خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

تعطیلی ۱۶ سینمای آذربایجان غربی به دلیل بی‌توجهی مسئولان استان به هنر / خاموشی چراغ سینمای ۵۰ ساله ارومیه در صورت نرسیدن اعتبار

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۳۵۴

بی توجهی به سالن های نمایش در سال های اخیر باعث تعطیلی 16 سینمای شهرستان‌های استان آذربایجان غربی شده است. این در حالی است که مسئولان استان هم هیچ اقدامی برای بهبودی شرایط سینماها انجام نداده‌اند. تنها کارشان بازسازی سینما ایران بوده که آن هم چنگی به دل نمی‌زند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرسودگی ساختمان سینماها و به روز نشدن تجهیزات و تکنولوژی آنها و از همه مهم‌تر نبود فیلم‌های مخاطب پسند در کنار بی‌توجهی مسئولان به این صنعت، از مهم‌ترین دلایل تعطیلی سینماهای کشور از جمله آذربایجان غربی  است.

در دهه گذشته کمیسیونی با هدف ارائه راهکار برای برون رفت از وضعیت سینماها با همکاری اداره کل فرهنگ، سازمان مسکن و شهرسازی، شهرداری، حوزه هنری  و سازمان آتش نشانی تشکیل شد ولی متاسفانه هیچکدام از مصوبات آن تا کنون عملی نشده است.نتیجه آنکه  ساختمان ۱۶ سینمای استان روز  به روز فرسوده‌تر شده و به حال خود رها شده و در مواردی نیز تخریب می شوند. برخی نیز تغییر کاربری داده اند که  نشان  بی توجهی مسئولان در فعال سازی آنها است.

تنها دو سینما با سه سالن در ارومیه فعال است

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی درباره آخرین وضعیت سینماهای استان به ایلنا  گفت: آذربایجان غربی در حال حاضر ۱۹ سینما دارد که ۱۳ سینمای آن تحت اداره حوزه هنری استان است که از این تعداد تنها دو سینما با سه سالن در شهرستان ارومیه فعال بوده و مابقی تعطیل هستند.

احد هوشمند قره باغ با اشاره به اینکه متاسفانه سینماهای استان از سال‌های گذشته تاکنون چندان مورد توجه مسئولان استان نبوده اند، خاطرنشان کرد: با تلاش‌های ما و درخواست های مردمی سینما ایران ارومیه با تزریق اعتباراتی بهسازی و دو سالن نمایش فیلم در این سینما راه اندازی شد. که با این وجود ساختمان سینما انقلاب همچنان فرسوده  و در شأن مردم و صنعت سینما در استان نیست.

  بازسازی سینمای 50 ساله ارومیه  در انتظار اعتبار

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه سینما انقلاب ارومیه با قدمتی بیش از ۵۰ سال در ارومیه فعال است گفت: اگر اعتباراتی برای بازسازی این سینما به حوزه هنری تزریق نشود به زودی شاهد تعطیلی این سینما در شهر خواهیم بود.

رئیسی حوزه هنری آذربایجان غربی با بیان اینکه بهسازی و بازسازی پردیس سینما آزادی ارومیه از دو سال قبل آغاز شده است گفت: این مجموعه در محل سینمای آزادی سابق ارومیه احداث می‌شود و برآورد اولیه برای ساخت این پردیس سینمایی با هفت سالن مجزا ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود که با توجه به تورم موجود اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل آن تا سه برابر افزایش یافته است.

وی افزود: عملیات ساخت این مجموعه از ۱۵ بهمن سال ۹۸ آغاز شده و در آن سینمای وی آی پی- صدای دالبی دیجیتال- سالن ویژه کودکان و سایر امکانات و استانداردهای روز دنیا لحاظ شده است.

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: تورم باعث افزایش سه برابری هزینه های تکمیل و بهره برداری از پروژه سینمایی پردیس ارومیه شده است.

هوشمند فرسوده و مستهلک بودن سینماهای استان، نبود فیلم های مخاطب پسند به همراه رشد تکنولوژی روز دنیا را یکی از دلایل راکد و بی توجهی به صنعت سینما در سال‌های گذشته عنوان و اعلام کرد: از دو سال قبل با اکران فیلم های سینمایی‌ مخاطب پسند و بازسازی سینما ایران در ارومیه شاهد آشتی مجدد مردم با سینماها بودیم که پیام زیادی در پی دارد.

وی با بیان اینکه، تنها راه احیای صنعت سینما در استان احداث پردیس های سینمایی است گفت: اگر در شهرهای استان اعتبارات احیای سینما ها اختصاص یابد، شاهد فعال سازی سینماها در قالب پردیس سینمایی خواهیم بود.

سینماهای ۶ شهرستان استان غیر فعال است

 مسعود یکانی مدیر امور سینمایی حوزه هنری آذربایجان غربی نیز در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، گفت: در سطح استان  ۱۲ سالن سینما داریم که مالکیت آنها با حوزه هنری است و از بین این سینماها فقط دو سینمای فعال با سه سالن در مرکز استان داریم که شامل سالن های «سینما انقلاب» با ۶۰۰ نفر ظرفیت و سالن های «سینما ایران» است .

وی افزود: در شهرهای اشنویه، سلماس، شاهین دژ، نقده، ماکو و خوی هم سالن های سینمایی داریم که غیر فعال بوده و فعلا بدون استفاده هستند و سینما فرهنگ ارومیه که در حال حاضر  محل اداری حوزه هنری استان آذربایجان غربی است و کارکرد سینمایی ندارد.

وی تاکید کرد: مشکل کمبود سالن در استان آذربایجان غربی یک مشکل جدی است که با همت و حمایت‌های همیشگی موسسه بهمن سبز در راستای بهبود این وضعیت قدم‌هایی برمی‌داریم.

یکانی افزود: به همت و اراده موسسه بهمن سبز سقف سالن سینما انقلاب تعمیر و سینما ایران نیز بازسازی شد و دو سالن نمایش در این سینما راه اندازی شده است که تا حدی توانسته جوابگوی نیاز مخاطبان باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز