خبرگزاری کار ایران

مدیرکل سیاستگذاری پژوهشی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

تعداد تخلفات مربوط به اخلاق در پژوهش خیلی کم شده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۶۸۷۱

مدیرکل توسعه و سیاستگذاری پژوهشی دانشگاه تهران از فعالیت جدی کمیته اخلاق در پژوهش و دفتر مالکیت فکری این دانشگاه در راستای احقاق حقوق پژوهشگران و تسریع در صدور مجوزها خبر داد.

محمدرضا نقوی، مدیرکل توسعه و سیاستگذاری پژوهشی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص حفظ مالکیت فکری در حوزه پژوهش‌هایی که توسط محققان و دانشجویان این دانشگاه صورت می‌گیرد، گفت: در دانشگاه تهران دفتر مالکیت فکری داریم.این دفتر در خصوص ثبت آثار دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران در سطح ملی و بین‌المللی کار می‌کند و فوق‌العاده فعال است.

نقوی ادامه داد: دانشجویان واساتید اگر تحقیقات یا دستاوردی دارند که نیاز به ثبت دارد، حتی اگر در مرحله ایده قرار داشته باشد، دفتر مالکیت فکری دانشگاه تهران نسبت به ثبت و تسریع برای گرفتن مجوزهای لازم اقدام می‌کند.

مدیرکل توسعه و سیاستگذاری پژوهشی دانشگاه تهران افزود: ما آیین نامه‌هایی در خود دانشگاه و از وزارت علوم در مورد مالکیت فکری داریم همچنین راهکارهایی برای حفظ مالکیت فکری دانشجویان و اساتید وجود دارد و از سوی دیگر آموزش‌هایی در رابطه با همین موضوع ارائه می‌کنیم و اطلاع رسانی کافی صورت می‌گیرد.

نقوی یادآوری کرد: دانشجو باید به آیین نامه ها مراجعه کند و از حقوقی که آیین نامه ها برایش در نظر گرفته اند استفاده کند. حتی اگر آثار تحقیقاتی دانشجویان و اساتید پتنت شود و به قسمت پارک‌های علم و فناوری و کارآفرینی برود باز هم آیین نامه‌هایی برای آن مرحله وجود دارد.

او تاکید کرد: ما در درس روش تحقیق پیشنهاد دادیم موضوع مالکیت فکری و حفظ آثار تحقیقاتی و مقالات به دانشجویان آموزش داده شود تا دانشجو و استاد به عنوان واحدی درسی هم با این موضوع مهم مواجه شوند.

نقوی ضمن اشاره به کارکرد دفاتر مرتبط با مالکیت فکری در دانشگاه تهران افزود: در موارد مربوط به مالکیت فکری باید به معاونت پژوهشی و دفتری با همین نام مراجعه کنند، اما اگر اتفاق رخ داده باشد یعنی حقی از دانشجو، استاد یا حتی کارمندی مرتبط با امر پژوهش پایمال شده باشد، در معاونت پژوهشی کمیته اخلاق در پژوهش را داریم که خیلی فعال است. خوشبختانه باید گفت تعداد موارد تخلفات که مربوط به اخلاق در پژوهش باشد خیلی کم شده است.

مدیرکل توسعه و سیاستگذاری پژوهشی اظهار کرد: مواردی که به کمیته می آید توسط مسئولان دانشگاه؛ از رئیس دانشگاه تهران تا معاونین همه به بررسی پرونده‌ها می‌پردازند و با داوری دقیقی که انجام می‌دهند، رای صادر می‌شود.

نقوی در مورد برنامه‌های ‌های دفتر توسعه و سیاستگذاری پژوهشی در خصوص تولیدات علمی متناسب با شرایط روز نیز گفت: ما گرنت پژوهش‌هایی که مسئولیت اجتماعی را مدنظر قرار می‌دهد بالابرده‌ایم. یک نمونه از این موضوعات مورد توجه و همسو با مسئولیت اجتماعی، کرسی‌های آزاداندیشی است. این کرسی‌ها امتیازاتی خاص برای برگزار کنندگان دارد. همچنین جوایز پژوهشی دانشگاه تهران بخشی را به تحقیقات و مقالات مرتبط با موضوعات روز اجتماعی اختصاص داده است.

نقوی با بیان اینکه انتخاب پژوهشگر برتر براساس معیارهای کمی و کیفی است، توضیح داد: معیارهای کمی، تعداد مقالات، کتاب‌ها، پتنت و ثبت اختراع، کنفرانس بین‌المللی یا داخلی و... است و یک قسمت کیفی هم داریم که آن هم بخش‌های مختلفی دارد و یکی از آن بخش‌های کیفی مورد نظر ما بحث پرداختن به موضوعات روز و مسئولیت اجتماعی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز