خبرگزاری کار ایران

آخرین وضعیت شهرداران بازداشت شده/ تهران به "شهر خاموش" و همه معابر به "تونل وحشت" تبدیل شده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۳۱۹

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: اکنون متاسفانه تهران به "شهر خاموش" و همه معابر به "تونل وحشت" تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری مشترک که با رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر برگزار شد گفت: یکی از خبرهای خوب در جهت حفاظت از حریم میراثی بیت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی، صدور دستور موقت دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف اجرای مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص لغو محدودیت ارتفاعی جماران بود. 
او ادامه داد: موضوع لغو محدودیت ارتفاعی جماران، از زمان اختلاف بر سر طبقه مازاد نهاد ریاست جمهوری به جریان افتاد. مرجع تصویب چنین اموری، شورای عالی شهرسازی و معماری است، اما همواره قاعده بر این بوده که این شورا، از یک موضع کلی نگر کارشناسانه و چندتخصصی، در رابطه با طرح‌های توسعه شهری تصمیم‌گیری کرده است. 

او با بیان اینکه تصمیم شورای عالی برای لغو محدودیت ارتفاعی جماران با انتقاد جدی و کارشناسی ما در شورای شهر مواجه شد گفت: حتی نظرات شهردار تهران و معاون شهرسازی که در این دوره روابط خوب و نزدیکی با شورای عالی شهرسازی و معماری ایران دارند، چندان مورد اعتنا واقع نشد، گفته می‌شود برخی اعضای شورای عالی هم با لغو محدودیت‌ها همراهی نداشته‌اند، و این مصوبه حالت دستوری پیدا کرده است.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در بحث کرونا حال حاضر در شرایط شکننده و ناپایداری هستیم، تصریح کرد: مطابق رنگ‌بندی‌هایی که نمایانگر وضعیت شهرهاست امروز تهران در وضعیت زرد قرار دارد. بعد از فروکش موج سوم طبق آمار اعلامی میزان بیماران سرپایى بیمارستان هاى استان تهران به زیر ۱۸۰۰ نفر رسیده بود که اکنون متاسفانه با شیب ملایم به بالاى ٢٠٠٠نفر رسیده و مطابق نظر مسئولان و کارشناسان اگر این روند ادامه داشته باشد وضعیت تهران پیچیده تر می شود و دیگر زرد نخواهند ماند‌. 
اعطا گفت: در هر حال وضعیت کاهش فوتی ها در شهر تهران و یا کاهش بستری و مراجعات به بیمارستان نمایانگر ثبات در کنترل پاندمی کرونا نیست و وضعیت شکننده و ناپایدار است و باید برای موج چهارم آماده باشیم. مدیریت شهری از ابتدای کرونا در حوزه های خدمات شهرى و ارائه خدمت در حوزه سلامت عملکرد خوبی داشته است. در حال حاضر هم بیش از ٨٠ خانه سلامت و سراى محله ما در طرح ملى شهید سلیمانی در مشارکت و همکارى کامل با وزارت بهداشت و بسیج و سپاه هستند. مطابق آمارها و گزارش ها بستری و مراجعه حضوری به بیمارستان ها در تهران افزایش یافته است. 

عطا اضافه کرد: باید توجه داشت در الگوی فوت شهروندان مبتلا دیده می‌شود که شرایط مشابه خردادماه است که حدودا یک ماه آمار فوتی‌های تهران در حدود 20 نفر بود اما با افزایش نابهنگام درگذشتگان روبه رو شدیم. امیدواریم با حفظ سیاست هاى موجود و اجتناب از تعجیل در بازگشایی ها و رفع محدودیت ها بتوانیم به شرایط بهتری در شهر تهران دست یابیم چرا که شرایط شکننده و ناپایدار است. 

او در ادامه به مساله خاموشی شهر اشاره کرد و گفت: مدتی است با خاموشی خیابان و معابر شهر تهران هستیم. چندی پیش درباره پل های عابر پیاده تاریک نا امن برای شهروندان طرحی با عنوان "عبور ایمن شهروندان از پل های عابر پیاده شهر تهران" تصویب شد در دفاع طرح مذکور از عبارت "تونل وحشت" برای پل های عابر تاریک و محصور در تابلوهای تبلیغاتی استفاده کردم. اکنون متاسفانه تهران به "شهر خاموش" و همه معابر به "تونل وحشت" تبدیل شده است. 

اعطا گفت: اما در حوزه شهر تهران باید این هشدار را داد که طولانی شدن تاریکی تهران و استمرار شهر خاموش به ناامنی معابر منجر می‌شود. در مجموع خاموشی های بلند مدت در تهران هر چند به مسئله تامین انرژی باز می‌گردد اما باید در نظر داشت که نباید امنیت عمومی شهر اولین جایی باشد که به عنوان تیر رس تهران را به شهر خاموش تبدیل می کند. 

اعطا ادامه داد: در ایامی که محدودیت‌های رفت و آمد وجود دارد مردم برای اندکی پیاده روی در اطراف منزل خود نباید در شهر خاموش با چراغ قوه از منزل خود بیرون بیایند هر چند این خاموشی به بعد از ساعت ۹ خلاصه نمی شود و از غروب تا صبح فردا ادامه دارد. در این رابطه انتظار می رود دستگاه های مسئول دولتی بی تفاوت نمانند و نسبت به این مطالبه مهم شهروندی حساسیت لازم را به خرج دهند، چرا که نمایندگان مردم در شورا موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری می کنند. 
 
وی ادامه داد: امیدوارم با مدیریت پسماند به سمت اقتصاد سبز حرکت کنیم. مدیریت پسماند در شهر تهران عمدتا به صورت سنتی صورت می‌گرفته است که این روش علاوه بر آسیب های محیط زیستی شهرداری را با مشکل کمبود زمین برای دفن زباله ها نیز روبه رو میکرد است. طرح فعلی مدیریت پسماند مربوط به حدود ۲۰ سال پیش است.  شورای پنجم در سال ۹۷ مطابق برنامه پنج ساله سوم  توسعه شهر تهران شهرداری را موظف به تهیه "برنامه جامع مدیریت پسماند" کرد. شهرداری پس از انجام مطالعات و بررسی های لازم اقدام به تدوین برنامه جامع مدیریت پسماند کرده است.
 
اعطا خاطرنشان کرد: حجم زیاد پسماند و فقدان یک نظام یکپارچه که بتواند مراحل مختلف مدیریت پسماند از تولید و جمع‌آوری گرفته تا انتقال و دست را به نحو موثر و اثربخشی ساماندهی نماید، مدیریت شهری را با چالش های اجرایی مانند جمع آوری چندبار در روز با حداقل تفکیک از مبدا که در اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند از شهروندان که به یک طلبه انباشتی حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومانی بدل شده روبه‌رو ساخته و محیط زیست انسانی را نیز با مخاطرات جدی مواجه کرده و نارسایی‌های اجتماعی مهمی همچون زباله گردی را پدیده آورده است.
 
وی خاطرنشان کرد: تهیه و تدوین طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران در سال ۱۳۹۷ در دستور کار سازمان مدیریت پسماند قرار گرفت. لازم به توضیح است که آخرین طرح جامع پسماند شهر تهران مربوط به حدود ۲۰ سال پیش می باشد که توسط شرکت بی سی برلین برای سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران تهیه شده است. طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران در افق ۲۰ ساله ترسیم شده و از جمله اهداف آن می شود به انتظام بخشی به آنالیز فیزیکی و شیمیایی پسماند بازه‌های زمانی منظم، ساماندهی وضعیت تفکیک در مبدا ذخیره سازی، تغییر در فرم ذخیره سازی و کنترل و حذف فعالیت عوامل غیررسمی و زباله گردی اشاره کرد.
ما هم در شورای پنجم امید داریم با گزارش های کارشناسی در این برنامه و تصویب آن، میانگین تولید زباله هر شهروند تهرانی که ۹۰۰ گرم است به میانگین شهرهای توسعه یافته که بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ گرم است نزدیک شود و در نهایت بتوان در مدیریت پسماند به سمت اقتصاد سبز حرکت کرد.

او درباره سرانجام دستگیری شهردار دو منطقه شهرداری گفت: هر دو در حال حاضر در بازداشت موقت هستند و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد. بیش از این خبر جدیدی نیست باید منتظر ماند تا نتیجه تحقیقات مقدماتی مشخص شود.

اعطا با تاکید بر اینکه شورا در مقام قضاوت نیست گفت: باید منتظر اظهار نظر مقام قضائی بمانیم و از هرگونه برخورد سریع و قاطع و بدون تبعیض با فساد استقبال می کنیم.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره حکم صادره عیسی شریفی و اقدام شهرداری برای بازگشت اموال شهر و نظر مدیریت شهری درباره رای صادره گفت: اطلاعاتی در این رابطه دریافت نکردیم.

او  در پاسخ به سوال دیگری درباره سرانجام پروژه بام لند گفت: قرارداد بام لند، از طرف سازمان بازنشستگی شهرداری تهران به شرکتی در قالب قرار داد BOLT برای بهره برداری 25 ساله واگذار شد. طی بررسی های انجام شده به نظر می رسد اشکالاتی به آن وارد است و در مکاتباتی که دستگاه های نظارتی با شهرداری داشتند، استنادات قانونی کافی به دست می دهد که شهرداری موضوع را پیگیری کند و حتی پیگیر ابطال قرار داد در مراجع قضایی شود.

اعطا ادامه داد: البته ممکن است پروسه ساده ای نباشد اما مکاتبات دستگاه های نظارتی چنین زمینه ای را برای شهرداری فراهم می کند.

او با بیان اینکه کلیت حرف ما دفاع از حقوق شهروندان است گفت: اگر در مقطعی اشکالاتی به قرارداد وارد شده نباید به سمت توافق رفت بلکه باید حقوق از دست رفته را استیفا کنند.

اعطا افزود: تذکری که دادیم و پیگیری هایی که به صورت مستمر انجام شده جهت گیری کلی استیفای حقوق شهر و شهروندان برای حل و فصل مسائل قراردادی است که دستگاه های نظارتی هم نسبت به آن شبهات جدی وارد کردند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا مبنای تحقق دو هزار میلیاردی مازاد بودجه در سال آینده با فروش مازاد تراکم است گفت: این موضوع مورد سوء تفاهم واقع شده و باید آن را توضیح داد. مازاد تراکم به معنی  مازاد تراکم بر طرح تفصیلی نیست، ما تراکم پایه مالی داریم که برای آن هیچ عوارضی دریافت نمی شود.

او با تاکید بر اینکه مدیریت شهری برای جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز، تلاش کرد که به ساخت و ساز فراتر از سقف مجاز طرح‌تفصیلی پروانه داده نشود ادامه داد: این در حالی است که این موضوع و ساخت و ساز بیشتر از سقف مجاز طرح تفصیلی در دوره‌های قبل مدیریت شهری روال بوده است، اگر موردی را پیدا می‌کنید که یک طبقه و یکی دو طبقه اضافه ساخته است این موضوع تخلف است.

او در ادامه درباره مصوبه دریافت عوارض با توجه به مرغوبیت مکانی گفت: برخی از رسانه‌ها پس از تصویب این مصوبه نکاتی را مطرح کردند که صحیح نبود. در رابطه با عوارض ساختمانی به طور میانگین رقم عوارض در شهر تهران ۱.۱ درصد قسمت معاملات است. اینکه گفته می‌شود افزایش عوارض منجر به افزایش قیمت مسکن می‌شود صحیح نیست.

اعطا افزود: این رقم در حداکثر حالت در منطقه یک به ۱.۷ دهم درصد می‌رسد، در حالی که در سایر کلانشهرهای کشور گاهی تا ۷ الی ۸ درصد هم می‌رسد.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: اگر افزایش عوارض ساخت و ساز بخواهد بر مبنای افزایش قیمت مسکن باشد باید ۲۵۵ درصد قیمت عوارض را افزایش می‌دادیم که این اتفاق رخ نداد.

او افزود: در تهران تا پیش از این برای محاسبه عوارض براساس دفترچه عرضه معمالاتی عمل می‌کردیم که کل تهران را به ۱۶۰ بلوک تقسیم می‌کرد. الان مرغوبیت مکانی می‌گوید قطعه به قطعه این زمین‌ها از نظر برخورداری از خدمات محلی، دسترسی، شکل زمین و غیره میزان مرغوبیتی دارند که تدقیق هر کدام از اینها عدد متفاوتی را به دست می‌دهد. در فرمول مرغوبیت مکانی گام به گام به این سمت حرکت می‌کنیم که در نهایت محاسبه عوارض با یک شیبی برمبنای مرغوبیت صورت گیرد و تدقیق شود.

اعطا گفت: اینکه گفته می‌شود شهرداری از افزایش عوارض دنبال کسب درآمد است، مگر شهرداری شرکت خصوصی است؟ یک نهاد عمومی است و زمانی که عارضه‌ای به شهر قرار است باید رقمی دریافت شود که منافع کل شهر در آن لحاظ شود.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره سرانجام بازنگری طرح تفصیلی خیابان ولیعصر گفت: شهرداری با نگاه حفاظتی نسبت به این خیابان طرح تفصیلی را شروع کرده است. روز گذشته جلسه‌ای در معاونت معماری و شهرسازی تشکیل شد و خوشبختانه در مراحل پایانی آماده‌سازی ارسال به کمیسیون ماده ۵ برای تصویب است. در این طرح ولیعصر به سه بخش کلی تاریخی از میدان راه آهن تا خیابان انقلاب، مدرن؛ از تئاتر شهر تا پارک وی و ولیعصر طبیعی تاریخی از پارک وی تا تجریش تقسیم شده است و برای این سه بخش ضوابط مختلفی برای آن‌ها پیش بینی شده است. این طرح به زودی به کارگروه‌های کمیسیون ماده ۵ ارسال و احتمالا تا پایان امسال و نهایتا در فرودین ۱۴۰۰ طرح تفصیلی خیابان ولیعصر تصویب خواهد شد.

ادامه دارد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز