خبرگزاری کار ایران

به دلیل قاچاق چوب ۳۷ نفر در شمال غرب کشور دستگیر شدند؛

افزایش قیمت و سود فراوان دلیل اصلی قاچاق چوب در آذربایجان غربی

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۹۰۲۵

قاچاق چوب سال‌هاست که به عنوان یک مشکل زیست محیطی بر نابودی جنگل‌ها و مراتع طبیعی استان‌های کشور سایه انداخته است.

به گزارش ایلنا عناصر طبیعی از جمله جنگل ها، کوه ها، رودخانه ها، مراتع و تالاب‌ها از مهم‌ترین راه‌های تنفسی زمین هستند که هر روز با اقدامات ناشی از ناآگاهی و طمع انسان بیشتر به قهقرا کشیده و آسیب اصلی در این میان نیز به انسان وارد می شود.

در این میان یکی از صدمات محیط زیستی قاچاق چوب است که متاسفانه در سال‌های اخیر میزان آن افزایش پیدا کرده به طوری که قطع بی‌رویه درختان و قاچاق چوب در برخی نقاط آذربایجان غربی به دنبال حضور سودجویان، محیط زیست استان را با تهدید و چالش روبرو کرده است.

با عبور از جاده های استان کامیون هایی با بار چوب و پلاک های بومی و غیر بومی را مشاهده خواهیم کرد که در حال حمل چوب جنگل های استان  به دیگر مناطق کشور و سایر شهرهای استان هستند.

افزایش قیمت و سود فراوان دلیل اصلی قاچاق چوب در آذربایجان غربی

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵ هزار و ۲۰۰ مترمکعب چوب قاچاق در استان کشف شده است، اظهار کرد: در این زمینه ۳۷ نفر شناسایی و دستگیر شده است

.

وی با هشدار جدی نسبت به برخورد قانونی با عاملان قاچاق چوب در استان افزود: صیانت از جنگل‌ها وظیفه‌ای ملی است و با قاچاق چوب از استان برخورد جدی می‌شود و باید به گونه‌ای اقدام کنیم که مانع از بریده شدن حتی یک درخت شویم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی افزود: در سال‌های گذشته اهالی روستاهای همجوار جنگل برای مصارف روزانه فقط از چوب‌های جنگلی و مرتعی استفاده می‌کردند، ولی امروزه با گران‌تر شدن چوب عده‌ای سود جو با استفاده از خلاء‌های قانونی اقدام به قاچاق می‌کنند که این اقدامات خلاف قانون بوده و باید با این موضوع مقابله و برخورد جدی صورت گیرد.

افزایش قیمت و سود فراوان دلیل اصلی قاچاق چوب در  استان

قاسمی تصریح کرد: چوب درختان جنگلی را در طی سال‌های گذشته فقط افرادی خاص قاچاق می‌کردند، اما امروزه با گران شدن چوب و سود زیاد حاصل از خرید و فروش آن، افراد زیادی با طرق مختلف، چوب قاچاق می‌کنند. نیروهای فعال منابع طبیعی در همه حال، قاچاقچیان چوب را تحت‌نظر دارند و از ظرفیت بسیج، علاقه‌مندان به طبیعت و نیروهای بومی نیز استفاده می‌شود تا جلوی توسعه این پدیده شوم در جامعه گرفته شود.

وی درباره نحوه برخورد قانون با متخلفیان در این زمینه اظهارکرد: بر اساس قوانین منابع طبیعی حمل چوب، هیزم و ذغال حاصل از درختان جنگلی در تمام نقاط کشور ممنوع است و چنانچه شخص یا کسانی مجوز فعالیت و حمل نداشته باشند به شدت با آنان برخورد قضایی خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی از مردم و دوستداران طبیعت خواست در صورت مشاهده تخریب منابع طبیعی و قاچاق هر گونه فرآورده‌های جنگلی و مرتعی توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب مراتب را به شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ مرکز فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان اطلاع دهند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز