خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش ابتدایی:

جذب ۲۲ درصد بازماندگان از تحصیل/ ۹۶ دانش‌آموز دختر ابتدایی ازدواج کرده داریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۵۲۳

معاون آموزش ابتدایی گفت: بعد از انقلاب ما رشد ۱۱۳ درصدی در مدارس روستایی داشتیم و در مورد تعداد کلاس‌ها نیز افزایش ۱۰۵ درصدی داشتیم که مطابق با تاکیدات امام راحل؛ معمار انقلاب است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری معاون آموزش ابتدایی با موضوع برنامه‌های معاونت ابتدایی در سال تحصیلی جاری و تبیین دستاوردهای آن در چند سال اخیر صبح امروز ۱۹ بهمن ماه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه "معصومه نجفی پازوکی" معاون آموزش ابتدایی ضمن تبریک ایام دهه فجر بیان کرد: در فرمایشات امام راحل دو کلیدواژه مستضعفان و مستکبران همیشه وجود داشت.

او در مورد نرخ پوشش ابتدایی در سال ۵۷ گفت: در آن سال نرخ پوشش ابتدایی ۵۷.۵۰ بوده و حالا در سال تحصیلی جاری ۹۷.۷۵ است و حتی با جذب بازماندگان از تحصیل به ۹۸ درصد رسیده و نسبت به سال ۵۷ حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است همچنین در مورد شاخص دانش آموزان دختر ابتدایی به نسبت کل، آمار قبل انقلاب ۴۰.۱۵ بوده و حالا ۴۸.۶۰ رسیده که عدد واقعی آن ۴۹.۲۶ است.

او افزود: همین شاخص آماری نسبت دانش آموز دختر به کل در روستاها در سال ۵۷ آمارش ۳۳.۳۰ بوده و الان ۴۸.۳۱ که ۱۵ درصد افزایش داشته است.

معاون آموزش ابتدایی درخصوص افزایش مدارس روستایی نیز توضیح داد: بعد از انقلاب ما رشد ۱۱۳ درصدی در مدارس روستایی داشتیم و در مورد تعداد کلاس‌ها نیز افزایش ۱۰۵ درصدی داشتیم که مطابق با تاکیدات امام راحل؛ معمار انقلاب است. همچنین ما در حال حاضر ۳۰۳ مدرسه داریم که با یک دانش آموز مدرسه برقرار است. این عدد سال قبل ۲۳۵ مدرسه بود و تا امسال رشد خوبی داشته است و ۶۸ مورد به آن اضافه شده است.

او در خصوص مدرسه شبانه روزی و لزوم تشکیل آن بیان کرد: این مدارس زمانی تشکیل می شود که بخصوص در مقطع متوسطه اول و دوم مدرسه در دسترس بچه ها نیست و در آمار مربوط به این مدارس قبل از انقلاب اسلامی فقط یک مدرسه شبانه روزی در شیراز بود که حالا به ۲۴۵ مدرسه شبانه روزی در کشور رسیده ایم.

معاون ابتدایی تصریح کرد: اساسنامه می‌گوید سرانه دانش آموزان عشایری باید سه برابری باشد و برای اولین بار این توزیع امسال به میزان سه برابری انجام شده است.

نجفی با تاکید بر اینکه رویکرد معاونت ابتدایی تربیتی است، اظهار کرد: طرحی اگر برای جذب بازماندگان به نام شهید علی محمودوند طراحی می کنیم حتی نام انتخاب شده برای آن فکر شده است و ما به همکاران خود می‌گوییم که این شهید برای تفحص شهدا شهید شد و حالا شما برای تفحص بازماندگان از تحصیل تلاش می کنید. این اقدام گفتمان سازی است و ابعاد تربیتی دارد. اگر می خواهیم چرخش تربیتی داشته باشیم باید گفتمان سازی کنیم.

او در مورد بعد آموزشی معاونت ابتدایی عنوان کرد: در بخش آموزش مهم است کارها کیفیت داشته باشد. معلم ابتدایی از تعدد طرح ها شکایت داشت و باید مدام گزارش اجرای طرح ها را می داد. ما میز معلم را خالی کردیم تا به برنامه درسی برسد. دهه ۹۰ رویکردها در کتب درسی تغییر کرد اما چقدر به معلمان آموزش دادیم تا فاصله ای بین او و برنامه قصد شده نباشد؟ باید توانمندسازی معلمان را در نظر بگیریم.

او ادامه داد: نرخ تکرار پایه یکی از مسائل ماست و فکر می کردم بعد از توصیفی شدن ارزشیابی دیگر تکرار پایه نداشته باشیم. اما آمارها گفت نرخ تکرار پایه ابتدایی در کشور ۳ درصد است همچنین نرخ تکرار پایه در مقطع اول ابتدایی نزدیک ۱۰ درصد است یعنی پایه اول ابتدایی نیاز به مداخله اورژانسی دارد. مقایسه شهر و روستا نشان داد در روستا اوضاع تکرار پایه بدتر هم هست.

نجفی اضافه کرد: نرخ ترک تحصیل در اول ابتدایی هم حادتر بود؛ آمار کلاس اول ابتدایی ما ۶۰ هزار کلاس درس بود که ۱۵ هزار کلاس درس غیردولتی بود و باکسر این مدارس و شاهد و... به ۸ هزار و ۳۰۰ کلاس درس رسیدیم و از این آمار، ۲۵ درصد کلاس اول روستایی هستند.

نجفی در خصوص تشکیل حلقه هایی برای آموزش معلمان بیان کرد: قرار است ارتباط مستمری بین معلمان کشور در حوزه آموزش ایجاد شود و گفتمان سازی شکل بگیرد. در طرح شهید همت برای توانمندسازی معلمان ۱۲ هزار حلقه ۱۰ نفره تشکیل شده و برقراری این ارتباط گسترده کار ساده ای نیست.

نجفی در مورد کتابخانه کلاسی توضیح داد: در کتابخانه کلاسی مطالعه دقیقی انحام شد. ۲ تا ۳ هزار کتاب خوانده شده و کتاب هایی را در شش ساحت تربیتی مدنظر قرار دادیم. کتابخانه کلاسی از جنس دیگری است و شاید توجه دانش آموز به کتاب های غیردرسی در ۳۲ استان از ۳۲ مدرسه رونمایی کردیم و از خود استان ها برای تجهیز کتابخانه‌های کلاسی کمک خواستیم.روزهای زوج ۲۰ دقیقه معلمان باید روی کتاب های غیردرسی وقت بگذارند.

معاون آموزش ابتدایی افزود: عدالت آموزشی برای ما مهم است. عدالت چتری بر کل برنامه‌ها و اقدامات ما و در راهبری آموزش ابتدایی است. همه تلاش های ما در راستای تحقق عدالت آموزشی است. سالهای قبل از بازماندگان از تحصیل صحبت می شد اما آمار دقیق و شفاف سازی از این افراد نداشتیم. از آبان که سامانه شهید محمدوند شکل گرفت در مورد بازماندگان به آمار دقیقی رسیدیم که با نام تک تک بازماندگان می توانیم بگوییم چه افرادی هستند و چه وضعیتی دادند.تا امروز و این لحظه از این آمار،  ۴۵ هزار و ۵۳۸ بازمانده از تحصیل جذب شده اند یعنی بیش از ۲۲ درصد بچه ها جذب شده اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ما در خصوص بازماندگان از تحصیل سه فاز شناسایی، جذب و نگهداشت داریم. در همین راستا برای ۹۷ درصد بازماندگان از تحصیل شناسایی شده، پیگیری کننده ای تعیین شده تا وضعیت دانش آموز بازمانده در هر استان را دنبال کند تا علت عدم حضور او در کلاس درس پیدا شود.

نجفی به متعدد بودن علت بازماندگی از تحصیل تاکید کرد و گفت: فوت دانش آموز، بیماری صعب العلاج، فقر مالی و... از جمله دیگر علل بازماندگی از تحصیل است.

نحفی در خصوص عامل ازدواج در بازماندگی از تحصیل اظهار کرد: ما ۹۶ دانش آموز ابتدایی دختر ازدواج کرده داریم که بازمانده از تحصیل هستند و راهکار جذب و تحصیل آنها طبیعتا متفاوت است. اگر فرد نمی تواند به مدرسه بیاید ما که می توانیم پیش او برویم و سامانه برپا برای همین است. سامانه شهید محمودوند همه چیز را در خصوص بازماندگی از تحصیل شفاف کرد. باید دستگاه ها پای کار باشند تا نگهداشت بازماندگان از تحصیل که به درس برگشته اند ادامه پیدا کند تا بچه احیانا مثلا به دلیل فقر اقتصادی مجدد درس را ترک نکند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز