خبرگزاری کار ایران

شهرداری تهران ملزم به ارائه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۰۳۴۰

اعضای شورای شهر تهران، شهرداری را ملزم به ارائه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جریان دویست و شصت و ششمین جلسه شورای شهر تهران بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ شهرداری تهران» در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی ضمن قرائت گزارش این طرح گفت: متاسفانه علیرغم نکات قوت خوبی که در طرح تفصیلی وجود دارد، ولی نقاط ضعف و خلاء‌های زیادی در فرآیندهای طرح تفصیلی شهر تهران وجود داشته که یکی از آنها این است که فقط یک نسخه برای تمامی محدوده‌های شهری در ضابطه‌گذاری تعریف کرده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ضابطه تامین پارکینگ برای منطقه ۱۲ که بافت فرسوده و بافت تاریخی در آن باهم عجین شده است با منطقه یک و دو هیچ فرقی نداشته‌اند. در ارتباط با پهنه بندی‌ها هم همینطور بوده است، عملا می‌توان گفت که در منطقه ۱۲ شهر تهران طرح تفصیلی در آن کارایی ندارد. طی یک جلسه من به همراه آقای حبیب زاده به این منطقه مراجعه کردیم و شاید ۱۰۰ مورد ارباب رجوع مراجعه کردند اما نتوانستیم درباره یک مورد تصمیم‌گیری کنیم و واقعاً فشار سنگینی بر شهرداری منطقه ۱۲ حاکم است.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: بخشی از مشکلات را حل کرده‌ایم ولی بخشی دیگر نیاز به تغییر طرح تفصیلی دارند. خوشبختانه کارهای خوبی در این زمینه شروع کردند و مطالعات را انجام دادند. من خیلی امیدوارم که یک ماه و نیم آینده این‌ها به سرانجام برسد. یکی از مهمترین مشکلات محدوده مرکزی شهر تهران و یکی از اولویت‌های جدی مدیریت شهری احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده است.

سالاری در ادامه افزود: در محدوده مرکزی شهر تهران بافت‌های تاریخی با بافت‌های فرسوده عجین شده‌اند. در طرح تفصیلی الزامی به تامین پارکینگ است یعنی اگر نتوانند پارکینگ آن منطقه را تامین کنند امکان نوسازی وجود ندارد. از طرف دیگر ضوابط میراث که مصوبه مجلس اساسا اجازه بازگشایی معابر را نمی‌دهد. این موارد عملا مانعی جدی در احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده و تاریخی است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات شهر تهران به خصوص در مناطق مرکزی بحث تاب آوری و ایمن‌سازی است. در بحث تاب آوری وقتی موانع جدی بر سر راه صدور پروانه و نوسازی وجود دارد عملاً تاب آوری به ایمن‌سازی هم صورت نمی‌گیرد. یکی از اقدامات خوبی که شورای پنجم انجام داده این است که برای اولین بار ضابطه پارکینگ را در جمهوری اسلامی ایران تغییر می‌دهد. تیم شهرداری با یک تیم در دانشگاه تهران یک قرارداد مشاوره‌ای نوشت و یکی از بهترین جلسات کمیسیون ماده ۵ بود که اساساً مبتنی بر تجربیات تاریخی در دنیا بود. در شهر تهران ضابطه پارکینگ را برای مراکز شهری تغییر می‌دهیم و حتی برای پارکینگ‌های ۱۲۰ متر هم تلاش می‌کنیم که این امر اختیاری باشد.

سالاری گفت: در همین راستا این طرح ارائه شد. شهرداری به صورت همزمان با ارائه این طرح مطالعات را شروع کرده و کار آن در حال اتمام است.

او در ادامه با اشاره به متن این طرح گفت: با عنایت به بند دوم ماده 80 قانون تشکیلات شورای شهر و در راستای اجرای مفاد طرح جامع سال 86 و با توجه به ناکارآمدی طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران در حل مسائل و مشکلات ساکن در بافت مرکزی و تنزل ارزش سکونت در آن و همچنین ضرورت توجه به بافت تاریخی مرکزی شهر و تهیه طرح ویژه به منظور توسعه بافت های تاریخی و دستیابی به مرکز تاریخی سرزنده، شهرداری تهران موظف است لایحه طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی مرکزی در محددوده تاریخی حصار ناصری را با توجه به مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری کشور و با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و سایر دستگاه های مرتبط طی مدت حداکثر 6 ماه از ابلاغ شورای شهر ارائه دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز