خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

مصرف کالای داخلی، ضرورت فرهنگی و اقتصادی/ نقش کلیدی رسانه‌ها در ترویج غیرت تولید

مصرف کالای داخلی، ضرورت فرهنگی و اقتصادی/ نقش کلیدی رسانه‌ها در ترویج غیرت تولید

حمایت از تولید ملی، حمایت از کارگر ایرانی است؛ شعاری که اگرچه در سال‌های گذشته بارها از سوی مقام معظم رهبری، مسئولان کشور و فعالان اقتصادی تکرار شده، اما هنوز در سبک زندگی بخش عمده‌ای از جامعه نهادینه نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمایت از تولید ملی، حمایت از کارگر ایرانی است؛ شعاری که اگرچه در سال‌های گذشته بارها از سوی مقام معظم رهبری، مسئولان کشور و فعالان اقتصادی تکرار شده، اما هنوز در سبک زندگی بخش عمده‌ای از جامعه نهادینه نشده است.

 در حالی که استفاده از کالای ایرانی می‌تواند نه تنها چرخ اقتصاد را به حرکت درآورد، بلکه حافظ فرهنگ و هویت اصیل ایرانی باشد، همچنان بخش قابل توجهی از مردم در انتخاب میان کالای داخلی و خارجی، گزینه دوم را ترجیح می‌دهند.

فرهنگ‌سازی برای مصرف تولیدات داخلی، ضرورتی است که فراتر از شعار، نیازمند عزمی همگانی، همراهی رسانه‌ها، دولت، تولیدکنندگان و آحاد مردم است. تجربه نشان داده است که تبلیغات مقطعی و سخنرانی‌های مناسبتی، بدون پشتوانه عملی و برنامه‌ریزی هدفمند، نمی‌تواند موجب تغییر نگرش عمومی شود.

در سال‌های اخیر، خرید کالاهای خارجی به‌ویژه برندهای معروف، به نوعی سبک زندگی و نماد پرستیژ در میان برخی اقشار جامعه تبدیل شده؛ غافل از آن‌که این نگاه، به تضعیف بازار کار، رکود تولید، افزایش بیکاری و وابستگی اقتصادی منجر می‌شود. تقویت اقتصاد ملی نیازمند «غیرت مصرفی» و «مسئولیت‌پذیری اجتماعی» است. استفاده از کالای ایرانی نباید تنها یک انتخاب باشد، بلکه باید به یک دغدغه فرهنگی تبدیل شود.

تولید باکیفیت، نیازمند اعتماد عمومی است

الهام مختارزاده، مدیرعامل شرکت تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده،  با اشاره به شعار سال، «سرمایه گذاری برای تولید »، گفت: فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی باید از طریق رسانه‌ها نهادینه شود. اگر مصرف‌کنندگان از کالای ایرانی حمایت کنند، تولیدکنندگان نیز انگیزه و توان رقابت با محصولات خارجی را خواهند داشت.»

وی افزود: این شرکت  با تکیه بر توان متخصصان داخلی، موفق به تولید محصولاتی با کیفیت بالا شده که هم نیاز بازار داخلی را تأمین می‌کند و هم در بازارهای خارجی عرضه می‌شود.

مختارزاده، اعتماد مردم به محصولات داخلی را شرط اول پایداری تولید در کشور دانست و تأکید کرد:حمایت مردم از کالای ایرانی، نه‌تنها منجر به رشد اقتصادی می‌شود، بلکه مانع بیکاری جوانان و تعطیلی واحدهای تولیدی خواهد شد.

وی بروکراسی اداری و عدم همراهی بانک‌ها را از مهم‌ترین موانع پیش روی تولیدکنندگان برشمرد و گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند، تولید و اشتغال‌زایی با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد شد.

پایداری تولید در بحران / ادامه فعالیت بزرگ‌ترین مجموعه تولید شوینده شمال‌غرب کشور در جنگ ۱۲روزه

مختارزاده، مدیر مجموعه با اشاره به پایداری تولید در شرایط بحرانی گفت: در جریان جنگ ۱۲روزه، با وجود مشکلات متعدد، این مجموعه  به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد تولید شوینده در شمال‌غرب کشور، لحظه‌ای تولید را متوقف نکرد و با تمام توان به فعالیت خود ادامه داد.

وی ادامه داد: در شرایطی که بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل ناپایداری بازار، مشکلات زیرساختی و عدم حمایت عملی تعطیل می‌شوند، ما تلاش کردیم با حفظ چرخه تولید، نه‌تنها نیاز بازار را پاسخ دهیم، بلکه مانع از بیکاری کارگران شویم.

مدیرعامل شرکت،  این ایستادگی را مرهون تعهد تیم تولید و حس مسئولیت نسبت به جامعه دانست و افزود: حمایت از تولید، فقط در شعار نیست؛ باید از مجموعه‌هایی که در سخت‌ترین شرایط هم ایستادگی می‌کنند، به‌طور واقعی پشتیبانی شود.

فرهنگ‌سازی، مسئولیت تاریخی رسانه‌ها

فرهنگ‌سازی یعنی تغییر رفتار و درونی‌سازی باورهایی که به نفع جامعه است. رسانه‌ها، به‌ویژه صداوسیما، در این فرآیند مسئولیتی تاریخی و بی‌بدیل دارند. از مهم‌ترین چالش‌های فرهنگی موجود، باور نادرست به برتری ذاتی کالای خارجی» است؛ باوری که رهبر انقلاب از آن با تعبیر «آفت اجتماعی» یاد کرده‌اند.

مبارزه با این آفت و ارتقای جایگاه کالای ایرانی، مستلزم طراحی و اجرای برنامه‌های دقیق فرهنگی، اقتصادی و رسانه‌ای است. حمایت از تولید ملی، فقط با عزم ملی ممکن می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز