خبرگزاری کار ایران

نشست هم اندیشی تشکلات کارگری و کارفرمایی آذربایجان شرقی با اتحادیه کارگران حزب الله لبنان برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۰۰

استقلال تشکل‌های کارگری در ایران بسیار مهم است. / عدم توجه به روابط کار واحدهای تولیدی کشور را دچار چالش کرده است. / اتحادیه‌های کارگری ایران و لبنان ظرفیت‌های خوبی برای کسب موفقیت‌های بیشتر دارند.

ایلنا: اولین نشست هم اندیشی تشکلات کارگری و کارفرمایی استان آذربایجان شرقی با مسئولان اتحادیه کارگران حزب اله لبنان با هدف پیشبرد اهداف عالیه کنفدراسیون‌های کارگری و در راستای منافع ملی دو کشور دوست، برادر و مسلمان ایران و لبنان در سالن کنفرانس خانه کارگر تبریز برگزار شد.
استقلال تشکل‌های کارگری در ایران بسیار مهم است
به گزارش خبرنگار ایلنا دبیر اجرایی و مجری طرح‌های آموزشی خانه کارگر تبریز در این نشست با تشریح رسالت تشکیلات خانه کارگر. گفت: تشکیلات کارگری برای بهبود موقعیت، حفظ حقوق، ایجاد و ارتقاء شرایط مطلوب در بحثروابط کار به نفع کارگران بوجود آمده و در جهت افزایش حمایت‌ها و تامین منافع صنفی کارگران و بازنشستگان با همکاری شرکای اجتماعی خود اعم از کارفرما و دولت تلاش می‌کند.
کریم صادق‌زاده افزود: تشکیلات خانه کارگر تبریز مستقل بوده و اعضا آن مرکب از کارگران حرف، صنایع و اصناف متنوع بوده و جای خوشحالی است که خانه کارگر تبریز ۱۲۰ هزار عضو را در ۱۸۰۰ واحد تولیدی، حرف و صنف سازماندهی نموده و این افتخاری بزرگ برای خطه آذربایجان است که توانسته رتبه اول کشوری را در زمینه عضویت و آموزش کسب نماید.
وی عضویت کارگران در خانه کارگر را کاملا آزادانه دانست و گفت: پیوستن به اتحادیه کارگران(خانه کارگر) در ایران آزاد بوده و عواملی چون جنس، عقیده سیاسی و مذهب درعضویت آنان ایجاد محدودیت نمی‌نماید.
صادق‌زاده افزود: تشکل کارگری در ایران اسلامی سازمانی است داوطلبانه و مستقل که از کارگران یک حرفه یا یک صنعت به منظور تامین و حمایت از منافع گروهی و اعتلای موقعیت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کارگران ایجاد می‌شود و هدف از تشکیل سازمان‌های کارگری حفظ منافع کارگران، افزایش بهره وری و مشارکت در کنترل امور اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور است.
دبیر اجرایی و مجری طرح‌های آموزشی خانه کارگر تبریزبه اهمیت استقلال نهاد‌های کارگری کشور در نیل به موفقیت‌ها اشاره کرد و گفت: رمز موفقیت تشکل‌های کارگری در ایران اسلامی حفظ استقلال آن در مقابل دولت و کارفرما است.
وی افزود: خانه کارگر به عنوان کنفدراسیون عالی کارگران ایران در تمامی زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، ورزشی وسیاسی فعالیت گسترده‌ای برای کارگران و بازنشستگان عضو خود را دارد.
دبیر اجرایی و مجری طرح‌های آموزشی خانه کارگر تبریز تاسیس و راه اندازی بزرگ‌ترین مجتمع آموزشی، اقامتی و ورزشی و رفاهی در منطقه شمالغرب کشور و در کلانشهر تبریز از جمله اقدامات ارزنده این نهاد کارگری خواند و افزود: امیدواریم در زمان دولت تدبیر و امید ساخت و احداثسایرمراکز تفریحی و رفاهی و حتی درمانی توسط این نهاد کارگری با حمایت مسئولین عالی استان آذربایجان شرقی تحقق یابد.
وی با تشریح وضعیت جامعه کارگری در ایران تصریح کرد پس از جنگ مسایل کارگری تحت تاثیر جهانی شدن قرار گرفت و تسلط سرمایه داری مرکزی بر منابع اعتباری جهان، رسانه‌ها و سازمان ملل متحد گفتمان لیبرالی را به گفتمان بر‌تر مبدل کرد که متعاقبا کشور ایران نیر تحت تاثیر فضای جدید حاکم قرار گرفت.
دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز افزود: بعد‌ها خصوصی سازی و تغییر ساختار اقتصادی در اولویت برنامه‌های دولت قرار گرفت و از سال ۱۳۹۰ به دنبال افزایش واردات به میلیون‌ها تن و میلیارد‌ها دلار و اشاعه قراردادهای موقت در محیط‌های کار اعتراضات متعدد توسط تشکیلات خانه کارگر صورت پذیرفت.
صادق‌زاده با بیان اینکه خانه کارگر به عنوان ستون استوار اعتراضات کارگری در جامعه ایران همواره به طور مثبت و سازنده به وظایف خود عمل کرده است گفت: خانه کارگر همواره مدیریت جامعه کارگری کشور را با قاطعیت حتی در دفاع از حق اعتصاب کارگران بر عهده داشته است.
وی شیوه خصوصی سازی در جهان و کشور را برای منافع کارگران مشکل آفرین دانست و افزود: شکل گیری خصوصی سازی در سطح جهان دریافتی کارگران را کاهش داده و روابط کارفرمایان و کارگران را دچار مشکل کرده است.
صادق‌زاده تأکید کرد: موفقیت‌های خانه کارگر زمانی حالت استمرار به خود می‌گیرد که تشکیلات کارگری در سطح کشور و جهان با سازماندهی گسترده کارگران با رشد آگاهی صنفی به طور شایسته در راستای تحقق خواسته‌های آنان و گسترش مسایل رفاهی و معنوی این قشر تاثیر گذار حرکت نماید.
وی با اشاره به همکاری‌های وسیع کشور لبنان بویژه حزب الله در زمینه‌های مختلف با ایران خاطرنشان کرد: توسعه و تحکیم روابط برادرانه با اتحادیه‌های کارگری، مبارزه علیه کفر و استکبار جهانی، صیهونیسم و حامیان آن‌ها در سراسر جهان از اولویتهای خانه کارگر است که با توجه به روابط خوب دولت ما و مواضع مشترک، لازم است بر این اساس تعاملات اتحادیه‌های کارگری نیز به نحو مناسب گسترش یابد.
دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز با بیان اینکه کارگران ایرانی همواره از آرمانهای حزب الله لبنان به عنوان یک وظیفه ملی حمایت کرده و می‌کنند، افزود: در سه سفری که به کشور سوریه و لبنان در سالهای گذشته صورت گرفت ارتباطات مطلوبی بین خانه کارگر و اتحادیه کارگران لبنان برقرار شد و افزایش همکاری‌های کارگری با کشور ایران و سفر هیئت بلندپایه در راستای همین مناسبات می‌باشد.
اتحادیه‌های کارگری ایران و لبنان ظرفیت‌های خوبی برای کسب موفقیت‌های بیشتر دارند
مسئول دفتر تشکیلات کارگری حزب الله لبنان نیز در این نشست با ابراز خرسندی از دیدار با مسئولان خانه کارگر گفت: جمهوری اسلامی ایران که بدون حمایت کشورهای بزرگ و در شرایط تحریم آمریکا و سایر کشورهای غربی در زمینه‌های مختلف به خصوص صنعت به پیشرفت‌های چشمگیر دست یافته است، امانت بزرگی به شمار می‌رود که مسئولیت حفظ آن بر دوش همه سنگینی می‌کند.
سید هاشم سلهب افزود: مردم ایران در دوران تحریم اقتصادی فشار زیادی را تحمل کردند و درسایه رهنمودهای رهبری نظام و با تلاش مستمر به خصوص در زمینه هسته‌ای به پیروزی بزرگی دست یافتند که این موضوع می‌تواند برای تمام ملت‌های مستضعف جهان الگو باشد.
وی تاکید کرد: ایران اسلامی جایگاه خاص در جهان و در نهضت مقاومت لبنان دارد و ما امیدواریم از معنویت ایران استفاده کنیم.
سید هاشم سلهب خطاب به جامعه کارگری و کارفرمایی استان آذر بایجان شرقی گفت: شما عناصر مخلص همچون صادق‌زاده را در نهاد‌های کارگری ایران دارید که من بیش از ۱۰ سال است آن‌ها را می‌شناسم و ایران به اعتبار ساختار توانمند تولیدی و انسانی رهبری نهضت جهانی مقابله حق با باطل را عهده دار است.
وی افزود: توانمندی‌های اقتصادی ایران بر کسی پوشیده نیست و اتحادیه‌های کارگری دو کشور ایران و لبنان می‌توانند از ظرفیت‌های همکاری موجود جهت رسیدن به موفقیت‌های بیشتر به طور کامل بهره برداری کنند.
مسئول دفتر تشکیلات کارگری حزب الله لبنان همچنین تصریح کرد: ایران در سوریه و لبنان وسایر مسایل منطقه‌ای و جهانی نقش موثر و سازنده بر عهده دارد و ما بسیاری از موفقیت‌های سیاسی خود را به رهبری و مردم ایران مدیونیم.
عدم توجه به روابط کار واحدهای تولیدی کشور را دچار چالش کرده است
در این نشست معاون دبیرکل خانه کارگر در امور بین الملل نیز در سخنانی با اشاره به سفر هئیت بلند پایه کارگری حزب الله لبنان به استان آذربایجان شرقی گفت: هئیت بلندپایه کارگری لبنان به ایران اسلامی علاقمندند و در سطح جهان نیز در ارتباط با مسایل کارگری بسیار فعال هستند.
محمد حمزه‌ای خاطرنشان کرد: عدم توجه به روابط کار بین کارگران و کارفرمایان در چند دهه گذشته واحدهای تولیدی کشور را دچار چالش کرده و صمیمیت بین آن‌ها را به حداقل رسانده است.
وی با بیان اینکه اجرای نامناسب قانون هدفمندی یارانه‌ها به روند تولید صدمه زده و منافع کارگران را دچار خطر کرده است گفت: بسیاری از کارخانجات به این علت تعطیل شده‌اند و ما امیدواریم با اقدامات دولت تدبیر و امید، روند اجرای این قانون ارزشمند اصلاح و به سود همگان باشد.
گفتنی است در خاتمه این نشست، لوح سپاس جامعه کارگری استان آذربایجان شرقی توسط حاج کریم صادقزاده به مسئول دفتر تشکیلات کارگری حزب الله لبنان اهداء شد و متقابلا هاشم سلهب نیز با اهدای یادبود از صنایع دستی کشور لبنان با مضمون آیات قرآن کریم از می‌زیانی خانه کارگر تبریز قدردانی کرد.
همین گزارش حاکی است هیئت بلندپایه کارگری حزب الله لبنان در سفری سه روزه به استان آذربایجان شرقی ضمن دیدار با تشکل‌های کارگری این استان، استاندار آذربایجان شرقی و شهردار تبریز از کارخانه تراکتورسازی تبریز، اتحادیه امکان استان، مرکز آموزش علمی کاربردی خانه کارگر تبریز و اماکن تاریخی این شهر نیز بازدید می‌نمایند.
در این هیئت سید هاشم سلهب مسئول دفتر تشکیلات کارگری حزب الله لبنان، حاج علی یاسین رییس اتحادیه کارگران الوفاء، حاج اسامه الخنساء دبیرکل اتحادیه کارگران وفاء، ناصر یوسف نزال دبیرکل اتحادیه کارگران حمل و نقل دریایی در لبنان، فصیل طه مسئول امور مالی تشکیلات کارگری حزب الله لبنان، نواف سلهب عضو اتحادیه کارگران حزب الله لبنان حضور دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز