خبرگزاری کار ایران

یک محقق زبان شناسی اعتیاد:

مداخله کارآمد درمانگران اعتیاد، نیاز به آشنایی بیشتر آنان با گونه زبانی اختصاصی معتادان دارد

کد خبر : ۱۰۴۴۰۷

آشنایی پزشکان و متخصصان تیم درمانی معتادان، با واژه‌ها و عبارت‌هایی که این افراد در ارتباط با یکدیگر و یا اعتیادشان به کار می‌برند، به فهمی از زندگی خصوصی معتادان رسیده و از افکار و احساسات آنان آگاه می‌شوند که می‌تواند در روند درمان تاثیرگذار باشد.

ایلنا: محقق زبان شناسی اعتیاد گفت: با آشنایی هرچه بیشتر درمانگران اعتیاد با گونه زبانی اختصاصی معتادان، مداخلات کارآمدتر و تاثیرگذارتر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " سعید نوروزی " با ارایه مقاله خود تحت عنوان " بررسی اسلنگ‌های معتادان مقیم در مراکز اقامتی " در همایش دانش اعتیاد افزود: آشنایی پزشکان و متخصصان تیم درمانی معتادان، با واژه‌ها و عبارتهایی که این افراد در ارتباط با یکدیگر و یا اعتیادشان به کار می‌برند، به فهمی از زندگی خصوصی معتادان رسیده و از افکار و احساسات آنان آگاه می‌شوند که می‌تواند در روند درمان تاثیرگذار باشد.

او در بیان تعریفی از اسلنگ‌ها گفت: اسلنگ به هرگونه سبک و سیاق اشاره دارد که متمایز از زبان معیار است، انگ اجتماعی پذیرفته‌اند و پیوند این افراد را به خرده فرهنگی دارد و جزو خزانه زبان در جماعات شده‌اند.

نوروزی تاکید کرد: با تغییر ترکیب جمعیتی، تنوع جغرافیایی، افزایش سن، ورود مواد جدید و آنچه مد نام می‌گیرد، اسلنگ‌ها نیز تغییر می‌کنند.

او افزود: با این وجود اصطلاحات خاصی نیز ماندگارترند و کارکرد آنها، ایجاد یک محدوده خودی و غیرخودی است. خاصیت خودنمایی دارد. کوتاه ولی به معنای وسیع دلالت دارد.

نوروزی با تشریح نتایج تحقیق خود برروی ۲۴ زن معتاد و ۲۴ مرد معتاد گفت: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که بخشی از این اصطلاحات از زبان دیگری به این زبان وارد شده(مثلا زبان مطربی یا زبان غربتی) و یا از زبان بیگانه مانند انگلیسی، فرانسه و روسی وارد این زبان شده است.

او افزود: برخی از این اصطلاحات مخفف یک یا دو بخش نخست یک واژه است. برخی ریشه در نام مواد مخدر دارند و برخی از آنها علامت‌های بیماری و یا عوارض بعد از مصرف را نشان می‌دهد.

او ادامه داد: برخی تم‌ها نشان دهنده فکر و تصور معتادان از اعتیاد است. بعضی تم‌ها نیز از شیوه مصرف یا ویژگی‌های مواد، بوجود آمده است.

نوروزی نتیجه‌گیری کرد: اسلنگ معتادان گونه زبانی کاملا اختصاصی است که منعکس کننده درون ذهنی آنان بوده و باورهای آنها را در زمینه پدیدایی اعتماد، موانع بهبود و باورهای نادرست بیان می‌دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز