خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به خبرنگار ایلنا:

اجازه پایمال شدن حقوق کارگران را نمی‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۳۴۱

زمانی که در استان آذربایجان شرقی این مسئولیت را برعهده گرفتم با اعتراضات وسیع کارگری و به حق این قشر روبرو بودیم کارگرانی بودند که تا ۳۰ ماه حقوق دریافت نکرده بودند در این مدت تلاش شد تا این وضعیت ساماندهی شود.

استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرد: در رسیدگی به مشکلات قشر کارگر کوتاهی نمی‌کنیم.

اسماعیل جبارزاده که شب گذشته در نخستین نشست رسانه‌ای خود با خبرنگاران سخن می‌گفت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد نحوه رسیدگی به مشکلات کارگران اظهار داشت: زمانی که در استان آذربایجان شرقی این مسئولیت را برعهده گرفتم با اعتراضات وسیع کارگری و به حق این قشر روبرو بودیم. کارگرانی بودند که تا ۳۰ ماه حقوق دریافت نکرده بودند در این مدت تلاش شد تا این وضعیت ساماندهی شود

وی با اشاره به جلسات کمیسیون کارگری استانداری آذربایجان شرقی افزود: این کمیسیون با برپایی جلسات منظم در جهت رفع رفع بحران‌های کارگری گام برداشته و تاکنون در ۹ جلسه ۵۶ مصوبه داشته است.

جبارزاده خاطرنشان کرد: در بحثخصوصی‌سازی‌ها در سال‌های قبل مشکلاتی داشته‌ایم و این موضوع بیشتر به عدم نظارت‌ها بر می‌گردد که در این ارتباط علاوه بر حضور دستگاه‌های نظارتی نظارت نامحسوس در سطح ۲۱ شهرستان استان هم داریم که در بخش‌های مختلف از جمله نحوه برخورد با مردم، عفاف و حجاب، تکریم ارباب رجوع هم نظارت دارند که این بررسی‌ها منجر به تذکر، تقویت دستگاه‌های مربوط می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اجازه احقاق حقوق کارگران را نخواهیم داد، گفت: در مواردی که این مشکلات ناشی از مسایل اقتصادی بوده تلاش کردیم از طریق تقویت بنگاه‌های اقتصادی و نظارت لازم اقدام کنیم و مواردی هم که مربوط به سیاست‌های کلان اقتصادی و بحثتحریم‌ها بوده با توجه به اقدامات دولت در سطح جهانی به یاری خدا شاهد تاثیرات مثبت آن خواهیم بود.

جبارزاده افزود: اجازه نخواهیم داد در اثر سوء مدیریت، حقوق کارگران عزیز پایمال شود این برای ما قابل قبول نیست که آقایی کارخانه‌ای را بخرد و برود در امریکا پایش را رو پای دیگرش بگذارد و بخواهد کارخانه را مدیریت کند، در این صورت است که حقوق کارگر ۸ ماه پرداخت نمی‌شود. ما اجازه چنین مدیریت‌هایی را نخواهیم داد.

- پیگیر احداثبیمارستان جدید تامین اجتماعی تبریز هستیم

استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد ایجاد بیمارستان جدید تأمین اجتماعی در تبریز گفت: پیگیر ایجاد این بیمارستان جدید هستیم. البته بحثبازسازی بیمارستان ۲۹ بهمن که یکی از بیمارستان‌های قدیمی و صاحب برند تبریز است نیز در دستور کار قرار دارد.

- تدوین سند تدبیر آذربایجان شرقی تا پایان شهریورماه

استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه از تدوین سند تدبیر استان تا پایان شهریور ماه جاری خبر داد و گفت: مدیریت گذشته استان اگر نگوییم بی‌برنامه ولی زیاد مبتنی بر برنامه نبود، در حالی که ما معتقدیم هر اقدامی باید مبتنی بر برنامه ریزی باشد.

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در بدو آغاز فعالیت، تیمی از کار‌شناسان استانداری و دانشگاه تبریز تشکیل دادیم تا ضمن بررسی ظرفیت‌های موجود استان، سند تدبیر و توسعه آذربایجان شرقی را تدوین کنند.

وی گفت: در سند تدبیر و توسعه استان تلاش می‌شود تا آن منابع محدودی که در اختیار داریم به سمت هسته‌های کلیدی و اهداف محدود متمرکز و از اتلاف منابع جلوگیری کنیم و این رویه می‌تواند الگویی برای کشور باشد.

وی با اشاره به وعده معاون رییس جمهوری، مبنی بر تخصیص ۱۰۰ درصد بودجه عمرانی مصوب استان اظهار داشت: از دولت قبل، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام ملی و استانی به ارثبرده‌ایم که مصمم هستیم تمام این پروژه‌ها را حداکثر تا پایان سال ۹۴ نهایی کنیم‌. البته اعتباری که پروژه‌های ملی استان می‌خواهد زیاد است به هرحال تا کنون ۱۹ وزیر و معاون رئیس جمهور در استان حضور یافته‌اند و بیشترین درخواست ما تفویض اختیار به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان است تا بتوانیم منابع و هزینه‌های استان را خودمان اولویت‌بندی و به بهترین نحو مدیریت کنیم.

جبارزاده با اشاره به سفر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: سال‌ها در مجلس در این کمیسیون فعالیت کرده‌ام و از اهمیت توجیه این کمیسیون نسبت به وضعیت موجود استان کاملاً باخبر هستم و از این طریق سعی داریم از ظرفیت‌های قانون بودجه ۹۴ و برنامه ششم توسعه بیشترین بهره را ببریم.

وی در عین حال تصریح کرد: بنا داریم تمام قوای سه گانه کشور را با ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استان آشنا کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: از بدو ورود به استان با گزارشات متعدد و غیرقابل اعتمادی از وضعیت موجود استان مواجه شدیم، بنابراین به همراه معاونان و سایر همکاران تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا بتوانیم از وضعیت جاری استان شرحی به دست آوریم که امروز این مهم تحقق یافته و شناخت کاملی از استان به دست آورده‌ایم.

- تغییرات مدیریتی براساس دستورالعمل وزارت کشور انجام گرفت

جبارزاده خاطرنشان کرد: از جمله استان‌هایی هستیم که در طول یک سال گذشته تمام تغییرات را براساس دستورالعمل وزارت کشور انجام داده‌ایم.

وی گفت: در حالی که در دولت گذشته بیش از ۷۰ درصد پست‌های استانداری در قالب فرمانداری‌ها به نیروهای مامور دستگاه‌های مختلف تعلق داشت، به غیر از سه فرماندار تثبیت شده دولت قبل، بقیه ۲۱ فرماندار از داخل مجموعه استانداری و وزارت کشور انتخاب شدند و بدین ترتیب تجارب این مدیران در داخل خود مجموعه وزارت کشور باقی می‌ماند.

وی در مورد تغییرات سایر مدیران کل ادارات استان آذربایجان شرقی نیز گفت: در مورد سایر ادارات کل انتخاب با وزرا است و هماهنگی با استاندار صورت می‌گیرد که در این ارتباط هم مشکلی نداشته‌ایم.

تکمیل اتوبان تبریز – بازرگان ضروری است

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به برخی پروژه‌های مهم این استان به عدم تکمیل پروژه اتوبان تبریز بازرگان اشاره کرد و گفت: با عدم تکمیل اتوبان تبریز - بازرگان درواقع سرمایه گذاری‌های انجام شده سایر پروژه‌ها به هدر می‌رود که به این جهت توان زیادی را برای این پروژه صرف کردیم و امروز این پروژه با استفاده از ظرفیت مالی خارجی به نسبت ۶۵ ۳۵ با سرمایه‌گذاری شرکت ترکیه‌ای در مسیر تکمیل و اتمام قرار گرفته است.

وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی اتوبان تبریز ورزقان با اعتباری بالغ با ۳۰۰ میلیارد تومان توسط شرکت مس آذربایجان و مشارکت سه پیمانکار خبر داد وگفت: کلنگ‌زنی رسمی این پروژه توسط رئیس جمهور یا یکی از معاونان وی انجام خواهد گرفت.

- احیای دریاچه ارومیه به طور جدی پیگیری می‌شود

استاندار آذربایجان شرقی به موضوع احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: پروژه احیای دریاچه ارومیه ملی است و با ابلاغ مصوبات آن حاضریم با تمام قوا آن‌ها را اجرا کنیم.

وی گفت: پروژه انتقال آب از رودخانه زاب و ارس، لایروبی تمام رودخانه‌های حوضه آبریز از جمله زرینه رود و سیمینه رود، انتقال آب به دشت تبریز، تاکید بر تغییر الوگی کشت کشاورزی در منطقه، پلمپ چاه‌های غیر مجاز و خرید چاه‌های مجاز از اهم برنامه‌های نجات بخش دریاچه ارومیه هستند که دو دستگاه استان مسئول مستقیم اجرایی کردن این طرح‌ها در استان هستند و شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی منتظر ابلاغ مصوبه دولت در این زمینه‌اند.

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: برای نجات این دریاچه در دوران دولت گذشته اقداماتی صورت گرفته بود که متاسفانه همه آن‌ها همگی بر روی کاغذ بود و عملا اجرایی نبودند.

جبارزاده تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه را گامی مهم در راستای جلوگیری از خشک شدن این دریاچه خواند و گفت: این ستاد در دانشگاه صنعتی شریف آن هم به خاطر ارتباطاتی که با مراکز عملی و فعال در این زمینه دارد مسنقر شده و در این مدت رایزنی‌های مختلفی با متخصصان این حوزه از کشورهای مختلف انجام داده است که در آینده نزدیک انشاء اله شاهد آغاز طرح‌های عملیاتی برای احیای این دریاچه خواهیم بود.

تا پایان سال ۹۴ همه پروژه‌های مسکن مهر تحویل می‌شود

استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سوالی در خصوص مسائل مسکن مهر نیز گفت: در خصوص اجرای طرح مسکن مهر هیچ مطالعه‌ای انجام نگرفته و زیر ساخت‌های آن فراهم نشده است. بحث‌های فرهنگی و مشکلات اجتماعی از جمله مهم‌ترین نگرانی‌های ما در خصوص مسکن مهر است اما به تعهدات دولت گذشته عمل خواهیم کرد، که امیدواریم تا پایان سال ۹۴ به همه تعهدات دولت در زمینه مسکن مهر آذربایجان شرقی عمل کنیم.

به دنبال تکمیل چرخه تولید مس در استان هستیم

استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به انتقال فرآورده‌های خام شرکت مس آذربایجان به سایر استان‌های کشور نیز گفت: در بخش معدن مس، این محصول در دو نوع کنسانتره مس و مس کاتدی عرضه می‌شود که هر دو محصول در جهان مرسوم است.

وی افزود: یک سوم معادن مس ایران و یک صدم معادن مس جهان در آذربایجان شرقی قرار دارد و ما به دنبال تکمیل چرخه تولید مس در مجتمع مس سونگون هستیم تا ارزش افزوده بیشتری برای استان حاصل شود.

جبارزاده گفت: به همراه شرکت مس آذربایجان این بحثپیگیری می‌شود و به دنبال انتخاب نوع تکنولوژی تولید مس هستیم.

- یک واحد خودروسازی تمام عیار برای آذربایجان شرقی لازم است

وی در خصوص بحثایجاد یک خودروسازی تمام عیار در آذربایجان شرقی نیز گفت: ما یک خودروساز تمام عیار کم داریم و آن را ایجاد خواهیم کرد. عزیزان بخش خصوصی در این زمینه اهتمام دارند و با وجود بیش از چهار هزار واحد قطعه ساز در استان، وجود یک خودروسازی تحت نام یک برند بزرگ اروپایی لازم و مهم است.

وی افزود: این آمادگی در بخش خصوصی وجود دارد که این واحد بزرگ را ایجاد کند و ما با همه توان برای ایجاد یک خودروسازی تمام عیار اروپایی در تبریز تلاش خواهیم کرد.

تدوین اساسنامه فرهنگستان زبان ترکی

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه از اقدامات لازم برای تحقق وعده رئیس جمهور در آذربایجان در خصوص تدوین اساسنامه فرهنگستان زبان ترکی خبر داد و افزود: راه اندازی فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی - آذری یکی از وعده‌های رییس جمهوری بود که در این راستا جلسات متعددی برگزار و در این ارتباط اساسنامه این فرهنگستان تنظیم شده است

وی گفت: ولی برخی از صاحبنظران حوزه فرهنگ آذربایجان معتقدند بهتر است این مجموعه صرفا شامل زبان نشود بلکه به فرهنگ آذربایجان نیز در آن توجه شود که امیدواریم با حضور رئیس جمهور اقدامات نهایی تاسیس فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی در این استان برداشته شود.

استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات فرهنگی صورت گرفته در یک سال گذشته، گفت: در عرض یک سال گذشته برنامه‌های متعددی برای ایجاد امید و نشاط اجتماعی در بین مردم عزیز استان انجام پذیرفته است که از آن جمله می‌توان به برنامه گرامیداشت چهره‌های گرانقدر فرهنگی اشاره کرد که تلاش ما این است حداقل هر ماه در استان یک رویداد فرهنگی داشته باشیم که برگزاری جشنواره فرهنگی حیدربابا، جشنواره تئا‌تر تبریز، جشنواره قرآن کریم، جشنواره سراسری تئا‌تر، برنامه ریزی برای برگزاری همایش بین المللی بزرگداشت استاد شهریار و برگزاری در خورشان نمایشگاه کتاب تبریز از آن جمله است.

جبارزاده از تبدیل ۱۰ مجتمع فرهنگی استان به سینما خبر داد و گفت: متاسفانه در گذشته به فرهنگ و هنر آذربایجان بی‌مهری می‌شد و ما تلاش داریم با افزایش بودجه‌های فرهنگی، به این مهم در استان بیشتر بپردازیم.

جبارزاده به اهمیت ارتقای جایگاه رسانه‌های استان در سطح کشور اشاره کرد و گفت: بدون رشد رسانه‌های استان در سطح ملی، جایگاه استان در سایر زمینه‌ها ارتقا نخواهد یافت.

وی از ماموریت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای تحقق این مهم اشاره کرد و گفت: لازم است اصحاب رسانه هم ایده‌های خود در این زمینه را به ایشان ارایه دهند و همفکری کنند.

- وجود بیش از ۴۲هزار معتاد در آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی از اعتیاد به عنوان یکی از مشکلات اساسی استان نام برد و افزود: وجود بیش از ۴۲هزار معتاد در آذربایجان شرقی مشکل آفرین است و ما نباید در خصوص معضل اعتیاد پنهان کاری کنیم.

جبارزاده از راه اندازی اردوگاهی با ظرفیت ۱۵۰۰ تا دو هزار نفر برای ترک معتادان در استان خبر داد و افزود: راه اندازی این اردوگاه تلاشی برای ترک معتادان و ارایه آموزش‌های لازم و حرفه آموزی به آنان است.

- ناامنی خاصی در آذربایجان شرقی وجود ندارد

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص افزایش چشمگیرگشت‌های ویژه و مسلح پلیس در سطح معابر عمومی کلانشهر تبریز و احتمال وجود نا‌امنی خاص، گفت: هیچگونه نا‌امنی و جای نگرانی از بابت شرایط امنیتی استان وجود ندارد و پلیس تنها به وظیفه خود عمل می‌کند.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: در شهری که این همه معتاد دارد، ممکن است میزان سرقت بالا برود در گذشته این انتقاد وجود داشت که چرا حضور نیروی انتظامی کم رنگ است و حالا پر رنگ شده است و بخشی از این مهم، حضور فیزیکی پلیس در سطح شهر است.

جبارزاده به حضور چشمگیر توریست‌های خارجی و داخلی در سطح کلانشهر تبریز نیز اشاره کرد وگفت: با برنامه ریزی منسجمی که برای جذب توریست به استان و کلان شهر تبریز شده است، لازم است برای حفظ امنیت شهر پلیس حضور فیزیکی لازم در شهر را داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز