خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی گزارش می‌دهد؛

۶ماه است بجای گوشت، سنگدان مرغ می‌خوریم

asdasd
کد خبر : ۹۵۷۷۹۶

شرایط نابسامان اقتصادی و افزایش بی‌رویه قیمت اقلام اساسی موجب نگرانی اقشار مختلف مردم در استان آذربایجان غربی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گرانی و نبود ثبات در بازار از مشکلات عدیده‌ای است که این روزها گریبان اقشار مختلف مردم را گرفته و متاسفانه در این میان، نظارت جدی در بازار وجود ندارد.

مسئولان بارها و بارها در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کردند که هیچ‌گونه کمبودی در زمینه تهیه و تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد و مردم نگران این موضوع نباشند، پس حالا که در تأمین کالاهای اساسی مشکلی وجود ندارد، لازم است نظارت جدی بر گرانی و جلوگیری از ایجاد قیمت‌های سلیقه‌ای در سطح بازار انجام شود.

متاسفانه، نبود نظارت کافی و بازرسی اصولی و دقیق در سطح بازار و خرید و فروش کالاهای اساسی باعث شده تا شرایط برای جولان دلالان نیز فراهم شود و از فرصت پیش آمده به نفع جیب خودشان استفاده کنند.

خریداری در یکی از فروشگاههای زنحیره ای سطح شهر ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایلنا می‌گوید: قیمت کالاهای اساسی همچنان افزایش پیدا می‌کند و قیمت درج شده روی کالا با قیمت قفسه‌های فروشگاه ها همخوانی ندارند.

وی افزود: وقتی به فروشنده اعتراض می‌کنیم تحریم‌ها را بهانه می‌کنند، تعجب می‌کنم چگونه تحریم‌ها می‌توانند روی قیمت برنج تولید داخل تاثیر گذار باشند. یا تحریم‌ها چه تاثیری روی محصولات کشاوررزی تولید داخل مانند خیار، گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی دارند.

سامانه ۱۲۴ به شکایات رسیدگی نمی کند

یک زن‌خانه‌دار در گفت‌وگو با ایلنا گفت: متاسفانه قیمت‌ها مدام تغییر می‌کند و هیچ نظارتی بر روی قیمت‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه جهت شکایت از گرانفروشی با سامانه ۱۲۴ تماس گرفته، افزود: متاسفانه پس از چندین بار تماس و ثبت  شکایت هیچ رسیدگی از طریق سامانه و بازرسان اصناف انجام نشده است.

پیرمردی که خود را بازنشسته تامین اجتماعی معرفی کرد به خبرنگار ایلنا گفت: پیش از عید قیمت هر کیسه برنج هندی بین ۶۵ هزار تا ۸۰ هزار تومان متغیر بود ولی متاسفانه الان این قیمت‌ها به بالای ۱۸۰ هزار تومان رسیده است.

وی افزود: با حقوق بازنشستگی و افزایش سر‌سام‌آور قیمت‌ها شرمنده خانواده شده‌ام یک عمر کار کردم تا بتوانم هنگام پیری با آسایش زندگی کنم‌ ولی متاسفانه با افزایش روزانه قیمت‌ها فقط می‌توانم حداقل های زندگی را تهیه کنم.

      از عید گوشت نخریدم

شهروند دیگری که  همراه با خانواده خود در خیابان مشغول خرید از دستفروش بود در گفت و گو با ایلنا خود را کارگر یکی از کارخانه‌های ارومیه معرفی کرده و گفت: از عید نتوانسته‌ام برای خانه گوشت بخرم به جای گوشت چند بار سنگدان‌مرغ خریدم.

این‌کارگر از نبود نظارت کافی بر روی قیمت‌ها گله کرد و گفت: حقوق کارگران با قیمت‌های بازار همخوانی ندارد و سفره ما کارگران روز به روز کوچک‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: در اوایل سال حقوق کارگران با افزایش ۲۰ درصدی همراه بود ولی در بازار با افزایش ۵۰ درصدی و گاهی بیشتر قیمت کالاهای اساسی روبرو هستیم. قدرت خرید کارگرها خیلی پایین آمده از مسئولان تقاضای رسیدگی و نظارت بر روی قیمت کالاها و افزایش حقوق کارگران را داریم. 

گرانی بازار و گرانفروشی فروشندگان دو مقوله جداست

محمد اقوامی مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان‌غربی در ارتباط با گران‌فروشی و عدم درج قیمت بر روی کالاهای اساسی گفت: گرانی در سطح بازار و گرانفروشی از سوی برخی از فروشندگان دو مقوله از هم جدا هستند. 

وی در ادامه عنوان کرد، درج قیمت روی کالاها یکی از ملزومات قانون است. برخی فروشندگان قیمت را روی کالا درج نمی‌کنند تا پیش مقدمه‌ای برای گران فروشی ایجاد کنند.

این مسئول همچنین در ادامه افزود: عدم درج قیمت روی کالاها تخلف است و در ماده قانونی نیز مجازاتی برای متخلفان در نظر گرفته شده که سازمان تعزیرات حکومتی در صورت هر گونه دریافت گزارش از متخلفان،به طور جدی با آنان برخورد خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، مردم در این آشفته بازار اقتصادی با مشکلات مالی و اقتصادی مواجه هستند و انتظار می‌رود ثبات اقتصادی، کنترل گرانی و جلوگیری از افزایش قیمت در سطح بازار به طور جدی در اولویت کاری مسئولان و متولیان قرار گرفته و اجرایی شود.

گزارش :فرزاد صدقی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز