلاع داده شده و حتی مقداری از غذای مصرف شده برای انجام آزمایشات بعدی نگهداری شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز