خبرگزاری کار ایران

نماینده برنامه جهانی غذا در ایران:

۳۰ هزار پناهجوی عراقی و افغانی مقیم ایران از برنامه جهانی غذا کمک دریافت می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۴۷۹

از ۴۸۲ میلیون نفر گرسنه جهان ۱۹ میلیون نفر آن در کشورهای توسعه یافته امریکای شمالی و اروپا هستند و این نشان می‌دهد که حتی در کشورهای توسعه یافته هم افرادی وجود دارند که مشکلات تغذیه‌ای دارند.

ایلنا: نماینده برنامه جهانی غذا در ایران می‌گوید: با وجود اینکه این نکته را قبول داریم که در برخی از نقاط کشور ایران کسانی مشکلات تغذیه‌ای دارند اما شرایط ایران به گونه‌ای نیست که نیازی به کمک‌های بین المللی برنامه جهانی غذا داشته باشد و به همین دلیل ما در ایران به ۳۰ هزار پناهجوی عراقی و افغانی کمک می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " نگار گرامی " در نشست خبری که امروز به مناسبت بزرگداشت روز جهانی غذا در دفتر سازمان ملل برگزار شد گفت: رسالت ما مبارزه با گرسنگی و ابزار ما نیز غذاست. ما به دنبال آن هستیم که تا سال ۲۰۱۵ سهمی در کاهش فقر شدید و گرسنگی در جهان داشته باشیم.

او با بیان اینکه ۲۰ سال است برنامه جهانی غذا در ایران اجرا می‌شود گفت: خوشبختانه کشور ایران جزو کشورهایی که نیاز به کمک‌های بین‌المللی برای غذا داشته باشد نیست و ما در ایران به پناهندگان عراقی و افغانی کمک می‌کنیم و برنامه جهانی غذا در ایران این پناهندگان را هدف گرفته است.

نماینده برنامه جهانی غذا در ایران گفت: البته در صورتی که در ایران زلزله، سیل یا بلایای طبیعی اتفاق بیفتد و آسیب‌دیدگان از این حوادثنیازمند به دریافت کمک‌های غذایی باشند، برنامه جهانی غذا به آن‌ها کمک خواهد کرد.

او ادامه داد: مثلاً در رابطه با زلزله بم که در سال ۲۰۰۳ میلادی اتفاق افتاد ما به عنوان نمایندگان برنامه جهانی غذا در ایران در اولین روز‌ها به کمک زلزله‌زدگان رفتیم و بین آن‌ها غذا تقسیم کردیم.

گرامی با اشاره به اینکه روز ۱۶ اکتبر روز جهانی غذاست گفت: امسال این روز با عید قربان مصادف شده است و ما به دنبال این هستیم که امسال این روز را باشکوه‌تر برگزار کنیم.

نماینده برنامه جهانی غذا ادامه داد: این روز باید روزی باشد که همه در مورد گرسنگی صحبت کنند تا صدای افراد گرسنه‌ای که در جهان زندگی می‌کنند به گوش جهانیان برسد.

ایران با معضل گرسنگی مواجه نیست

او با بیان اینکه ایران جزو کشورهایی نیست که با معضل گرسنگی مواجه باشد اما در زمینه اطلاع رسانی در حوزه گرسنگی بسیار موثر عمل کرده است، گفت: ایران در ۳ سال گذشته جزء ۵ کشور اولی بوده که درمورد اطلاع رسانی برنامه جهانی غذا موفق عمل کرده است و این در حالی است که ۷۹ کشور در زمینه برنامه جهانی غذا فعالیت می‌کنند.

گرامی در رابطه با برنامه‌هایی که امسال قرار است در روز جهانی غذا برگزار شود گفت: رونمایی از تمبر یادبود معرفی یاران برنامه جهانی غذا و افراد تاثیرگذار از جمله برنامه‌های امسال است و البته گروه رستاک نیز در این روز با ما همکاری می‌کند و اجرای برنامه دارد.

به ۳۰ هزار پناهنده افغانی و عراقی درایران خدمت رسانی می‌کنیم

نماینده برنامه جهانی غذا در رابطه با کمک به پناهندگان عراقی و افغانی ساکن ایران گفت: ما به ۳۰ هزار پناهنده عراقی و افغانی در ایران کمک می‌کنیم البته این کمک‌ها یا مربوط به پناهندگانی است که در اردوگاه‌ها و مه‌مان شهر‌ها زندگی می‌کنند و یا پناهندگانی که در خارج از اردوگاه‌ها ساکن هستند و قادر به تامین معاش خود نیستند.

او توضیح داد: ما به آسیب پذیر‌ترین اقشار پناهنده در ایران کمک می‌کنیم. حدود ۸ هزار نفر از کسانی که تحت پوشش برنامه غذا هستند هیچ منبع درآمدی دیگری ندارند و برای غذا فقط روی کمکهای برنامه جهانی غذا حساب می‌کنند. ۲۰ هزار نفر دیگر هم کمک‌های غذایی مکمل از ما دریافت می‌کنند.

به دختران پناهجویی که یک ماه به مدرسه بروند ۳ بطری روغن مایع می‌دهیم

گرامی با اشاره به اینکه برنامه جهانی غذا برای دختران دانش آموز پناهنده در ایران برنامه ویژه‌ای دارد، گفت: دختران دانش اموزی که در مدارس داخل اردوگاه‌ها مشغول تحصیل هستند اگر ۱ ماه کامل پشت سر هم به مدرسه بروند، ۳ بطری روغن مایع به آن‌ها داده می‌شود و همین اقدام تشویقی باعثشده است بسیاری از خانواده‌های مهاجر تمایل داشته باشند که دختران خود را به مدرسه بفرستند.

او با بیان اینکه، همه این کمک‌ها به مهاجران مجاز تعلق می‌گیرد گفت: متاسفانه ما به کسانی که برگه تردد نداشته باشند، نمی‌توانیم کمک کنیم چون ما به درخواست دولت ایران در این کشور فعالیت می‌کنیم بنابراین نمی‌توانیم به پناهندگان غیرمجاز کمک کنیم.

نماینده برنامه جهانی غذا در پاسخ به این سوال که کمک‌های ایران به برنامه جهانی غذا به چه صورت است، گفت: دولت ایران به ما کمک نمی‌کند بلکه کمک‌ها مردمی است. کمکهای مردمی هم می‌تواند به صورت نقدی باشد و هم به صورت جنسی، مثلاً در کمپینی که در شاخ آفریقا به راه انداخته بودیم ۱۴۰ هزار دلار کمک‌های مردمی جمع آوری شد و ما کمک‌ها را برای سومالی ارسال کردیم.

او ادامه داد: البته بخش دیگری از کمک‌ها نیز از جنس دیگری است مثلاً رسانه‌های ایرانی در زمینه برنامه جهانی غذا خیلی خوب اطلاع رسانی کردند که ایران در بین ۷۹ کشور در زمینه اطلاع رسانی پنجم شد.

گرامی توضیح داد: وضعیت بهداشت و درمان در ایران مناسب است به طوری که ایران جزء معدود کشورهای خاورمیانه است که نیاز به کمکهای بهداشت و درمانی ندارد.

او افزود: با وجود اینکه ما قبول داریم در نقاطی از ایران نیز افرادی وجود دارند که از مشکلات تغذیه‌ای رنج می‌برند اما شرایط ایران به گونه‌ای نیست که به کمکهای بین المللی نیاز داشته باشد و خوشبختانه ایران از این نظر مانند کشورهای توسعه یافته است.

از ۴۸۲ نفر گرسنه جهان ۱۹ میلیون آن در کشورهای توسعه یافته است

نماینده برنامه جهانی غذا گفت: از ۴۸۲ میلیون نفر گرسنه ۱۹ میلیون نفر آن در کشورهای توسعه یافته امریکای شمالی و اروپا هستند و این نشان می‌دهد که حتی در کشورهای توسعه یافته هم افرادی وجود دارند که مشکلات تغذیه‌ای دارند.

گرامی در پاسخ به این سوال که پناهندگان عراقی و افغانی که برنامه جهانی غذا به آن‌ها در ایران کمک می‌کند، بیشتر در چه استانهایی هستند، گفت: پناهندگان در ۱۹ " مهمانشهر " و در ۱۳ استان سراسر کشور پراکنده هستند و ما هر ۳ ماه یک بار برای بررسی وضعیت آن‌ها سفرهای نظارتی داریم. ما برای اینکه بتوانیم وضعیت این پناهجویان را بررسی کنیم ۱۱ هزار کیلومتر را با اتومبیل طی می‌کنیم آن‌ها در استان‌های مرکزی، فارس، خراسان شمالی، سمنان، کرمان، خوزستان، آذربایجان غربی و کردستان پراکنده هستند.

تعداد گرسنگان ایران زیاد نیست

به گزارش خبرنگار ایلنا، دارا دربندی نیز در این نشست خبری که به مناسبت روز جهانی غذا گفت: بر اساس نقشه گرسنگی جهان کشور ایران با رنگی مشخص شده است که کشورهای توسعه یافته جهان با آن رنگ مشخص شده‌اند و این نشان دهنده این است که در ایران مشکل گرسنگی وجود ندارد.

او ادامه داد: اگر تعداد گرسنگان جهان را میانگین بگیریم بررسی‌ها نشان می‌دهد جایگاه ایران در این زمینه جایگاه مطلوبی است و تعداد گرسنگان ایران زیاد نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز