خبرگزاری کار ایران

مدیر جهادکشاورزی مرند:

برداشت زعفران در شهرستان مرند آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۹۹۹

سومین جشنواره زعفران در شهرستان مرند با همکاری فرمانداری شهرستان مرند و سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در مورخه ۱۸ آبان در دانشگاه آزاد اسلامی مرند برگزار خواهد شد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از آغاز برداشت زعفران از مزارع این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا جلال رحیم‌زاده گفت: شهرستان مرند به لحاظ استعدادهای بالقوه از نظر کشاورزی، محل مناسبی برای کاشت محصول ارزشمند و استراتژیک زعفران بشمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه کشت زعفران در شهرستان مرند از سال ۱۳۸۱ با پیازهای تهیه شده از استان خراسان شروع شده و هر ساله به صورت تدریجی توسط کشاورزان توسعه یافته است گفت: با توجه به اینکه این محصول جزو گیاهان با نیاز آبی پائین می‌باشد و از طرفی اقتصادی و ارز آور است در بین کشاورزان جایگاه خاصی دارد.

رحیم‌زاده ادامه داد: با توجه به هزینه‌های کمتر تولید نسبت به سایر محصولات پرمصرف از جمله آفتابگردان وگوجه فرنگی این محصول جایگزین شده و الگوی کشت مناسبی است.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت در سال گذشته ۸۵ هکتار بوده که امسال باتهیه بذرمرغوب ومناسب از خود شهرستان و در سطح ۱۰ هکتار افزایش پیدا کرده است ادامه داد: براساس پیش بینی‌های صورت گرفته در شهرستان مرند ۹۵ هکتار مزارع زعفران توسط ۱۱۰ نفر زعفرانکار کشت و برداشت می‌شود که از این میزان کشت پیش بینی می‌شود۳۵۰-۳۰۰ کیلوگرم زعفران خشک برداشت شود که متوسط برداشت زعفران از هر هکتار ۳ الی ۴ کیلوگرم است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند ادامه داد: یک واحد بسته بندی دارای برند محلی و تجاری راه اندازی شده وبه نسبت خرید و بسته بندی و فرآوری در بسته‌های خاصی اقدام و نسبت به فروش و صادرات اقدام کرده است و تاکنون در این مورد نسبت به توسعه آن از محل توسعه کشاورزی و سایر منابع به بهره برداران تسهیلات بانکی اعطا شده و قرار است جهت جایگزینی این محصول نسبت به سایر محصولات پر مصرف از محل صندوق مهر امام رضا(ع) تسهیلات بانکی ارایه شود.

وی با بیان اینکه نوع زعفران تولید شده در شهرستان از بهترین رقم تولیدی این محصول در کشور است گفت: ۶ هزار و ۷۰۰ نفر روز در مراحل مختلف جمع آوری و بسته بندی این محصول در مرند به کار مشغول می‌شوند.

رحیم‌زاده خاطرنشان کرد: جهت ترویج و توسعه این محصول، سومین جشنواره زعفران در شهرستان مرند با همکاری فرمانداری شهرستان مرند و سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در مورخه ۱۸ آبان در دانشگاه آزاد اسلامی مرند برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز