خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

افزایش‌قیمت‌ها و دغدغه تهیه روپوش مدارس/ اولیا: کاش پوشیدن لباس فرم اجباری نبود/ یک تولیدکننده: مواد اولیه گران شده

asdasd
کد خبر : ۸۱۱۷۰۱

چند سالی از اجباری شدن پوشیدن لباس فرم در مدارس و برای تمامی پایه های تحصیلی می گذرد که امسال شاهد افزایش قیمت ۸۵ درصدی پوشاک مدارس هستیم که این افزایش قیمت در آستانه بازگشایی مدارس صدای اولیای دانش‌آموزان را درآورده است.

به گزارش ایلنا از ارومیه، کمتر از یک هفته دیگر تا بازگشایی مدارس باقیمانده و خرید لباس فرم مدارس به عنوان یکی از دغدغه‌های خانواده ها به خصوص دانش‌آموزان از هفته نخست شهریور مورد توجه قرار گرفته و بدون تردید با بلایی که از دو سال پیش بر سر قیمت‌ها آمده است، انتظار تعادل قیمت در این بخش به شوخی شبیه است و با گذری به تولیدی‌ها و فروشگاه‌های لباس و مصاحبه با اولیای دانش‌آموزان بر این مطلب صحه می‌گذارند.

پدر  یکی از اولیای دانش‌آموزان به خبرنگار ایلنا  می‌گوید: بنده کارگر یکی از کارخانه‌ها در ارومیه هستم، اکنون دو ماه می‌شود هیچ حقوقی دریافت نکرده‌ایم، بنابراین نتوانستم برای فرزندان‌مان که یکی دختر در مقطع ابتدایی و دیگری پسر در مقطع دبیرستان است، لباس فرم و لوازم‌التحریر تهیه کنیم و شرمنده فرزندان‌مان شده‌ایم.

وی با چشمان اشک‌آلود گفت: حتی اگرحقوقم را دریافت می‌کردم باز هم توان خرید لباس و لوازم‌التحریر برای آنها را نداشتم. هم‌اکنون دو ماه است که از بقالی مایحتاج روزانه حتی نان خود را به صورت اقساطی می‌خرم و از طرف دیگر صاحبخانه چندین بار تماس گرفته و کرایه خانه را خواسته است، اگر این ماه هم کرایه خانه پرداخت نشود کل وسایل خانه را بیرون می‌ریزد، در کل شرایط زندگی برای‌مان چنان سخت شده که شاید بچه‌های خود را مجبور به ترک تحصیل کنم.

دیگر اولیای دانش‌آموزی در خصوص گرانی ملزومات‌مدرسه، گفت: امسال یکی از دغدغه‌های اولیای دانش‌آموزان، فارغ از موضوع ثبت نام که باید هفت‌خان رستم را رد کنند به تهیه لباس فرم برمی‌گردد. قیمت و کیفیت این لباس‌ها و همچنین الزام به خرید لباس‌های فرم دانش‌آموزی برای اولیای دانش‌آموزان در وضعیت کنونی جامعه بسیار سخت شده است، کاش مسئولان امر به این موضوع رسیدگی بیشتری کنند.

وی بیان کرد: سال گذشته لباس فرم دخترم را قدری بزرگ خریدم که امسال هم بتواند از آن استفاده کند اما متاسفانه رنگ لباس‌ها عوض شده است، تغییر هر ساله این لباس های فرم، برای خانواده هایی که توان مالی بالایی ندارند مشکل ساز شده است، مگر می‌شود همه ساله رنگ یا سایز لباس‌ها را تغییر داد.

مادر دانش آموزی که سرپرست خانوار هم هست در این مورد می‌گوید: توان خرید مایحتاج اولیه زندگی خود را ندارم. با این قیمت های سرسام آور نمی‌توانم برای پسر ۹ ساله ام لباس فرم و لوازم التحریر تهیه کنم. کاش پوشیدن لباس فرم اجباری نبود.

غلامی یکی دیگر از اولیای دانش‌آموزان بیان کرد: هر چند قیمت لباس فرم دانش‌آموزی مدارس نسبت به پارسال افزایشی چشمگیر داشته با این حال والدین خرید این نوع پوشاک را به منظور استفاده در طول سال تحصیلی مقرون به صرفه تر از خرید یک دست پوشاک غیرفرم برای مدرسه رفتن فرزندانشان می‌دانند بنابر این قیمت این لباس‌ها برایم چندان مهم نیست.

مادر یکی از دانش آموزان می‌گوید: با توجه به اینکه نتوانستم لباس فرم جدیدی برای دخترم تهیه کنم تصمیم گرفته‌ام با همان لباس‌های سال قبل فرزندم را به مدرسه بفرستم امیدوارم مسئولان مدرسه با اولیا در این زمینه همکاری کنند  

در ادامه گزارش سری به یکی از تولیدی های ‌بزرگ ارومیه زدیم. دو نفر خیاط و چهار نفر فروشنده مشغول فعالیت در این تولیدی بودند که به گفته خودشان موهای خود را در این گارگاه  سفید کرده بودند. یکی از فروشندگان که مسن‌تر از بقیه به نظر می‌رسید، گفت: امسال قدرت خرید مردم در زمینه خرید لباس فرم مدارس، بسیار پایین آمده و خرید لباس فرم برای مردم تبدیل به بزرگترین دغدغه زندگی شان شده است.

این فروشنده تولیدی بیان کرد: هزینه های جاری برای کارگاه های تولیدی افزایش یافته و در مجموع قیمت تمام شده تولید لباس فرم مدارس نیز بیشتر از سال گذشته است، نرخ پارچه و نخ آزاد است و یارانه‌ای به آن اختصاص نیافته اما کارگاه های تولیدی طبق قرارداد، لباس فرم را با قیمت کمتر از بازار عرضه می‌کنند.این کار هیچ صرفه اقتصادی برای تولید کننده ندارد و تولید کنندگان با سود بسیار کمی کار می‌کنند.

بعد از گشت و گذار در خیابان‌ها و عبور از کنار تولیدی‌های بسیاری که فروشندگان و خریداران در حال صحبت کردن با یکدیگر بودند، متوجه شدم در مورد سوت و کور بودن بازار با همدیگر صحبت می‌کنند.

کمی تعجب کردم؛ البته همیشه صبح‌ها بازار خلوت‌تر است و می‌توان هنگام صحبت با مغازه‌داران نگرانی را از لابه‌لای حرف‌های آنان فهمید. به‌خصوص زمانی که درباره وضعیت بازار و تولیدکنندگان سئوالی مطرح می‌شود، در این میان یکی از تولیدکنندگان پوشاک که بسیار از وضعیت بازار گلایه دارد، می‌گوید: امسال پوشاک مدارس ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، بیشتر مردم قدرت خرید ندارند.

وقتی از علت گرانی پوشاک مدارس سئوال شد، صاحب تولیدی در جواب خبرنگار گفت: گرانی پوشاک دلایل متعددی دارد و نمی‌توان توقع داشت در بازاری که به‌یک‌باره قیمت ارز و دلار از سه هزار تومان به ۱۱ هزار می‌رسد، قیمت سایر اجناسی که به انواع  گوناگون به این مسئله وابسته هستند، تغییر نکند. چندین بار تصمیم گرفته‌ایم کل اجناس مغازه را یک جا بفروشیم، از وقتی قیمت اجناس بالا رفته و قدرت خرید مردم‌ پایین آمده است، تولیدکنندگان بیشتری به دلیل فروش کم کارگاه خود را بسته‌ و خود در کارگاه دیگری مشغول به کار هستند.

وی در ادامه گفت: هر سال وضعیت بازار نسبت به سال گذشته بدتر می‌شود، امسال نمی‌توانیم پول برق و حتی دستمزد خیاطان و فروشندگان خود را پرداخت کنیم که اگر این چنین باشد ما هم مجبور هستیم تولید را متوقف کنیم.

اصغر طاهری، رئیس اتاق اصناف ارومیه در خصوص گران شدن لباس مدارس گفت: امسال یکی از مشکلاتی که در لباس فرم مدارس وجود دارد، همان موضوع گرانی پارچه، گران شدن ملزومات خیاطی و عدم وجود مواد اولیه به اندازه کافی است.

اصغر طاهری از افزایش ۸۵ درصدی قیمت لباس فرم مدارس در استان خبر داد و گفت: از سال گذشته تاکنون قیمت ملزومات خیاطی مانند نخ و سوزن و دکمه چندین برابر شده که در افزایش قیمت لباس فرم مدارس موثر بوده است و اگر نظارتی در بازار نمی شد به قطع یقین قیمت‌ها بیشتر از این افزایش می‌یافت.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان لباس فرم مدارس، ۱۰ درصد از تولیدی پوشاک خود را به صورت رایگان در اختیار خانواده‌های بی‌بضاعت قرار می‌دهند.

طاهری تاکید کرد: هرگونه اخذ وجه بیش از نرخنامه اعلامی توسط واحدهای تولیدی و صنفی تخلف و مصداق گران‌فروشی است و در صورت تغییر در کیفیت پارچه‌ مصرفی در تولید لباس فرم، مسئولان ذیربط موظف به برخوردی جدی با تولیدکنندگان هستند.

گزارش : بیتا اختیاری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز