خبرگزاری کار ایران

با حضور نائب رییس مجلس شورای اسلامی؛

آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز به بهره برداری رسید

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۵۵۰

این آزمایشگاه با زیر مجموعه های نانو فناوری، سلولهای بنیادی و زیست فناوری، شیمی مدرن، فیزیک مدرن، مواد پیشرفته، لرزه نگاری و علوم شناختی(عصب شناختی) با صرف هزینه ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال افتتاح شد.

آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز، امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، نائب رییس مجلس شورای اسلامی، به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا رییس دانشگاه تبریز در این مراسم با بیان اینکه این آزمایشگاه با زیر مجموعه های نانو فناوری، سلولهای بنیادی و زیست فناوری، شیمی مدرن، فیزیک مدرن، مواد پیشرفته، لرزه نگاری و علوم شناختی(عصب شناختی) به بهره برداری رسید، گفت: برای تجهیز و راه اندازی این آزمایشگاه حدود ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

محمدرضا پور محمدی، افزود: این آزمایشگاه عضو شبکه وزارت علوم تحقیقات و فناوری، شبکه نانو و شبکه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، که با بهره گیری از پتانسیل های موجود قطعا در پیشبرد اهداف فناوری در منطقه، پیش رو خواهد بود.

از جمله تجهیزات موجود در آزمایشگاه نانو فناوری می توان به دستگاه میکروسکوپ الکترونی SEM - TESCAN MIRA۳ - FEG - اشاره کرد که این دستگاه یکی از ابزارهای قدرتمند مورد استفاده در رشته های مختلف از جمله فناوری نانو می باشد که با کمک بمباران الکترونی تصاویر اجسامی به کوچکی ۱۰ نانومتر را برای مطالعه تهیه می کند.

دستگاه DLS از دیگر تجهیزات آزمایشگاه نانو فناوری این آزمایشگاه می باشد که توانایی اندازه گیری سه مشخصه ذرات یا ملکولها در محیط مایع را دارد و این دستگاه، کاربردهای زیادی در رشته‌های مختلف دارد که می‌توان به صنعت رنگ، داروسازی، پتروشیمی، مواد‌ غذایی و… اشاره کرد و با بکار بردن تکنولوژی منحصر بفرد در این دستگاه می توان پارامترهای همچون اندازه ذره(Particle size)، پتانسیل زتا(Zeta potential) و وزن ملکولی(Molecular weight) را در دامنه وسیعی از غلظت ها اندازه گیری کرد.

دستگاه AFM نیز از دیگر تجهیزات مهم این آزمایشگاه به شمار می آید. این دستگاه میکروسکوپی است که از نیروی یونی و رانش اتم ها در جهت ساخت تصویر مجازی از سطح جسم بهره می جوید و اغلب «چشم نانوتکنولوژی» نامیده می شود و امروزه استفاده های زیادی از AFM در ابعاد مولکولی و اتمی در رشته های علوم نانو و نانوتکنولوژی می شود و AFM بطور گسترده برای بررسی توپوگرافی سطح انواع مختلفی از نمونه ها بکار می رود.

از جمله خدمات قابل ارائه در آزمایشگاه سلولهای بنیادی و زیست فناوری آزمایشگاه مرکزی می توان کشت رده های سلولی آماده(cell line)، استخراج و کشت سلول های بنیادی اسپرماتوگونی، استخراج و کشت سلولهای بنیادی مزانشیمی(مغز استخوان)، کشت تخمک گونه های مختلف و بلوغ آزمایشگاهی تخمک، لقاح آزمایشگاهی گونه های مختلف و کشت جنین، آنالیز کمی و کیفی اسپرم گونه های مختلف، آنالیز بیان ژن ها بصورت کمی، تفسیر آماری نتایج Real - Time، استخراج RNA از انواع سلول و بافت، استخراج DNA از انواع سلول و بافت، استخراج microRNA از انواع سلول و بافت را می توان نام برد.

از دیگر تجهیزات آزمایشگاه مر کزی می توان به طیف سنج تحرک یونی، GC، طیف سنجی فلوئورسانس، فرمانتور، دستگاه لایه نشانی، پتانسیو استات، نانودراپ، شبیه ساز خورشیدی، دستگاه لیزر، منابع نوری مختلف و سنسور های مرتبط و منابغ تغذیه ای و سیستم های الکتریکی، فریزر ۷۰ - درجه سانتیگراد، دستگاه رسوب نشان شیمیایی از بخارآب به کمک پلاسما، ERP و دستگاه لرزه نگار اشاره کرد.

آزمایشگاه های ژنومیک و اصلاح نباتات مولکولی، نانو فناوری شیمی، شناسایی و آنالیز مواد، سلولهای خورشیدی پلیمری، تغذیه و هضم پیشرفته، فیزیولوژی پیشرفته و مجموعه آزمایشگاه های دامپزشکی مستقر در دانشکده های مختلف دانشگاه تبریز زیر مجموعه آزمایشگاه مرکزی قرار دارند.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند، به سایت آزمایشگاه مرکزی به آدرس اینترنتی http: / / central - lab. tabrizu. ac. ir مراجعه نمایند.

بر پایه همین گزارش، همچنین حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد، نائب رییس مجلس شورای اسلامی، ضمن بازدید از مرکز رشد واحدهای فناوری این دانشگاه، در جریان آخرین اختراعات و تکنولوژی های نوین دانشگاه تبریز قرار گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز