خبرگزاری کار ایران

یک آسیب شناس اجتماعی در گفت‌وگو با ایلنا:

۷ درصد مردان از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۶۷۸

نه تنها در شبکه‌های ماهواره بلکه متاسفانه در برخی شبکه‌های رسانه ملی هم شاهد هستیم؛ برخی از مردان مجری، ورزشکار و یا بازیگر از آرایش‌های زنانه استفاده می‌کنند که سبب الگو برداری نوجوانان از آنها می‌شود.

یک آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه براساس آمارهای رسمی موجود ۷ درصد مردان کشور از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند، گفت: عدم مشارکت موثر پدر در تربیت فرزندان ارتباط مستقیم با گرایش پسران به مد‌ها و آرایش‌های زنانه دارد.

مصطفی فروتن در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد استفاده از آرایش‌ها و مدهای زنانه توسط مردان گفت: معمولا زمانی که این بحث‌ مطرح می‌شود، با اعتراض پسران جوان و نوجوان رو به رو می‌شویم و این صحبت‌ها را به پای «گیر دادن» می‌گذارند اما در همین ابتدا عنوان می‌کنم که بحثما در مورد موارد بهداشتی مانند استفاده از کرم ضدآفتاب و یا گرایش جوانان به زیبایی و نظم نیست بلکه در مورد رفتارهای نامتعارف است.

فروتن با اشاره به اینکه ۱۲ درصد از لوازم آرایشی موجود در کشور از سوی مرد‌ها مصرف می شود، ادامه داد: بر اساس آمار ۷ درصد از مردان کشور از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند. در گذشته در برخی مناطق خاص در شهر تهران آرایشگاه‌هایی وجود داشت که خدمات آرایشی مانند برداشتن ابرو را به مردان ارائه می‌داد، اما اکنون این مساله در آرایشگاه‌های مردانه فراگیر شده است.

این آسیب‌شناس اجتماعی در مورد دلایل وجود چنین رفتارهایی اظهار کرد: در ابتدا باید افرادی که دچاراختلال هویت جنسی هستند، مانند ترنسکچوال‌ها را از این بحثجدا کنیم زیرا مسئله این افراد متفاوت است. بنابراین به عنوان نخستین دلیل بروز اینگونه رفتار‌ها در میان دیگر مردان می‌توان به کم‌توجهی والدین به فرزندان اشاره کرد.

وی توضیح داد: بخش زیادی از هویت کودک در سنین ۴ تا ۷ سالگی شکل می‌گیرد؛ عدم مشارکت موثر پدر در فرزندپروری در این سنین سبب می‌شود که کودک همواره فقط با مادر خود در ارتباط باشد و این مسئله به صورت ناخودآگاه در خلق و خوی او تاثیر می‌گذارد. همچنین در میان خانواده‌های تک پسری نیز در برخی موارد چنین مشکلاتی دیده می‌شود.

این آسیب‌شناس اجتماعی ادامه داد: در میان نوجوانان و دانش آموزان رواج اینگونه رفتار‌ها به رابطه فرد با گروه همسالان ارتباط پیدا می‌کند، در مدارس ما زمانی که رفتاری رواج پیدا می‌کند به سرعت مانند ویروس در میان دانش‌آموزان تکثیر می‌شود و بسیاری از نوجوانان تنها برای کنجکاوی چنین رفتارهایی را از خود نشان می‌دهند؛ برای مثال به این فکر می‌افتند که اگر مدل ابروی خود را تغییر دهند، چهره‌شان چه تفاوتی می‌کند.

وی با تاکید بر تاثیر رسانه‌ها بر رواج چنین رفتارهایی در میان نوجوانان و جوانان، افزود: نه تنها در شبکه‌های ماهواره بلکه متاسفانه در برخی شبکه‌های رسانه ملی هم شاهد هستیم؛ برخی از مردان مجری، ورزشکار و یا بازیگر از آرایش‌های زنانه استفاده می‌کنند که سبب الگو برداری نوجوانان از آنها می‌شود.

فروتن در مورد راهکارهای عبور از این وضعیت گفت: مهمترین راهکار جلوگیری از گرایش پسران به آرایش‌ها و مد‌های زنانه؛ رفتار خانواده‌ها، فرزندپروری مثبت آنها و حضور کافی والدین در کنار فرزندان است. باید توجه داشت که اگر خانواده‌ها از رفاه نسبی و اوضاع اقتصادی متعادلی برخوردار باشند و والدین مجبور نباشند، ساعات زیادی را در روز کار کنند، می‌توانند زمان بیشتری را در کنار فرزندان خود بگذرانند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز