خبرگزاری کار ایران

دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی؛

نرخ بیکاری آذربایجان شرق کاهش یافت

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۴۰۹

همه باید دست در دست هم دهیم تا دریاچه ارومیه را به عنوان یک ثروت ملی حفظ کنیم. / امروز سرمایه‌گذاری و موفقیت این جریان ضد ارزش نیست.

ایلنا: استاندار آذربایجان شرقی در نشستی با تعدادی از خبرنگاران خبرگزاری‌ها و مطبوعات استان، گزارشی از دستاوردهای عمرانی و توسعه‌ای و آخرین وضعیت برخی از پروژه‌های مهم استان و همچنین دیدگاه‌های خود را در خصوص مسایل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تشریح کرد.
به گزارش ایلنا وی در این نشست که بیش از ۵ ساعت به طول انجامید، در پاسخ به سوالی در خصوص مفهوم توسعه آذربایجان، اظهار داشت: در مورد توسعه آذربایجان قبل از مسایلی مانند منطقه آزاد، گردشگری یا طرح‌های عمرانی و صنعتی باید یک موضوع اساسی‌تر را حل می‌کردیم و آن، هموار کردن مسیر توسعه از طریق زیرساخت فرهنگی بود. اعتقاد داشتیم که باید باور عمومی نسبت به اینکه سرمایه‌گذاری می‌تواند سبب توسعه سبب شود را ایجاد کنیم.
علیرضابیگی با اشاره به اینکه زمانی فعالان اقتصادی ما، همه تلاش می‌کردند پیشرفت خود را از دیگری مخفی نگه دارند که مبادا باعثجلب حسادت و مشکلات بعدی شود، گفت: اما امروز سرمایه‌گذاری و موفقیت این جریان و اینکه مقام عالی دولت برای پذیرفتن سرمایه‌گذار تلاش می‌کند، نه تنها ضدارزش و مذموم نیست بلکه پسندیده هم هست، چون توانسته‌ایم نتیجه سرمایه‌گذاری را به زندگی مردم ببریم و مردم حس کنند که سرمایه‌گذاری مغایر با منافع آنان نیست.
استاندار آذربایجان شرقی ارایه گزارش مثبت از روند سرمایه‌گذاری و تلاش برای تسهیل این روند را شرط موفقیت مدیران استان دانست و تصریح کرد: خوشبختانه این اتفاق افتاده؛ در چهار سال گذشته برای ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی، بیش از ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی صورت گرفته و میزان جذب سرمایه‌های خارجی نیز به بیش از ۱.۲ میلیارد دلار در قالب ۶۵ طرح سرمایه‌گذاری رسیده است. افزایش صادرات از ۱.۱ به ۲.۱ میلیارد دلار در سال نیز حاکی از توسعه ساختار تولید صادرات‌محور است.
وی به برگزاری سه دوره همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دوره مدیریت خود اشاره کرد و گفت: عده‌ای فکر می‌کردند که این همایش‌ها، تشریفاتی و بازی تبلیغاتی است؛ اما ما اثبات کردیم که اصلا نیازی به تبلیغات نداریم و به دنبال ارتقای کیفیت در روند سرمایه‌گذاری هستیم. نتیجه اینکه ظرفیت شهرک‌های صنعتی ما اشباع شده و به دنبال ایجاد یک شهر صنعتی ۱۰ هزار هکتاری هستیم و دولت را هم مجاب کرده‌ایم که برای تامین آب این شهر، خط انتقال آب رودخانه ارس را اجرا کند.
علیرضابیگی، در تشریح آثار عملی سرمایه‌گذاری در استان، خاطرنشان کرد: در طول شصت سال از تاسیس تامین اجتماعی، تعداد بیمه‌شدگان اصلی استان ۶۲۰ هزار نفر است که ۴۰۰ هزار نفر از آن تنها در طول هشت سال گذشته اتفاق افتاده؛ این رقم، نشان‌دهنده این است که هر سال ۵۰ هزار شغل جدید در استان ایجاد شده است. ضمن اینکه کاهش آمار بیمه بیکاری و کاهش تنش‌های کارگری بهترین نشانه برای توسعه سرمایه‌گذاری است و این آمار را نمی‌توان انکار کرد. البته نرخ بیکاری استان، از سوی مرکز آمار ایران ۱۲ درصد اعلام شده اما چون منبع این آمار اظهار افراد است و برخی از افراد، کارهایی مثل کارگری و کشاورزی را شغل نمی‌دانند این آمار از این جهت مورد ایراد است. به عبارتی آمار بیکاری به تعریف‌های مختلف از اشتغال بستگی دارد.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه البته در برخی نقاط استان هنوز بستر مناسب برای پذیرش سرمایه‌گذار وجود ندارد، افزود: فراهم کردن این بستر برای ما اصل بود، چرا که اگر شرایط، فراهم شود همه شروع به تکاپو و خلق فرصت‌های توسعه خواهند کرد. ما مخاطرات این کار را پذیرفتیم و از اعتبار خود خرج کردیم و از اتهام‌زنندگان نترسیدیم.
وی ادامه داد: وقتی سرمایه‌گذار احساس می‌کند که بستر عمومی مهیاست و نماینده دولت هم پشتیبان اوست دلگرم می‌شود. قرار نیست ما برای سرمایه‌گذاران نسخه تجویز کنیم، خود او منفعت را تشخیص می‌دهد و ما وظیفه داریم بستر را فراهم کنیم به نحوی که سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذار، باعثمذمت و نکوهش نباشد. وقتی که دولت به سرمایه‌گذار اختیار می‌دهد که از جانب جمهوری اسلامی، امکان مراودات خارجی را فراهم کند این بهترین نشانه اعتماد دولت به سرمایه‌گذاران و حمایت از آنان است.
استاندار آذربایجان شرقی به سفرهای خارجی هیأت‌های اقتصادی استان هم اشاره‌ای کرد و گفت: این سفر‌ها با امیال شخصی که انجام نشده، بلکه از ما درباره نتایج سفر سوال می‌پرسند. با این حال چرا تا این اندازه از اختیارات برای توسعه مراودات اقتصادی در گذشته وجود نداشت؟ چون این احساس به وجود آمده است که این ارتباطات، می‌تواند امکان توسعه را فراهم کند. ما بیشترین سفر خارجی را با هیأت‌های اقتصادی استان داشتیم، در حالی که این‌گونه سفر‌ها زمانی ضدارزش محسوب می‌شد. ما در این سفر‌ها، بازارهای بین‌المللی به دست آوردیم و امکان یافتیم که در شرایط تحریم، صنعت را مدیریت کنیم.


امروز سرمایه‌گذاری و موفقیت این جریان ضدارزش نیست
وی با بیان اینکه دولت به خاطر محدودیت قانون نمی‌تواند در موضوع سرمایه‌گذاری ورود پیدا کند، افزود: کسی نباید از دولت انتظار تولید یا ایجاد صنایع داشته باشد، بلکه دولت زیرساخت‌ها را مهیا می‌کند؛ مثلا آزادراه تبریز - تهران تا چه اندازه مزیت تزانزیت کالا را ایجاد کرده یا پل می‌ان‌گذر دریاچه ارومیه یا طرح‌های توسعه‌ای در بخش راه‌آهن. این اندازه توجه به امر سرمایه‌گذاری ما را به نقطه‌ای رسانده است که سرمایه‌گذار ما ترجیح می‌دهد که از تسهیلات بانکی استفاده نکند و روی پای خودش بایستد.
علیرضابیگی با تاکید بر اینکه موفقیت سرمایه‌گذاران موجب جذب سرمایه‌های بیشتر خواهد شد، گفت: برگزاری همایش ملی سرمایه‌گذاری در بستر فرصت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان شرقی آن هم در مقطع بعد از انتخابات ریاست جمهوری و حضور ۴۰۰ سرمایه‌گذار خارجی در این همایش نشان می‌دهد که مسیر انتخاب شده، مسیر درستی بوده و بستر‌ها مهیاست؛ البته حضور این تعداد سرمایه‌گذار، بیشتر برای برآورد فضای اجتماعی و فرهنگی استان بود، وگرنه کسب اطلاعات در خصوص پروژه‌های قابل سرمایه‌گذاری با وجود کانال‌های مختلف اطلاعاتی و ارتباطی، خیلی هم سخت نیست. در واقع سرمایه‌گذاران، تبلیغات دولت‌ها در این زمینه را قبول نمی‌کنند، آن‌چه برای آن‌ها مهم است فضای عمومی و همراهی مردم با جریان سرمایه‌گذاری است. اگر مردم همراه نباشند سرمایه‌گذاری اتفاق نمی‌افتد. وقتی هم که مردم آثار سرمایه‌گذاری را در زندگی خود احساس می‌کنند قطعا در روند این امر مشارکت می‌کنند.
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به سوالی در خصوص موانع فعالیت در مقام مدیریت استان این‌گونه پاسخ داد: موانع، بیشتر به بیرون از مرز‌ها برمی‌گشت که از اراده ما خارج بود؛ ما توانستیم از موانع داخلی عبور کنیم، اما در بسیاری موارد نتوانستیم حریف تحریم شویم؛ مثلا ما باور داشتیم که می‌توانیم نفلین‌سینیت سراب را راه‌اندازی کنیم اما ماجرای تحریم، مانع شد، چون این موضوع، یک تکنولوژی خارجی بود.
وی خاطرنشان کرد: البته اصل موضوع تحریم به حوادثپس از انتخابات ۸۸ برمی‌گردد. این حوادثکه ظلم بزرگی در حق نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران بود، مشکلات بزرگی برای کشور ما ایجاد کرد و موجب یک وفاق جهانی علیه جمهوری اسلامی شد. حضور ۴۰ میلیون نفر از مردم در انتخابات می‌توانست یک اعتبار بزرگ برای کشور ما باشد اما این فرصت استثنایی، به نقطه تهدید تبدیل شد و در طول چهار سال گذشته و در حوزه روابط بین‌الملل، همواره سایه تقلب بر روی دولت سنگینی می‌کرد.


دولت‌های نهم و دهم عملکردهای چشمگیر و حیرت‌آوری در مقایسه با دولت‌های قبلی داشتند
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه این گفتگو، ارزیابی خود را از عملکرد دولت‌های نهم و دهم در استان آذربایجان شرقی بیان کرد: عملکرد دولت را باید از چند زاویه نگاه کنیم. یک بخش آن، اقدامات عمرانی در مسیر توسعه است که هر دولتی این اقدامات را انجام می‌دهد. اما دولت‌های نهم و دهم در این زمینه، عملکردهای چشمگیر و حیرت‌آوری در مقایسه با دولت‌های قبلی داشتند. مثلا در بحثاحداثآزادراه و بزرگراه، ذخیره‌سازی آب، تولید فولاد، مسکن مهر. خوشبختانه در این دولت با کار شبانه‌روزی به بسیاری از وعده‌ها عمل کردیم.
علیرضابیگی خاطرنشان کرد: بخش دیگر عملکرد دولت، عملکرد سیاسی و اجتماعی است که از این بعد، هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کردیم. مثلا در استان ما، زمانی به موضوع تیم تراکتورسازی، به چشم یک تهدید نگاه می‌شد اما امروز این تیم، نماد نشاط و سرزندگی مردم تبریز و آذربایجان است. یا موضوع زلزله ارسباران که یک نقطه آسیب بود، اما به فرصت آبادانی و توسعه این منطقه تبدیل شد. یا موضوع سرمایه‌گذاری که زمانی، ضدارزش به شمار می‌رفت، اما توانستیم با برگزاری سه همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری، زمینه همراهی عمومی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم کنیم.
وی، ارتباط بی‌واسطه با مردم را ابتکار مدیریتی دولت‌های نهم و دهم عنوان کرد و افزود: این مشی مدیریتی امکان استفاده از قابلیت‌های مردم در اداره امور کشور و اتخاذ تصمیمات بزرگ را فراهم کرد. ۷۰ سفر شهرستانی و ملاقات چهره به چهره با بیش از ۱۷ هزار نفر از مردم استان تنها در جلسات ملاقات مردمی و دیدار و گفتگو با مردم در فرصت‌های مختلف، از نتایج این شیوه در استان بود که امکان هزینه‌کرد منابع در مسیر خواست مردم، نظارت بر عملکرد مدیران و جلب همراهی عمومی و در ‌‌نهایت آرامش و ثبات فضای اجتماعی استان را فراهم کرد.


کسی نباید از دولت انتظار تولید یا ایجاد صنایع داشته باشد، بلکه دولت زیرساخت‌ها را مهیا می‌کند
علیرضابیگی همچنین به بحثتوسعه زیرساخت‌ها در استان پرداخت و با بیان اینکه زیرساخت‌ها مهم‌ترین عامل رشد و شکوفایی آذربایجان شرقی هستند، گفت: آذربایجان شرقی در نقطه اتصال ایران به اروپا قرار گرفته و به این جهت ترانزیت و راه برای ما بسیار بااهمیت است و سیاست‌گذاری دولت هم بر این اساس قرار گرفت؛ به نحوی که از سال ۸۴،۲۸۰ کیلومتر آزادراه در استان ساخته شده که سهولت دسترسی به مرکزیت کشور و اروپا را فراهم کرده؛ ضمن اینکه بزرگراه‌ها هم توسعه یافته و این اقدامات نقش اساسی در اتصال کریدور شمال به جنوب ایفا کرده است.
وی ادامه داد: در بحثذخیره‌سازی آب که تاثیر اساسی در تامین آب شرب مردم و نیاز صنعت و کشاورزی دارد اقدامات بزرگی انجام شده؛ با احداث۱۳ سد، میزان ذخیره‌سازی آب در استان از نیم میلیارد متر مکعب در سال ۸۴ به ۴ میلیارد متر مکعب در حال حاضر رسیده و همه این‌ها آثار خود را در توسعه اشتغال و تولید بر جای گذاشته است. همه این‌ها در کنار تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر توانسته ظرفیت‌های استان را به منصه ظهور برساند که یکی از دستاوردهای آن دستیابی به تولید سالانه ۳.۵ میلیون تن فولاد است؛ در حالی که پیش از سال ۸۴ سابقه تولید فولاد را در این استان نداشتیم.
استاندار آذربایجان شرقی توصیه‌ای هم به استاندار آینده داشت: به مردم تکیه کند؛ اگر تکیه‌گاهش مردم باشد می‌تواند کار‌ها را پیش ببرد. اگرچه استاندار، نماینده دولت است، اما وقتی مبنای حرکت او مردم باشد، قطعا همراهی مردم نیز در همه جا خود را نشان می‌دهد. البته این توصیه‌ای به تمام مدیران در هر سطحی است. ارتباط با مردم، امکان نظارت بر عملکرد‌ها را فراهم می‌کند. ضمن اینکه موجب اعتماد به نفس مسئولان در انجام کارهای بزرگ و مسئولیت‌های سنگین، فارغ از هیاهوی تبلیغاتی می‌شود. همچنین کمک می‌کند که منابع دولت را در مسیر درست هزینه کنیم.
وی با بیان اینکه اعتماد مردم، سرمایه بزرگی است، افزود: در طول دوره مدیریت خود با اعتماد به مردم و نخبگان نشان دادیم که حرف و عملمان یکی است و همیشه در کنار مردم بودیم و آن‌ها نیز از خادمان خود حمایت کردند. در این دوره، از روستایی تا سرمایه‌گذار کلان، همگی ارتباطی مناسب با بدنه مدیریت استان داشتند و نتیجه آن، موفقیت‌های به دست آمده بود. ما توانستیم در یک فضای فارغ از چالش و تنش، موضوعات مختلف استان را اداره کنیم. رویه ما این بود که خود را از مردم پنهان نکنیم؛ وقتی مردم احساس می‌کنند که استاندار، همیشه در دسترس است و هر چه از دستش برمی‌آید برای چاره‌جویی از مشکلات مردم انجام می‌دهد امکان بزرگی برای مدیریت جامعه ایجاد می‌شود. لطف و محبت مردم برای من همواره باارزش بوده و در این سال‌ها، باور من نسبت به قدرت و قابلیت مردم بیشتر شده است.
علیرضابیگی، موضوع زلزله ارسباران را بهترین نمونه همراهی مردم در دوره مدیریت خود ذکر کرد و افزود: اگر قرار بود تنها با تکیه بر امکانات و مقررات دولتی کار بازسازی را انجام دهیم قطعا نمی‌توانستیم؛ ولی ما با کمک مردم و خیران و با اعتماد به نفسی که انقلاب اسلامی به ما بخشیده، توانستیم اولین واحدهای مسکونی را قبل از چهلم جان‌باختگان زلزله به مردم منطقه تحویل دهیم. نتیجه این شد که امروز در سالگرد زلزله، سنگینی این حادثه را احساس نمی‌کنیم و با وجود تبلیغات سنگین رسانه‌ها، توانستیم این نقطه تهدید را به یک فرصت تبدیل کنیم. این حادثه از جهت سیاسی و اجتماعی، به صحنه وحدت و همدلی ملت ایران تبدیل شد؛ ضمن اینکه باعثتحول بزرگی در زمینه عمران و آبادانی مناطق زلزله‌زده شد که با گذشته این مناطق اصلا قابل مقایسه نیست.


استاندار بعدی به مردم تکیه کند؛ اگر تکیه‌گاهش مردم باشد می‌تواند کار‌ها را پیش ببرد
استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سوالی در خصوص معیارهای انتخاب مدیران استان، با بیان اینکه افتخار ما این است که به جوانان میدان داده‌ایم و آن‌ها نیز شایستگی خود را به اثبات رسانده‌اند، گفت: ناچاریم که کادر مدیریتی آینده انقلاب را از بین جوانان انتخاب کنیم.
وی همچنین درباره حضور نظامیان در پست‌های مدیریتی نیز گفت: در شرایط پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، بهترین افراد ما در آن زمان در حوزه امنیت ورود پیدا کردند؛ لذا حضور آن‌ها در کسوت امنیتی، امروز نمی‌تواند عامل محدودکننده باشد. این‌ها‌‌ همان افرادی هستند که امام به آن‌ها اعتماد کرد و فرماندهی جنگ را به آن‌ها سپرد. اتفاقا کارآمدی و شایستگی آن‌ها در مسئولیت‌های قبلی، می‌تواند پشتوانه مسئولیت‌های سیاسی و اداری باشد.
علیرضابیگی در خصوص ارزیابی از عملکرد و آینده کاری خود نیز گفت: بنده تمام اوقاتم را وقف تلاش و جدیت برای توسعه آذربایجان شرقی کردم؛ تمام توانم را به میدان آوردم و اگر کاری را انجام ندادم توان آن را نداشتم. بعد از این هم بیشتر به این فکر می‌کنم که منشأ اثر باشم و در هر جای کشور که ممکن شد، به مردم خدمت کنم. هیچ شأنی برای ما غیر از خدمت‌گزاری به مردم متصور نیست و هر جا که امکان خدمت باشد آمادگی از طرف ما وجود دارد.
استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سوالی در خصوص پیش‌بینی وضعیت آینده استان، گفت: خوشبختانه مسیر توسعه آذربایجان شرقی، هموار شده است و مطمئنیم با غیرت و تعصب و دلدادگی مردم، آینده طلایی و پرافتخاری در انتظار استان است. ما از جهت امکانات زیرساختی و قابلیت‌های مردمی چیزی کم نداریم. امروز آذربایجان شرقی، یک استان شناخته شده نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح منطقه است؛ تبریز به مرکز سرمایه‌گذاری تبدیل شده و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود. اعتقادم این است که می‌توانیم تبریز را به خاطر جایگاه تاریخی آن، به عنوان پایتخت بزرگ اقتصادی در کشور معرفی کنیم و این مهم، حتما قابل دسترسی است و مردم هم به اینجایگاه باور دارند.
همه باید دست در دست هم دهیم تا دریاچه ارومیه را به عنوان یک ثروت ملی حفظ کنیم.
علیرضابیگی در خصوص واکنش نمایندگان استان‌های همجوار به اجرای طرح انتقال آب ارس و وضعیت دریاچه ارومیه گفت: تخصیص آب رودخانه‌ها یک امر سلیقه‌ای نیست؛ بلکه یک بحثکار‌شناسی است و موازین قانونی مخصوص دارد. انتقال آب از رودخانه ارس باید طبق مجوز ماده ۲۱۵ که مسئولیت تصویب آن بر عهده معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری است، انجام شود و هیچ کس در این حوزه نمی‌تواند فقط به فکر تامین منافع خود باشد؛ همه باید دست در دست هم دهیم تا دریاچه ارومیه را به عنوان یک ثروت ملی حفظ کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: پروژه عظیم انتقال آب ارس در سطح ملی، مستلزم مطالعات کار‌شناسی است که مجوز آن مبتنی بر پشتوانه حقوقی و قانونی بوده و تعریف منابع مالی آن روال قانونی مشخص دارد. این طرح با هدف تامین آب شرب و صنعت در مسیر شهر‌ها و روستاهای مسیر خط انتقال انجام می‌شود. حقابه آذربایجان شرقی از رود ارس طبق اسناد وزارت نیرو، هفت متر مکعب است که باید زمینه انتقال آن را فراهم کنیم و مازاد آن را هم به دریاچه ارومیه منتقل کنیم.
وی جوشش ملی و خواست عمومی را عامل اصلی اجرای طرح انتقال آب ارس و تضمین سود این طرح از سوی دولت عنوان و اضافه کرد: شهرهای واقع در مسیر این طرح، آب را از سفره‌های زیرزمینی تامین می‌کنند که در صورت انتقال آب ارس، فشار بر سفره‌های زیرزمینی کاهش می‌یابد؛ از طرفی پساب فاضلاب این آب می‌تواند به طبیعت برگشته و منابع آبی را تقویت کند. علاوه بر این یکی از نیازهای بدیهی ما در بخش صنعت، آب است و با توجه به احداثشهر صنعتی ۱۰ هزار هکتاری بعثت وظیفه داریم که به آینده فکر کنیم.
علیرضابیگی با بیان اینکه هنر ما این است که توانستیم این طرح را به شکل یک بسته اقتصادی تعریف کنیم و دولت نیز بازگشت سرمایه را تضمین کرده، گفت: انجام این کار قبل از هدفمندی یارانه‌ها متصور نبود چون قیمت تمام شده آب قابل محاسبه نبود اما امروز اصل و سود سرمایه‌گذار تضمین شده است. هزینه برآورد شده این طرح، ۱۲۰۰ میلیارد تومان است که با احتساب زمان سرمایه‌گذاری و بازگشت سرمایه، به ۳۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.


امیدوار بودیم که در دولت دهم شاهد راه‌اندازی مترو تبریز باشیم؛ اما آنچه مهم است این کار انجام یافته و شرکت واگن‌سازی هم به تعهد خود عمل کرده است
استاندار آذربایجان شرقی درباره خودروسازی آذربایجان نیز گفت: آذربایجان شرقی، قطب قطعه‌سازی کشور است و پنج شرکت بزرگ خودروسازی توانسته‌اند در استان خودرو تولید کنند؛ با وجود شرایط نامناسب صنعت خودرو سالانه ۱۳۰ هزار دستگاه انواع خودرو در استان تولید می‌شود، با این حال تلاش کردیم تمام استعداد‌ها را با تولید فراگیر یک خودروی ملی در تبریز شکوفا کنیم و این کار را در قالب ایران خودروی آذربایجان متجلی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید به بخش خصوصی تکیه می‌کردیم، گفت: تمام مراحل کار از جمله نصب دستگاه‌ها و آموزش نیروی کار به خوبی پیش رفت؛ اما مشکلی که پیش آمد مشکل خودروسازی کشور بود. ایران خودرو به خاطر مشکلات تحریم به نقطه‌ای رسید که اعلام کرد در تامین قطعه، دچار محدودیت شده و اگر همین قطعه محدود را هم به آذربایجان شرقی بدهد از تولید بازمی ماند. نهایتا ایران خودرو از انجام این طرح، انصراف داد.
علیرضابیگی ادامه داد: ما حتی حاضر شدیم برای تامین انگیزه لازم، بخشی از تسهیلات و اعتبارات بانکی استان را در اختیار ایران خودرو قرار دهیم که متاسفانه با مصوبه مجلس مواجه شدیم. مصوبه‌ای که برخلاف مصوبه دولت، سهم برخورداری بخش صنعت از منابع صندوق توسعه ملی را از ۱۰ درصد موجودی به ۱۰ درصد ورودی تغییر داد و ما نتوانستیم به تعهد خود عمل کنیم. این مشکلات سبب شد که سرمایه صرف شده در این طرح، با گذشت زمان تلف شود و از این جهت، یک ناکامی بزرگ محسوب می‌شود.
استاندار آذربایجان شرقی توضیحاتش در خصوص متروی تبریز را با بیان اینکه «فاز اول خط یک آماده بهره‌برداری است» آغاز کرد و ادامه داد: ما در این زمینه یک خط‌شکنی کردیم و با سفر به چین، با شرکت واگن‌سازی قرارداد بستیم که همین قرارداد، پایه قرارداد دیگر کلانشهر‌ها شد. اما مشکلی که وجود داشت مشکل تحریم بود؛ ما در انتقال پول به چین مشکل داشتیم، سختی‌های زیادی پیش آمد و ریسک‌های زیادی متحمل شدیم؛ مجبور شدیم برای اینکه چرخ اقتصاد را در موضوع تولید و تامین مواد اولیه صنعت بچرخانیم از روش‌هایی استفاده کنیم که دشمن نتواند مانع آن شود.
علیرضابیگی افزود: نهایتا موفق شدیم حدود یک ماه پیش، واگن‌ها را بارگیری کنیم؛ البته باید توجه داشت که با راه‌اندازی مترو، صنعتی جدید وارد استان می‌شود که قبل از این سابقه نداشته؛ خدمات پس از فروش و آموزش و راه‌اندازی آن چرخه مفصلی است که مرحله به مرحله باید انجام شود. ما امیدوار بودیم که در دولت دهم شاهد راه‌اندازی آن باشیم؛ اما آنچه مهم است این کار انجام یافته و شرکت واگن‌سازی هم به تعهد خود عمل کرده است. مترو، کلاس تبریز را در منطقه بالا می‌برد و یک تحول بزرگ برای این شهر محسوب می‌شود.
استاندار آذربایجان شرقی در مورد وضعیت پروژه‌های مهر ماندگار، به مشکلات اعتباری در سال گذشته اشاره کرد و گفت: البته این موضوع، یک مشکل عمومی در سطح کشور بود؛ علاوه بر این، استان ما با مشکل زلزله هم مواجه شد که پروژه‌های عمرانی ما را متاثر کرد. با این حال ما برای حل مشکل اعتبارات ناچار شدیم در برخی پروژه‌ها از روش‌های دیگر استفاده کنیم؛ مثلا در بزرگراه تبریز - اهر و خواجه - ورزقان شرکت ملی مس را شراکت دادیم یا در بزرگراه تبریز - سهند اولویت را روی باند اول قرار دادیم و از واگذاری اراضی به پیمانکار استفاده کردیم.


برخی ناملایمات با دخل و تصرف نماینده محترم سراب در طرح نفلین‌سینیت سراب با پیش آمد
علیرضابیگی در مورد طرح نفلین‌سینیت سراب نیز اظهار داشت «استحصال آلومینا از نفلین سینیت، مقوله تجربه نشده‌ای در کشور ما است و به همین خاطر، بخش خصوصی اعتماد به نفس لازم را برای ورود به آن ندارد چرا که بازدهی این سرمایه‌گذاری بزرگ مشخص نیست. ما برای آزمایش نتیجه این طرح، پایلوت آن را در نمونه آزمایشگاهی در آذرشهر راه‌اندازی کردیم. اصل این فناوری در دست روسیه و چین است؛ وزارت صنعت برای این طرح پیشقدم شد و با چین قرارداد بست و مشکلی هم نبود. اما شرکت چینی به خاطر تحریم عقب‌نشینی کرد و ما به ناچار متوسل به قرارگاه سازندگی و شرکت‌های داخلی شدیم، ظرفیت تولید را هم به یک سوم تقلیل دادیم که گرچه با صرفه نبود اما برای بخش خصوصی اعتماد به نفس ایجاد می‌کرد.
وی با بیان اینکه برخی ناملایمات پیش آمد، گفت: متاسفانه دخل و تصرف نماینده محترم سراب، سبب شد که مجری پروژه تغییر کند در حالی که باید پیمانکار تغییر می‌یافت و الان، ‌‌ همان مجری قبلی در ونزوئلا مشغول همین کار است؛ شش ماه بعد دوباره مجری عوض شد و هر کدام از این‌ها یعنی دلسردی و ناامیدی مردم؛ این ناملایمات در کنار ناملایمات بین‌المللی که اصل است، باعثبروز مشکلات جدی شد.
علیرضابیگی تاکید کرد: سوال این است که چرا مجری طرح باید سه بار در سال گذشته عوض شود؟ چرا مجری بدون تخصص تعیین شد؟ چرا با اعتقاد مردم این طور بازی می‌شود؟ ما انجام این طرح را به مردم وعده کرده بودیم؛ اما این مشکلات باعثشد که شرمنده مردم سراب شویم.
استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از این گفتگوی به دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود در خصوص مسایل اجتماعی و فرهنگی پرداخت و گفت: بدون فرهنگ، امکان ارتباط و انتقال پیام وجود ندارد؛ البته فرهنگ در یک موضوع مانند ورزش، کتاب یا آموزش و پرورش خلاصه نمی‌شود، فرهنگ یک عرصه بسیط است.


وزارت ارشاد، متولی فرهنگ جامعه نیست بلکه بخشی از فرهنگ، متوجه وزارت ارشاد است
علیرضابیگی، نگاه سازمانی به مقوله فرهنگ را اشتباه دانست و با بیان اینکه وزارت ارشاد، متولی فرهنگ جامعه نیست بلکه بخشی از فرهنگ، متوجه وزارت ارشاد است که آن هم تابعی از نگاه فرهنگی جامعه است، گفت: یکی از مشکلات جامعه ما، متعدد بودن متولیان فرهنگی است که موجب تلف شدن سرمایه‌ها شده؛ ضمن اینکه هر کس به خود اجازه اظهار نظر در این عرصه را می‌دهد و این باعثتشتت می‌شود.
وی با بیان اینکه اساسا مردم پاسدار فرهنگ هستند، افزود: در موضوعات فرهنگی باید به مردم تکیه کنیم و تلاش کنیم تمام امکانات را در جهت تقویت حضور مردم در صحنه به کار بگیریم؛ اگر مردم در یک طرف و مسئولان در طرف دیگر باشند و مدام فرهنگ‌فرهنگ کنند جوابی نمی‌گیریم؛ مثلا وقف، یک حرکت فرهنگی است، اما آیا بدون مردم قابل تحقق است؟ اگر مردم آثار آن را نبینند آیا قابل پیگیری است؟
حجاب، یکی از مسایل مورد بحثدر حوزه فرهنگی است که یکی از خبرنگاران، نظر استاندار آذربایجان شرقی را در این خصوص جویا شد و وی اظهار داشت: این موضوع همواره دستخوش سلایق مختلف بوده و پیامدهای نامناسب سخت‌گیری در این خصوص را شاهد بوده‌ایم. این یک موضوع فرهنگی است و باید جامعه با آن همراهی کند. اگر حجاب را یک مقوله فرهنگی می‌دانیم مراقبت از آن باید توسط باورهای مردم انجام شود. به عنوان نمونه حجاب در کشوری مثل ترکیه برخاسته از اعتقاد مردم است و هیچ فعالیت فرهنگی دولتی در جهت توسعه حجاب در این کشور اتفاق نمی‌افتد؛ اما می‌بینیم که حجاب، رو به گسترش است و موارد بدحجابی در آنجا به هیچ عنوان مفهوم ندارد با اینکه حجاب، اجباری هم نیست.
علیرضابیگی با انتقاد از برداشت نامناسب از قوه قهریه برای جاری کردن این امر، گفت: هیچ‌کس حق ندارد در این خصوص سلیقه‌ای برخورد کند. ضروری است دست‌اندرکاران فرهنگی کمک کنند حجاب به عنوان پاسدار عفت جامعه، مورد قبول همگان باشد. برخورد حکومتی و قوه قهریه هیچ وقت جواب نداده است.
وی در واکنش به اظهارات یکی از خبرنگاران، با بیان اینکه معتقد نیستم جامعه به سمت بی‌عفتی می‌رود، گفت: بهترین مصادیق پاکی و معنویت جامعه، حضور جوانان در مجالس و مناسبت‌های مذهبی است؛ البته ممکن است چهره‌های نامناسب در جامعه بیشتر به چشم بیایند که این هم پدیده‌ای مانند لکه سیاه روی پارچه سفید است و نباید آن را به کل جامعه تعمیم داد.
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه برآورد خود را در خصوص عملکرد صدا و سیما ارایه کرد و گفت: عملکرد صدا و سیما و سایر رسانه‌ها یک امر نسبی است؛ از افکار عمومی چنین برداشت نمی‌شود که صدا و سیما در رویارویی با فرهنگ عمومی حرکت کرده و میزان اثرگذاری صدا و سیما بر جامعه نیز نشان می‌دهد که این‌طور نیست.
وی با بیان اینکه صدا و سیما می‌تواند فضیلت‌ها را در جامعه رواج دهد، افزود: میزان سرمایه‌گذاری شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه در قیاس با صدا و سیما بسیار زیاد است و نشان می‌دهد که موضوع فرهنگ تا چه اندازه برای آن‌ها قابل توجه و وظیفه صدا و سیما چقدر سنگین است. حضور گسترده و حماسی مردم در انتخابات در شرایطی که همه شبکه‌های ماهواره‌ای به عدم حضور تشویق می‌کردند نشانه اثرگذاری صدا و سیما است.


مراجعه به شبکه‌های آذری و ترکیه‌ای که در کنار موضوعات به ظاهر فرهنگی، پلشتی‌ها و جعل تاریخ را می‌خواهند منتقل کنند آثار سوئی دارد
علیرضابیگی در پاسخ به سوالی درباره رویکرد مردم آذربایجان و تبریز به شبکه‌های تلویزیونی ترکیه و ارتباط آن با عملکرد صدا و سیما، گفت: میزان استقبال از این شبکه‌ها، مقوله دیگری است که باید در جای خود مورد بحثو بررسی قرار گیرد؛ فکر می‌کنم این اتفاق، ناشی از خودپرهیزی و خودسانسوری است که باعثشده مردم ما احساس کنند که می‌توانند فرهنگ خود را در رجوع به کشورهای همسایه جستجو کنند.
وی ادامه داد: فرهنگ آذری هیچ منافاتی با وحدت ملی ندارد و صدا و سیما می‌تواند بیشتر به این موضوع توجه کند. مراجعه به شبکه‌های آذری و ترکیه‌ای که در کنار موضوعات به ظاهر فرهنگی، پلشتی‌ها و جعل تاریخ را می‌خواهند منتقل کنند آثار سوئی دارد که ضرورت سرمایه‌گذاری صدا و سیما را بیشتر می‌کند.
علیرضابیگی با اشاره به اینکه این مسأله علاوه بر صدا و سیما در دستگاه دیپلماسی و در تعیین سفرا و نمایندگان کنسولگری‌ها هم خود را نشان می‌دهد، افزود: مسئولان صدا و سیما، مجلس، سیاستگذاران فرهنگی بیشتر باید توجه کنند که اساسا فرهنگ آذری، همواره ضامن وحدت ملی و مقابله با رسوخ فرهنگ بیگانه بوده و در واقع تکیه بر فرهنگ بومی که ریشه در اهل بیت، تاریخ کشور و تمامیت ارضی دارد، سپر محافظ در مقابل تهاجم فرهنگی بیگانه است.


با اینکه در برخی موارد، حق شکایت از رسانه‌ها را هم داشتیم اما تا به حال از هیچ رسانه‌ای شکایت نکرده‌ایم
استاندار آذربایجان شرقی در بخش پایانی گفتگوی خود با خبرنگاران، به وضعیت رسانه‌های استان اشاره کرد و گفت: در عصر انفجار اطلاعات، دسترسی به اطلاعات برای همه فراهم است و نباید واهمه داشته باشیم که موضوعات، از زوایای مختلف بازگو شود. مردم باید امکان انتخاب داشته باشند؛ شرایط امروز دنیا سلبی نیست بلکه عموما ایجابی و ابتکاری است و چنین روش‌هایی می‌تواند ذهن‌ها را از خود متاثر کند.
وی با تاکید بر اینکه وقتی موضوعی سبب اهانت به اعتقادات مردم نمی‌شود مطرح کردن آن ضرری ندارد، افزود: شرط واکسینه کردن فضای جامعه، فراهم کردن احساس مصونیت و پیشگیری نسبت به پدیده‌هاست؛ مثلا صنعت سینما ناچار است برخی پلشتی‌ها و تاثیرات ناگوار آن را نشان دهد؛ در این صورت سینما خیلی می‌تواند موثر باشد. البته هرچه بتوانیم آن را به سمت تجاری شدن و نهادینه شدن استعداد‌ها پیش ببریم می‌توانیم بهتر نتیجه بگیریم و سرمایه‌گذاری دشمن را خنثی کنیم.
علیرضابیگی با تصریح به اینکه رسانه‌های ما با وضع مطلوب فاصله زیادی دارند، گفت: این امر ناشی از کمبود زیاد افراد متخصص در امر رسانه است و نشان می‌دهد که این حوزه مرتبط با تامین معیشت افراد نیست و باید برای آن چاره‌اندیشی شود.
وی با تاکید بر ارتباط مدیران با خبرنگاران و رسانه‌ها، گفت: مدیرانی که از رسانه غفلت کنند خود را از امتیاز بزرگی محروم می‌کنند و حتی اگر در موضع حق هم باشند نمی‌توانند خود را اثبات کنند؛ البته خبرنگار هم باید اصالت و هویت خود را ثابت کند. خبرنگار در معرض قضاوت است و اگر نمی‌تواند قابلیت خود را نشان دهد و مورد اعتماد مردم قرار گیرد باید در شیوه خود تجدید نظر کند.
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه فضای واقعی در جامعه، مانع از شکل‌گیری اسطوره‌ها می‌شود، به موضوع انتقادهای‌گاه و بیگاه رسانه‌های استان از خود اشاره کرد و با بیان اینکه هیچ وقت نباید این احساس به وجود آید که مسئول، تافته جدابافته است، گفت: با اینکه در برخی موارد، حق شکایت از رسانه‌ها را هم داشتیم اما تا به حال از هیچ رسانه‌ای شکایت نکرده‌ایم؛ چرا که معتقدیم رسانه باید احساس اعتماد به نفس کند و ما باید با وسعت نظر به موضوعات نگاه کنیم. فضای نقد به پیشرفت جامعه کمک می‌کند؛ اگر القا کنیم که همه چیز در جای خود است و هیچ مشکلی نیست هیچ انگیزه‌ای برای پیشرفت اتفاق نمی‌افتد.
وی در پاسخ به سوالی درباره رویکرد فرهنگی دولت جدید، گفت: ملت ما همواره رو به پیشرفت است و انتخابات هم نقطه عطفی در مسیر انقلاب، فرصتی برای بازنگری در گذشته، تجدید نفس و تمدید قوا برای ادامه مسیر پیشرفت و اثبات دلبستگی قاطبه مردم به مملکت خود و وحدت ملی است. گفتمان‌های سیاسی نباید خود را مطلق ببینند؛ باید به نگاه کردن از زوایای مختلف توجه کنیم، باید از تعارض، انرژی مثبت به وجود آید.
وی ادامه داد: هم سند چشم‌انداز و هم مقام معظم رهبری در سطح بالایی به موضوع سبک زندگی توجه کرده‌اند و حوزه و دانشگاه باید با تولید فکر به این سوالات پاسخ دهند. البته حوزه باید خود را و نقش خود را باور کند و بر این اساس امکانات مورد نیاز را مطالبه کند. وجود مساجد بزرگ در کشورهای پیرامون مثل ارمنستان نشان می‌دهد که زمانی پایگا‌ه‌های اسلامی در این کشور‌ها وجود داشته و آن‌ها جزو حوزه نفوذ حوزه علمیه تبریز بوده‌اند، اما آیا امروز حوزه اینجایگاه را برای خود قایل است؟
استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به شرایط سیاسی کشور، خاطرنشان کرد: صبر و تحمل رهبری در قضایای انتخابات ۸۸، باعثشده است تا فتنه‌گری و پای‌بند نبودن به قانون تبدیل به یک ضد ارزش شده و آن‌ها که می‌خواستند میدان آزادی را صحنه‌ای شبیه به میدان تقسیم و تحریر نشان بدهند، امروز سرافکنده و شرمنده‌اند.
وی با اشاره به روند انتقال دولت در جمهوری اسلامی، گفت: هرچه در این زمینه با آرامش و بر اساس خواست مردم عمل شود حاکی از کمال و توسعه‌یافتگی کشور است. رقابت سیاسی در کشور ما برای خدمت و به دست آوردن دل مردم اتفاق می‌افتد و ما در روند انتقال دولت‌ها تاکنون حادثه خاصی را شاهد نبوده‌ایم؛ به جز سال ۸۸. دولت تدبیر و امید هم مانند دولت‌های قبلی، برآیند اراده مردم است و همه ما وظیفه داریم کمک کنیم تا دولت به خواسته‌های مردم جواب دهد. هر حرکتی برای ناکام کردن دولت، ظلم و جفا در حق مردم است. مردم باید احساس کنند که انتخابشان درست بوده و نباید زمینه دلسردی و سرخوردگی مردم پیش آید. کمترین خدشه به این دولت، خدشه به کیان ملی است. دولت، نماینده جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی است و همه باید فارغ از منافع حزبی و شخصی، به این دولت کمک کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز