خبرگزاری کار ایران

مسئولان نمی‌خواهند مشکلات کارگران ماشین آلات صنعتی تبریز را رفع کنند

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۴۰۹

اعتراضات این کارگران حداقل طی دو سال گذشته مسبوق به سابقه بوده و آنان چندین بار در مقابل کارخانه تراکتورسازی، سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، استانداری آذربایجان شرقی و دفتر امام جمعه تبریز تجمع کرده اند که خبرگزاری ایلنا بارها با انعکاس اخبار متعدد در قالب مصاحبه، گفتگو، گزارش و سخنرانی به این موضوع پرداخته و عدم رسیدگی جدی مسئولان به آن را به انحاء مختلف گوشزد کرده است.

تداوم مشکلات کارخانه ماشین آلات صنعتی(تراکتورسازی) تبریز هم اکنون به یک معضل اساسی برای صنعت و تولید استان آذربایجان شرقی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز اعتراضات مجدد کارگری در کارخانه ماشین آلات صنعتی تبریز در روز گذشته باردیگر تشکیل جلسات فوری شورای تأمین استان آذربایجان شرقی را اجرایی کرد.

هرچند اعتراضات این کارگران حداقل طی دو سال گذشته مسبوق به سابقه بوده و آنان چندین بار در مقابل کارخانه تراکتورسازی، سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، استانداری آذربایجان شرقی و دفتر امام جمعه تبریز تجمع کرده‌اند که خبرگزاری ایلنا بار‌ها با انعکاس اخبار متعدد در قالب مصاحبه، گفتگو، گزارش و سخنرانی به این موضوع پرداخته و عدم رسیدگی جدی مسئولان به آن را به انحاء مختلف گوشزد کرده است. طی این مدت دلیل عمده برای این اعتراضات واگذاری نادرست این کارخانه به بخش خصوصی و عدم تعهد و تخصص مدیریت بخش خصوصی برای بروز این مشکلات عنوان شده است. لیکن علی رغم اطلاع مسئولان کسی به جدیت برای رفع کامل مشکلات این واحد صنعتی وارد میدان نشده و هرگاه که کارگران اعتراض و اعتصابی داشته‌اند اقداماتی موقتی و در حد مسکن انجام شده است البته به جز پیگیری‌های برخی نهادهای کارگری و مسئولان آن از جمله دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز که به روش‌های مختلف اصل مسئله را مطرح کرده‌اند کمتر مسئولی را می‌توان یافت که به جز زمان رسانه‌ای شدن موضوع اعتراضات کارگران به طرح مسئله پرداخته‌اند.

گرچه در برخی مواقع به دنبال این اعتراضات واکنش‌های مسئولان استان آذربایجان شرقی را که رسانه‌ای شده‌ای است را نیز شاهد هستیم ولی حاصل همه آنچه که گفته شده نتیجه‌ای اساسی در پی نداشته چرا که در صورت توجه به این همه اعتراضات پیگیرانه کارگران ماشین آلات صنعتی که تعداد آن به بیش از ۸ بار می‌رسد می‌بایست کاری اساسی انجام می‌شد.

نگاهی به برخی از اظهارات مسئولانه و از سردرد و در مقابل عدم پیگیری‌های انجام شده خود گویای این واقعیت است که مسئولان نمی‌خواهند یا نمی‌توانند مشکلات کارگران ماشین آلات صنعتی تبریز را رفع کنند.

برای نمونه مدیرعامل مجتمع تراکتورسازی ایران در دی ماه سال ۹۲ اظهار داشته بود: شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران در سال ۱۳۸۵ به طور کامل به شرکت سرمایه گذاری ملت فروخته شد، اما به دلیل اینکه مسوولان این شرکت تعهد و تخصص لازم را نداشتند، شرکت را که یکی از موفق‌ترین تولید کنندگان مجتمع تراکتورسازی بود، به ورطه نابودی کشاندند.

ابوالفتح ابراهیمی در آن زمان در این زمینه گفته بود: در زمان حاضر شرکت ماشین آلات صنعتی هیچ ارتباط کاری، ساختاری و اداری با مجتمع تراکتورسازی ایران ندارد و مسوولیت بر عهده‌‌ همان بخش خصوصی است که هفت سال قبل این شرکت را خریداری کرد.

ابراهیمی با بیان اینکه مسوولان شرکت یاد شده از برند و نام تراکتورسازی ایران سوء استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرده بود: بار‌ها شکایت خود را از طریق سازمان ثبت شرکت‌ها و سایر مراجع قانونی ارایه کردیم اما ترتیب اثری تاکنون داده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه مسوولان شرکت سرمایه گذاری ملت باید جوابگوی ۲۵۰ نفر از کارگران زحمتکش شرکت ماشین آلات صنعتی باشند، گفت: سوء مدیریت در این شرکت باعثلطمه وارد آمدن به محوری‌ترین قطب صنعت کشور و آذربایجان شده است که باید مسوولان کشور و استان جلوی این نابسامانی و هجمه شدید به تراکتورسازی ایران را بگیرند.

به گفته ابراهیمی در زمان حاضر شرکت ماشین آلات صنعتی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال به مجتمع تراکتورسازی ایران بدهکار است که به رغم پیگیری‌های فراوان تاکنون اقدام به پرداخت آن نشده است.

مدیرعامل مجتمع تراکتورسازی ایران در آن زمان حتی از مسوولان قضایی و دادستان عمومی و انقلاب تبریز درخواست کرده بود به عنوان مدعی العموم وارد پرونده شرکت ماشین آلات صنعتی شده و از تضییع حقوق کارگران جلوگیری کند.

در تیرماه سال ۹۲ در پی اعتراض کارگران کارخانه ماشین آلات صنعتی به تاخیر دو ماهه در پرداخت حقوق مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار ایلنا در تبریز اظهار داشته بود: اعتراض کارگران با مداخله فرمانداری تبریز خاتمه یافته است.
چنگیز قاسمی با اعلام اینکه کارگران کارخانه ماشین‌آلات صنعتی تراکتور سازی تبریز در هفته گذشته به دلیل عدم دریافت حقوق ماه‌های اردیبهشت و خرداد در مقابل محل کار تجمع کرده بودند؛ گفته بود: از دو روز پیش با مداخله فرمانداری تبریز اعتراض کارگران خاتمه یافته است.
وی بابیان اینکه در حال حاضر تمامی کارگران در محل کار خود حضور دارند، گفت: فرمانداری تبریز کارفرمای این کارگران را مکلف به پرداخت مطالبات معوقه کرده است.
این مقام کارگری دلیل پرداخت نشدن مطالبات کارگران کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی تبریز را مشکلات مدیریتی و اختلافات اعضای هیات مدیره اعلام کرد و یادآور شد: پیش‌تر شورای اسلامی کار این واحد تولیدی در این خصوص به مسئولان استان هشدار داده بود.

قاسمی افزوده بود: برهمین اساس مسئله کارگران این واحد تولیدی در چند جلسه اخیر کمسیون کارگری فرمانداری تبریز مطرح شد که طی آن کارفرمای کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی برای پاسخگویی از تهران به تبریز فراخوانده شد.

این مقام صنفی کارگری یادآور شده بود: هرچند در حال حاضر به دلیل افزایش نرخ ارز فعالیت‌های صنعتی با رکود نسبی همراه است اما کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی تبریز به دلیل داشتن بازار انحصاری و تولید کالای مرغوب هنوز به فعالیت سابق خود ادامه می‌دهد.

همچنین یکی از اعضای شورای اسلامی کار کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی در آبان ماه سال ۹۲ در گفتگویی اظهار داشته بود: ۳۰۰ کارگر ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز ۴ ماه است که حقوقشان را دریافت نکرده‌اند.

وی با اعلام این خبر به ایلنا همچنین گفته بود: علاوه بر عدم پرداخت حقوق ماه‌های تیر، مرداد، شهریور و مهر ماه سال ۹۲، سازمان تامین اجتماعی بدلیل افزایش بدهی کارفرما حاضر نیست دفترچه‌های بیمه کارگران را بیش از این تمدید کند. در ماه‌های گذشته، اگر چه سابقه بیمه رد نمی‌شد اما با ضمانت، خواهش و التماس دفترچه‌های بیمه را تمدید می‌کردند.

وی با اشاره به بدهی بیش از ۳ میلیارد تومانی کارفرما به سازمان تامین اجتماعی، تصریح کرده بود: سابقه بیمه کارگران از خرداد ماه سال جاری در لیست بیمه‌شان درج نشده است.

وی با تاکید بر وضعیت مشابه کارگرانی که تحت پوشش صندوق حمایت و بازنشستگی «آینده ساز» قرار دارند، بیان کرد: نزدیک به ۳۰ کارگری که تحت پوشش صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز قرار دارند، بدلیل بدهی ۳۰۰ میلیون تومانی کارفرما، خدماتی دریافت نمی‌کنند.

این نماینده کارگران با تاکید بر توقف خط تولید از ابتدای سال جاری، افزود: کارخانه در سال جاری فقط ۳۳ دستگاه تولید داشته که به معنای بهره گیری از ۳ درصد ظرفیت کارخانه است و به عبارتی، کارگران فقط در محیط کار حضور دارند اما کاری انجام نمی‌دهند.

وی با انتقاد از عدم تعیین هیات مدیره و به تبع مدیر عامل کارخانه از سوی کارفرما(شرکت سرمایه گذاری ملت)، گفت: حدود ۱۵ کارگری که بازنشسته شده‌اند هنوز سنواتشان را دریافت نکرده‌اند و کارگرانی را هم که در شرف بازنشستگی قرار دارند بدلیل کمبود منابع مالی بازنشسته نمی‌کنند.
اما در دی ماه سال ۹۲ که کارگران ماشین آلات در مقابل دفتر امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تجمعی را برپا کردند و در پی آن امام جمعه تبریز با نمایندگان کارگران تجمع کننده دیدار و دستور داده بود تا نماینده‌ای از طرف وی برای پیگیری موضوع در جلسه‌ای که به همین منظور در استانداری آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود شرکت نماید.

به گفته یکی از کارگران در آن زمان، امام جمعه تبریز ضمن تعیین نماینده‌ای از جانب خود، نامه‌ای نیز به استاندار آذربایجان شرقی ارسال کرد.

این گزارش حاکی است کارگران تجمع کننده در آن زمان پس از پیگیری موضوع از طریق امام جمعه تبریز به سمت استانداری آذربایجان شرقی حرکت کردند. این کارگران با سردادن شعارهایی از حمله «شهید شهیدلر حقمیز ییبلر / کارگر پولن آمریکا گزیبلر» در مقابل استانداری آذربایجان شرقی خواستار رسیدگی به مشکلات خود شده بودند. سعید شبستری خیابانی معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی در آن زمان در جمع این کارگران معترض حاضر و در سخنانی بر پیگیری قاطع مشکلات کارگران تاکید کرده بود.

وی در آن زمان به خبرنگار ایلنا گفته بود: مشکلات کارگران این واحد صنعتی برای ما نگران کننده بوده و بر همین اساس ‌‌‌‌نهایت تلاش خود را برای رفع مشکلات آنان بکار خواهیم بست.

شبستری خیابانی با اشاره به گفتگوی خود با این کارگران معترض اظهار داشته بود: با توافقی که صورت گرفت مقرر شده است در مهلتی ۱۰ روزه مشکلات کارگران بررسی و اقدام جدی در این خصوص به عمل آید.

وی گفته بود: مقرر شده است عصر امروز و فردا در جلسات شورای تأمین مشکلات کارگران ریشه یابی و برای رفع آن تصمیمی عاجل گرفته شود.

البته مسایل و مشکلات ماشین آلات صنعتی تراکتوسازی از جمله موضوعات مطروحه سخنرانان در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز در ۲۴ دی ماه سال ۹۲ بود. برای نمونه رضا رحمانی رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نوع واگذاری شرکت‌ها از تشکیل جلسه کمیسیون کارگری کشور برای بررسی مشکلات ماشین آلات صنعتی تراکتوسازی خبر داده بود. همچنین محمدصادق پورمهدی معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این آیین با اشاره به اعتراضات کارگران ماشین آلات، ۸ماه عدم پرداخت حقوق کارگران این واحد تولیدی را بی‌توجهی دستگاه‌ها به مشکلات خوانده بود. همچنین زیدی دبیر کانون انجمنهای صنفی کارفرمایی آذربایجان شرقی در این آیین با اشاره به وضعیت برخی کارخانجات استان اظهار داشته بود: کارخانجاتی از جمله ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی به دلیل سیاست‌های غلط دچار مشکل شده‌اند که باید به شرایط آنان رسیدگی شود.

البته دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز یکی از اصلیترین نفراتی بوده که از هر فرصتی برای طرح و رفع مشکلات این واحد صنعتی بهره جسته است. برای نمونه در بهمن ماه سال ۹۲ در پی هفتمین تجمع اعتراض آمیز کارگران ماشین آلات صنعتی از دولت تدبیر و امید خواسته بود برای رفع مشکلات کارگران ماشین‌آلات تراکتورسازی اقدام عاجل صورت دهد.

کریم صادق‌زاده در آن زمان به ایلنا گفته بود: پیش از این و طی ۸ ماه گذشته کارگران این واحد تولیدی برای تحقق مطالبات و عدم پرداخت حقوق، چهار بار در مقابل استانداری آذربایجان شرقی، یک بار مقابل دفتر امام جمعه تبریز، یک بار مقابل سازمان تجارت، صنعت و معدن، یک بار هم مقابل دروازه شماره سه مجتمع تراکتورسازی ایران تجمع کرده بودند.

وی در آن زمان با تأکید بر اینکه مشکلات کارگران ماشین آلات تراکتورسازی موضوعی مسبوق به سابقه است، اظهار داشت: متاسفانه به هشدارهای جامعه کارگری نسبت به رسیدگی به مسایل این واحد صنعتی تاکنون توجهی نشده است.

البته صادق‌زاده تبریزی که همواره پیگیر این موضوع در جلسات متعدد بوده در بهمن سال ۹۲ در دیدار اعضای هیئت اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی با رحیم شهرتی فر فرماندار تبریز روند خصوصی سازی صنعت در این استان را نامطلوب خوانده و گفته بود: متأسفانه برخی خصوصی سازی‌ها در آذربایجان شرقی به خودمانی سازی تبدیل شده و به جای اجرای صحیح سیاست‌های اصل ۴۴ شاهد آن هستیم که واگذاری‌ها از یک قالب دولتی به یک شکل دولتی دیگر تبدیل شده و با اجرای آن نه تنها مشکلی رفع نمی‌شود بلکه بر معضلات موجود افزوده می‌شود همچنانکه در برخی کارخانجات نظیر ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی و نساجی تبریز با آن روبرو هستیم.

جالب آنکه در آن دیدار رحیم شهرتی فر فرماندار تبریز روند واگذاری کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران را خیانتی به کشور و استان آذربایجان شرقی دانسته بود.

در آن نشست همچنین یکی از کارگران به عنوان نماینده کارگران این کارخانه گفته بود: کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی با تولید سالانه ۶۰۰ دستگاه بیل بکهو ضمن آنکه خود فعالیت تولیدی داشت زمینه اشتغال برای ۶۰۰ نفر را نیز ایجاد می‌کرد که متاسفانه در نتیجه اجرای غلط سیاست‌های اصل ۴۴ و واگذاری نادرست این کارخانه طی سال‌های گذشته، ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران با حاکم شدن مدیریت غلط آرام آرام از روند سوددهی خارج شد و علی رغم آنکه موضوع به مسئولان وقت انتقال داده شد ولی اقدامی صورت نگرفت تا به این بدهی‌های سنگین و وام‌های کلان و عدم پرداخت ۹ ماهه حقوق به کارگران منجر شد.

وی با اشاره به تجمع قبلی در مقابل استانداری آذربایجان شرقی و قول پیگیری موضوع توسط معاون سیاسی امنیتی استانداری و جلساتی که با حضور نمایندگان کارگران با حضور استاندار برگزار شد گفته بود: ما کارگران اکنون برای امرار معاش مشکل داریم، تمدید و تعویض دفترچه‌های بیمه با مشکل روبرو است، کارخانه از روند تولید خارج شده است و در هرحال نمی‌خواهیم کارگران به بیمه بیکاری معرفی شوند و بر تولید دوباره کارخانه عزم جدی داریم.

این فعال کارگری با بیان اینکه انتظار داریم راهکار مناسبی برای فعالیت مجدد این کارخانه از جمله همکاری با کارخانه تراکتورسازی و رفع مشکلات آن فراهم شود افزود: ‌‌‌ همان طور که خدای ناکرده سیل یا زلزله‌ای اتفاق می‌افتد ستاد بحران استانداری خود را برای رسیدگی به این مشکلات بسیج می‌کند باید برای مشکل ماشین آلات تراکتورسازی ایران نیز ستاد بحران استان وارد عمل شود.

وی تأکید کرد: ما می‌خواهیم مسئولان حداقل با فروش فوری سه دستگاه بیل بکهو که قول داده‌اند بخشی از بحران مالی کارگران را رفع کرده و در ادامه امکان فعالیت دوباره کارخانه را فراهم نمایند.
نکته جالب توجه آنکه فرماندار تبریز در ادامه آن جلسه با تشریح اقدامات انجام شده طی روز‌های گذشته با اشاره به سخنان این نماینده کارگر گفته بود: اگر سخنان دردآوری که در مورد کارگران بیان شد ادامه پیدا می‌کرد گریه می‌کردم.

رحیم شهرتی فر با اشاره به اینکه از زمان انتصاب خود و دکتر شبستری معاون سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان شرقی با تشکیل جلسات شورای تأمین با حضور مسئولین مرتبط موضوع ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران را به طور جدی پیگیری کرده است گفت: آقای دکتر شبستری در جلسات شورای تأمین پرجوش و خروش‌تر این موضوع را در جلسات شورای تأمین مطرح کرده است.

وی گفته بود: این واحد تولیدی در اوج فعالیت و سوددهی واگذار و با روند غلط خصوصی سازی اکنون از حالت آباد به ویرانه تبدیل شده است متاسفانه صاحبان شرکت بار‌ها با بهانه کردن وضعیت کارگران این واحد تولیدی با تحت فشار قرار دادن مسئولین محلی تسهیلات دریافت کرده‌اند و در ادامه اقدامات خود به جای آنکه این تسهیلات را در جهت تولید بکار گیرند استان، مردم و کارگران را به دردسر انداخته و با نابود کردن این تسهیلات در آمریکا پیتزافروشی باز کرده‌اند.

شهرتی فر افزود: به هرحال با تصمیمات شورای تأمین اقدامات اورژانسی در مورد کارخانه از جمله رفع مشکل تمدید و تعویض دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق آینده ساز صادر شده که باید مسئولان مربوطه نسبت به آن تمکین کنند و اگر به این تصمیمات توجهی نشود در واقع اخلال در مسایل امنیتی بوده است.

در این جلسه همچنین رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی در این جلسه گفته بود: مسایلی که از سوی کارگران مطرح می‌شود برای ما به عنوان یک برادر دینی رنج آور است ولی باید بدانیم اکنون با گشتن برای یافتن مقصر، مشکلی رفع نمی‌شود بدین لحاظ بایستی با تدبیر و طمانینه و تدوین برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت به رفع مسئله بپردازیم.

محمدجعفرعظمایی با اشاره به جلسه تشکیل شده با حضور نمایندگان کلیه بانک‌ها گفت: با جمع بندی مسایل و در نظر گرفتن مصوبه ستاد تسهیل مقرر شده است از هفتم بهمن ماه به مدت شش ماه کلیه معوقات بانکی مربوط به کارگران این کارخانه از زمان تنفس برخوردار شوند و کلیه بانک‌ها از هرگونه اقدام قضایی خودداری کنند.

البته در آن جلسه فرماندار تبریز همچنین گفته بود: مسئله اساسی این است که این کارخانه توسط سازمان خصوصی سازی در زمان دولت قبل واگذار شده و این سازمان به وظایف خود عمل نکرده است.

رحیم شهرتی فر از تشکیل فوری شورای تأمین خبر داده و گفته بود: این جلسه با حضور استاندار آذربایجان شرقی و همچنین مهندس سید مهدی پورحسینی رییس جدید سازمان خصوصی سازی کشور که همشهری خودمان است برگزار می‌شود و موضوع اصلی جلسه کارخانه ماشین آلات تراکتورسازی است و تلاش بر این است تا راه حل اساسی برای آن ارایه شود.

وی با بیان اینکه پیش از این شورای تامین استان و شهرستان نیز در این ارتباط تشکیل جلسه داده‌اند گفته بود: من به هیچ عنوان وعده غیرعملی نمی‌دهم و به شما کارگران قول می‌دهم تا نتیجه مصوبات این جلسه را به سه نفر از کارگران و اعضای شورای اسلامی کار کارخانه به عنوان نمایندگان ارایه دهم و اگر لازم باشد در جمع شما حاضر شده و مسایل ارایه دهم.

فرماندار تبریز با اشاره به سابقه حضور خود در مجموعه تراکتورسازی خاطرنشان کرد: با مشکلات ماشین آلات تراکتورسازی آشنایی قبلی دارم و می‌دانم که کارگران اکنون با مشکل امرار معاش روبرو هستند و باید برای آن فکری کرد.

وی در عین حال گفته بود: من تعجب می‌کنم در شرایطی که در طی روزهای گذشته اقدامات مختلفی برای رفع و رسیدگی به مشکلات این واحد تولیدی انجام شده تجمعات اینچنینی و بستن خیابان لازم نبود.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در ۱۶ بهمن سال ۹۲ در نشستی با مسوولان تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و تعاون استان با تأکید بر اینکه دولت موظف است به وضعیت کارخانه‌های بخش خصوصی نظارت کند به مشکلات کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی نیز اشاره و گفته بود: طی این چند ماه ما فردی از هیئت مدیره این کارخانه پیدا نکردیم تا جوابگوی مشکلات این کارگران باشد بنابراین بایستی در استان کارخانجاتی که به افراد بی‌مسئولیت داده شده است اصلاح مدیریت شوند.

همچنین صمد برزگر نماینده بسیج کارگری استان آذربایجان شرقی در‌‌ همان جلسه با اشاره به اینکه مشکلات کارخانجات آذربایجان شرقی گفته بود: اکثر مشکلات کارخانجات استان از جمله ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی، کمپرسورسازی و بلبرینگ سازی به وجهه اعتباری این شرکت‌ها برای گرفتن وام مربوط می‌شود.

البته از یاد نبریم که اسفندماه سال ۹۲ و در سالروز افتتاح خبرگزاری ایلنا کارگران کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز با ارسال طوماری با تبریک سالگرد تأسیس خبرگزاری ایلنا از نقش مهم این رسانه در انعکاس مشکلات جامعه کارکری قدردانی کردند.

در بخشی از این طومار در آن زمان خطاب به مدیریت خبرگزاری ایلنا آمده بود: ماه‌ها بود که کارگران کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز از دریافت حقوق محروم مانده و مشکلات این کارخانه هر روز بیشتر و بیشتر می‌شد. پیگیری‌های انجام شده از سوی کارگران برای رفع مشکلات نتیجه‌ای نمی‌داد. در این میان از تمامی رسانه‌های خبری کشور تنها خبرگزاری ایلنا بود که برای نخستین بار بخشی از این مشکلات را انعکاس داد و همین نخستین خبر بود که کمی مسئولان را به تحرک واداشت، اما همچنان گامی اساسی برای رفع معضلات برداشته نمی‌شد تا اینکه کارگران این واحد صنعتی در پی بی‌توجهی مسئولان و عدم تحقق خواسته‌های آنان دست به تجمع آرام در کارخانه و سپس در مقابل استانداری آذربایجان شرقی زدند. تنها کسی که جرات کرد با خبرنگار ایلنا در تبریز به گفتگو بنشید و با طرح خواسته‌های کارگران مسئولان را به حرکت وادارد دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز بود که صادقانه مسایل را منعکس کرد که ما قدردان او هستیم. البته از نقش خبرگزاری ایلنا نیز نباید گذشت، چرا که پیگیری‌های خبرنگار این نهاد رسانه‌ای در تبریز سبب شد تا چندین خبر پی در پی از موضوع منتشر شود و در سایه آن جدیتی اساسی در پیگیری مسایل به وجود آید. هرچند در مقابل چشمان خود دیدیم که خبرنگار ایلنا تهدید شد، اما در ادامه تلاش برای انتشار اخبار تجمعات کارگری در دیگر رسانه‌ها منجر به آن شد تا بالا‌ترین رده‌های مدیریتی استان برای رفع مشکل وارد عمل شوند، هرچند که بسیاری از مسئولان فعلی میراث‌دار اشتباهات گذشته بودند.

بهرروی تصور بر آن بود که موضوع این کارخانه تا حدودی فروکش کرده تا اینکه دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز در هفته دولت سالجاری در دیدار تشکل‌های استان با استاندار آذربایجان شرقی با اشاره تلویحی و هشدار نسبت به این موضوع اظهار داشت: کسانی که چوب لای چرخ صنعت و اشتغال می‌گذارند به کارگران معرفی شوند

کریم صادق‌زاده تبریزی در آن زمان با اشاره به برخی واحدهای مشکل دار استان گفته بود: مشکل بیشتر این واحد‌ها به دلیل اجرای نادرست موضوع خصوصی سازی بوده و به اصطلاح خودمانی سازی شده‌اند، و بایستی توجه جدی به مسائل و مشکلات کارگران شرکت‌های ماشین آلات صنعتی ده‌ها شرکت دیگر شده و نگذارند بحرانی شوند.

وی با بیان اینکه اغلب کارگاه‌های صنعتی تعطیل و‌‌ رها شده و وضعیت فعلی این واحد‌ها نگران کننده است، اظهار داشته بود: باید شهرک‌ها را فعال کنیم اکنون ۴۷ درصد واحد‌ها در شهرک‌های صنعتی فعال، ۲۳ درصد نیمه فعال، ۱۳درصد غیرفعال و مابقی وضعیت نامشخص دارندو ضروری است تا یک تیم کار‌شناسی زبده در راستای رسیدگی به وضعیت فعلی و رونق اقتصادی دوباره این واحد‌ها فعال شود.
اما اعتراض روز گذشته کارگران ماشین آلات صنعتی باردیگر مشکلات این کارخانه رفع نشده است هرچند در پی این تجمع شهرتی فر فرماندار تبریز و میر احد حسینی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی در بین کارگران حاضر و قول پیگیری موضوع را داده و کارگران به اعتراض خود خاتمه دادند لیکن ابعاد جدیدی از این اعتراضات آشکار می‌شود. نخست به گزارش منابع خبری ایلنا کارگران کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز مدعی بودند که مدیریت این کارخانه که بر عهده بخش خصوصی قرار دارد طی ماه‌های گذشته ضمن قطع فعالیت‌های تولیدی این واحد صنعتی از پرداخت حقوق کارگران و همچنین حق بیمه آنان به سازمان تأمین اجتماعی خودداری کرده است. از سوی دیگر دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز در گفتگویی وضع پیش آمده در کارخانه ماشین آلات صنعتی تبریز را موجب برهم زدن آرامش صنعتی استان آذربایجان شرقی دانسته و علی رغم تقدیر از اقدام مسئولان ارشد استان آذربایجان شرقی در پیگیری موضوع اعتراض کارگران اظهار داشته بود: این اقدامات نشانگر آن است که مسئولان دولت تدبیر و امید در استان خواهان دفاع از مطالبات کارگران وجلوگیری از پایمال شدن حقوق آنان هستند.

صادق‌زاده تبریزی در این مصاحبه با انتقاد از نحوه خصوصی سازی واحدهای تولیدی و بی‌توجهی برخی نهادهای مسئول در سال‌های گذشته در این زمینه به ویژه در عدم پرداخت حقوق معوقه کارگران موضوع مهمی را یادآور شده بود و آن مهم‌ترین خواسته کارگران معترض مبنی از سرگیری فعالیت‌های دوباره این کارخانه است.

وی گفته بود: روحیه جامعه کارگری استان آذربایجان شرقی و به تبع آن، کارگران ماشین آلات صنعتی بر محور کار استوار بوده و آنان از سوق دادن به سمت بیمه بیکاری به شدت بیزار هستند چرا که اطمینان دارند پیوند دادن آنان با چنین اقداماتی و به دنبال تعطیلی واحدهای تولیدی موفق در ‌‌نهایت سرانجامی جز بیکاری نیست.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر باید مسئولان انجمن صنفی کارفرمایان، سازمان صنعت، تجارت و بازرگانی استان آذربایجان شرقی و به ویژه سازمان خصوصی سازی با بررسی آنچه که بر سر این مجموعه آمده است از ادامه وضع موجود جلوگیری کنند و اجازه ندهند که سوء مدیریت حاکم بر یک واحد تولیدی که می‌تواند موفق عمل کند آرامش صنعتی حاکم بر استان را بر هم زندتأکید کرده بود: از مسئولان استان انتظار داریم همچنان که در مقابل یک اشتباه یک کارگر به سرعت با آن برخورد می‌شود در مقابل کارفرمایان خاطی نیز به طور جدی وارد عمل شوند.

صادق‌زاده با تأکید بر اینکه باید دلایل و انگیزه‌های اقدامات کارفرمای شرکت ماشین آلات صنعتی در این زمینه مشخص شود تأکید کرد: از مسئولان استان انتظار داریم با توجه به اینکه کارگران این واحد تولیدی سرسختانه خواهان فعالیت دوباره و جلوگیری از تعطیلی آن می‌باشند از امنیتی کردن موضوع اعتراض کارگران پرهیز شود.

اما برخی منابع خبری ایلنا در بررسی وضعیت موجود از طرح برخی موضوعات دیگر برای بروز بحران در این کارخانه خبر می‌دهد از آن جمله تولید و عرصه محصولات همسان ماشین آلات صنعتی از سوی کارخانه خدمات صنعتی تراکتورسازی می‌باشد به طوری که برخی مدعی هستند کارفرمای ماشین آلات صنعتی مدعی بوده که عرضه تولیدات یکسان بستر را برای فعالیت این کارخانه محدود کرده است و همین عامل سبب تحریک کارگران شده است اما به نظر می‌رسد در اقتصاد و بازار رقابتی کنونی کشور و جهان چنین ادعاهایی نمی‌تواند کارساز باشد

در دیگر سو برخی خبرهای تأیید نشده حکایت از آن دارد که تعطیلی کارخانه و در پی آن معوق ماندن حقوق کارگران علت دیگری هم دارد و آن وضعیت نامشخص خریدار این واحد تولیدی است که حاکی از خروج از کشور و اقامت در خارج را دارد و خریدار سهام این شرکت، علاوه بر آنکه از تسهیلات مربوط به آن نیز بهره‌مند شده هم اکنون کارخانه را به حال خود‌‌ رها کرده است تا با بحرانی کردن اوضاع را برای دریافت تسهیلات جدید و نوعی باجگیری از مسئولان هموار کند بهرروی با نگاهی به گوشه‌ای از این اظهارات حداقل در یکسال گذشته و هشدارهای جامعه کارگری نمی‌بایست این موضوع تا این حد لاینحل ادامه می‌یافت و راه‌حلی اساسی برای مشکلات ماشین‌آلات صنعتی پیدا و اجرایی می‌شد.

' گزارش از عظیم آذری

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز