خبرگزاری کار ایران

عضو انجمن حمایت از حقوق کودک در گفت وگو با ایلنا:

سریال «آوای باران» بهره کشی هنری از کودکان کار و خیابان است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۸۰۶

برای کسب درآمد کودکان کار و خیابان دستمایه قرار گرفته است / سریال باران در خدمت عادی سازی معضل کودکان کار و خیابان است / مسئله کودکان کار و خیابان چیزی جز فقر نیست / کودکان کار کمک خرج خانواده هستند نه جزء باندهای مخوف / سریال باران اقتدار نیروی انتظامی را زیر سئوال برده است.

ایلنا: عضو انجمن حمایت از حقوق کودک گفت: سریال " آوای باران " بهره کشی هنری از مسئله اجتماعی کودکان کار و خیابان است.

" مجید بی‌خیله " در گفت و گو با خبرنگار ایلنا به انتقاد از پخش سریال «آوای باران» از رسانه ملی پرداخت و گفت: ۱۳ سال پیش عده‌ای در مقابل وجود کودکان کار و خیابان نتوانستند سکوت کنند و به دنبال این بودند که چه اقدامی می‌توانند برای آن‌ها انجام دهند، در حالی که دولت در آن زمان اصلا نمی‌پذیرفت کودکان کار و خیابان وجود دارد و به همین دلیل به ما انگ سیاه نمایی و بزرگ نمایی می‌زدند.

مسئله کودکان کار و خیابان چیزی جز فقر نیست

این فعال حقوق کودک خاطرنشان کرد: اما زمانی که با این کودکان صحبت کردیم متوجه شدیم عمده آن‌ها از محله‌های شوش و دروازه غار هستند که مسئله آنها چیزی جز فقر نیست و این برخلاف تلقی است که آن‌ها را جزء باندهای مخوف می‌داند که از آن‌ها سوءاستفاده می‌شود.

کودکان کار کمک خرج خانواده هستند نه جزء باندهای مخوف

بی‌خیله با تاکید براینکه این کودکان کمک خرج خانواده هستند نه جز باندهای مخوف، افزود: آن‌ها دارای خانواده فقیری هستند و در خانواده‌شان معتاد وجود دارد.

عضو انجمن حمایت از حقوق کودک با اشاره به اینکه مسئله کودکان کار و خیابان دلیل ساختاری دارند، افزود: یکی از اهداف کلان این فعالان حقوق کودک این بود که نگر ش جامعه را تغییردهند به طوریکه مردم بپذیرند کودکان کار و خیابان همانند فرزندان خودشان هستند اما از امکانات محرومند.

تقلیل مسئله کودکان کار و خیابان در سریال «آوای باران»

وی تصریح کرد: وقتی مسئله کودکان کار و خیابان به عنوان یک مسئله اجتماعی که ناشی از ساختار جامعه و سیاستهای کلان است به این سطح تقلیل می‌یابد ذهن جامعه منحرف می‌شود.

بی‌خیله افزود: درسریال «آوای باران» فردی بیست کودک فقیر را جمع و از آن‌ها سوءاستفاده می‌کند و تنها کافی است نیروی انتظامی این باند راشناسایی و منهدم کند تا دیگر مسئله کودک کار و خیابان نداشته باشیم.

سریال «آوای باران» در خدمت عادی سازی معضل کودکان کار و خیابان است

مدیر سابق خانه کودک شوش با اشاره به اینکه نمی‌دانم پرداختن به معضل کودکان کار و خیابان در سریال آوای باران آگاهانه یا نا آگاهانه بوده است، افزود: اما این سریال بشدت در خدمت عادی سازی معضل کودکان کار و خیابان است.

برای پول درآوردن کودکان کار و خیابان را دستمایه قرار دادند

به گفته وی ۴ تا ۵ هزار نفردر طی این ۱۳ سال تلاش کرده‌اند که جا بیاندازدند مسئله کودکان کار و خیابان یک مسئله اجتماعی است اما به یکباره کارگردانی برای اینکه پول دربیاورد از این موضوع مهم سوءاستفاده می‌کند و آن را دستمایه‌ای برای ساخت فیلم قرار می‌دهد و در نهایت ذهن مردم را از این معضل اجتماعی منحرف می‌کند.

برای پول درآوردن کودکان کار و خیابان را دستمایه قرار دادند

بی خیله با طرح این پرسش که فیلمهایی که در مورد کودکان کار و خیابان ساخته می‌شود واقعا چقدر به نفع این کودکان بوده است، افزود: از آنجایی که مسئله کودکان کار و خیابان دغدغه است در مورد آن فیلم می‌سازند چون که می‌دانند مردم آن را نگاه می‌کنند اما خروجی فیلم به هیچ عنوان به نفع این کودکان نیست.

اوج فاجعه؛ پدر شخصیت اصلی که کودک کاربوده، پولدار است

عضو انجمن حمایت از حقوق کودک خاطرنشان کرد: اوج فاجعه در سریال «آوای باران» اینجاست که شخصیت اصلی داستان که کودک کار بوده است تازه کودک فقیری هم نبوده است و پدر او پولدار است.

بی‌خیله تصریح کرد: نمی‌دانم تا چه اندازه ساخت سریال «آوای باران» سازماندهی شده بوده است یا اینکه در خدمت یک جریانی برای عادی سازی این مسئله بوده است اما در‌‌ نهایت این کار را انجام داده است.

سریال باران اقتدار نیروی انتظامی را زیر سئوال برده است

وی با اشاره به اینکه حتی اگر بپذیریم که کودکان کار و خیابان باندی عمل می‌کنند این خود اقتدار نیروی انتظامی را زیر سوال می‌برد، افزود: در این فیلم ۲۰ سال، کودکی در کنار کودکان دیگر در این باند زندگی می‌کند و سئوال اینجاست که نیروی انتظامی در طول این سال‌ها چه کار می‌کرده است یعنی اینقدر مملکت بی‌قانون است؟

۲۰ سال کودکان استثمار شده‌اند اما نیروی انتظامی بی‌خبراست

بی‌خیله تصریح کرد: در این فیلم ۲۰ سال کودکان استثمار شده‌اند و نیروی انتظامی متوجه نشده است و از آن بد‌تر هیچ یک از همسایه‌ها نیز به نظارت اجتماعی خود عمل نکرده‌اند و هیج گزارشی نداده‌اند و برایشان اهمیت نداشته است که این تعداد بچه چه کار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در این ۲۰ سال همه سکوت کرده‌اند افزود: مورد دیگری که آبکی بودن این سریال را نشان می‌دهد این است که آن‌ها در دو یا سه هزار متر زمین زندگی می‌کنند که حداقل سه میلیارد تومان پول این زمین است و چطور ممکن است کسی که سه میلیارد تومان پول دارد کودکان را استثمار کند.

بی خیله خاطر نشان کرد: حتی اگر بپذیریم که این کودکان باندی عمل می‌کنند اینهادر چه پروسه‌ای به این باند‌ها می‌پیوندند و آنهایی که براین باورند چه جوابی دارند زیرا اگر این کودکان دچار آسیبی نبودند باند‌ها از کجا آن‌ها را یارگیری می‌کردند از همین رو حتی اگر بپذیریم که آنها باند هستند باید مورد توجه قرار گیرند و برای آنها برنامه وجود داشته باشد.

چرا نیروی انتظامی اعتراضی به این فیلم نمی‌کند؟

عضو انجمن حمایت از حقوق کودک افزود: چطور می‌شود این کودکان باندی عمل کنند اما در طی این ۲۰ الی ۳۰ سال اخیر نیروی انتظامی هیچ گزارشی درباره منهدم شدن این باند‌ها نداده باشد از همین رو نمی‌دانم چرا نیروی انتظامی اعتراضی به این فیلم نمی‌کند؟

۱ تا ۲ درصد کودکان کار و خیابان گدایی یا اسفند دود می‌کنند

وی با اشاره به اینکه جامعه در شناخت مسئله کودکان کار و خیابان دچار انحراف شده‌اند، افزود: کودکان کار و خیابان فقط آنهایی نیستند که گدایی یا اسفند دود می‌کنند شاید این تعداد را تنها ۱ یا ۲ درصد کودکان کار و خیابان تشکیل می‌دهند مسئله مهم این است که ۴ میلیون کودک بازمانده از تحصیل داریم که یا در کارگاه‌ها کار می‌کنند و یا در خیابان می‌چرخند.

بی‌خیله با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد کودکانی که گدایی می کنند افغانی هستند، افزود: حتی اگر بپذیریم که این کودکان باندی عمل می‌کند باید گفت که هیچ نظارتی بر آنها نیست و مورد انواع و اقسام آزار های جنسی و عاطفی و بهره کشی قرار می‌گیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز