خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی در دیدار با سفیر جمهوری آذربایجان:

رقم فعلی مبادلات تجاری بین ایران و آذربایجان ناکافی است / گردشگری سلامت بین ایران و آذربایجان با ساماندهی توسعه یابد

asdasd
کد خبر : ۱۵۱۵۳۹

روابط ایران و آذربایجان باید قوی‌تر از وضعیت فعلی باشد. / نیت ایران از ایجاد فرهنگستان زبان آذری، توسعه روابط فرهنگی بین ایران و آذربایجان است.

ایلنا: استاندار آذربایجان شرقی در دیدار با سفیر جمهوری آذربایجان در تهران، آمادگی این استان را برای توسعه روابط با همسایه شمال غربی ایران در زمینه‌های مختلف اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا اسماعیل جبارزاده در این دیدار، با اشاره به پیوندهای مشترک دو ملت ایران و آذربایجان، گفت: روابط ایران و آذربایجان باید قوی‌تر و گسترده‌تر از وضعیت فعلی باشد.
وی خاطرنشان کرد: ما در دولت آقای روحانی مامور به افزایش روابط با همسایگان هستیم و در این راستا آمادگی هر نوع همکاری با جمهوری آذربایجان در زمینه‌های مختلف را داریم.
جبارزاده بر علاقمندی استان آذربایجان شرقی برای توسعه مناسبات اقتصادی با جمهوری آذربایجان تاکید کرد و با اشاره به فعالیت بیش از چهار هزار واحد تولیدی و صنعتی در تبریز در زمینه‌های مختلف، افزود: می‌توانیم توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این واحد‌ها را با آذربایجان به اشتراک بگذاریم.
استاندار آذربایجان شرقی رقم فعلی مبادلات تجاری بین ایران و آذربایجان را ناکافی دانست و گفت: ما به روابط فعلی قانع نیستیم، باید زمینه افزایش ارتباط تجار و بازرگانان دو کشور را فراهم کنیم و مبادلات تجاری را افزایش دهیم.
جبارزاده با اشاره به سیاست دولت برای ایجاد مناطق اقتصادی مشترک با کشورهای همسایه، اظهارداشت: زمینه این همکاری مشترک با جمهوری آذربایجان نیز در منطقه آزاد ارس و قلی‌بیگلو فراهم است و آماده‌ایم در این زمینه همکاری کنیم.
وی با تاکید بر ساماندهی اتباع جمهوری آذربایجان که برای درمان به تبریز و سایر استان‌های کشور مراجعه می‌کنند، گفت: گردشگری سلامت زمینه مناسبی برای توسعه روابط دو کشور است و امیدواریم با ساماندهی این موضوع خدمات بهتری به اتباع آذربایجانی ارایه کنیم.
جبارزاده از تنظیم برنامه‌ای برای راه‌اندازی تور سلامت در راستای ساماندهی گردشگران سلامت خبر داد و افزود: از مسوولان جمهوری آذربایجان هم انتظار داریم در این خصوص همکاری کنند.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین آمادگی دانشگاه‌های تبریز برای پذیرش دانشجویان پزشکی و پزشکان جمهوری آذربایجان برای گذراندن دور‌های تخصصی را اعلام و بر افزایش روابط علمی، فرهنگی و دانشگاهی دو طرف تاکید کرد.
وی گفت: دانشجویان، سفیران فرهنگی دو کشور هستند و رفت‌وآمد آن‌ها می‌تواند زمینه توسعه روابط فرهنگی را فراهم کند.
جبارزاده با اشاره به موضوع فرهنگستان زبان آذری، اظهار داشت: نیت ما از ایجاد این فرهنگستان، توسعه روابط فرهنگی بین ایران و آذربایجان است و امیدواریم با تحقق این امر، زمینه‌ای برای شکوفایی ظرفیت‌های دو کشور در زمینه ادبیات و فرهنگ آذری فراهم شود.
وی در پایان با تاکید بر افزایش روابط فرهنگی بین دو ملت ایران و آذربایجان، تصریح کرد: دولت ایران برای سهولت رفت‌وآمد اتباع آذربایجان، اخذ روادید برای آن‌ها را لغو کرده است و انتظار مردم ایران هم این است که این محدودیت از سوی دولت آذربایجان نیز برداشته شود.
استاندار آذربایجان شرقی و سفیر جمهوری آذربایجان در ایران در پایان این دیدار هدایایی به رسم یادبود به یکدیگر اهدا کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز