خبرگزاری کار ایران

احسانی تاکید کرد:

بهره‌گیری از توانمندی‌های منطقه برای ارتقاء نرخ رشد اقتصادی

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۵۷۵

یکی از دلایل عقب‌ماندگی استان در بحثتوسعه، عدم توجه به مباحثعلمی تخصصی و عدم تحقیقات کاربردی بدون توجه به لزوم تولید ثروت و علوم فناورانه با تاکید بر تبدیل و دستاوردهای پژوهشی به تجاری سازی فناوری و تولید ثروت بخصوص سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی می باشد.

نخستین جلسه شورای تلفیق و تدوین برنامه ششم توسعه استان مازندران با حضور دبیران کارگروههای تخصصی ده گانه برنامه ششم و به ریاست دکتر احسانی تشکیل جلسه داد.

به گزارش ایلنا، به نقل از روابط عمومی استانداری مازندران، معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار مازندران در این جلسه کاهش نابرابری های استانها و ایجاد توازن منطقه ای را یکی از اصول مهم مورد توجه دولت تدبیر و امید در تدوین برنامه ششم ذکر کرد و گفت: اصلاح و بازنگری و تدوین سند چشم انداز افق ۱۴۱۴ توسعه در سطح استان اقدام مهمی بوده است که باید در تحقق اهداف آن برنامه ریزی کرده و بر اساس آن افق های روشنی را برای استان نمودار کرد.

احسانی نقش کارگروه های تخصصی عضو در این شورا و ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات کاربردی آنها در تدوین برنامه ششم را گامی در جهت تحقق اهداف بلند مدت استان دانست و در پی استماع گزارش کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی گفت: موضوع سلامت، امنیت غذایی، تأمین غذا و مواردی که مربوط به زیرساخت های این بخش بویژه سلامت می باشد بسیار مورد توجه قرار داد.

رییس کمیسیون تلفیق و تدوین برنامه ششم توسعه در استان مازندران بر ژرف اندیشی و تعمیق دیدگاه کارگروههای تخصصی نیز تأکید و تصریح کرد: نیاز است تا مسئولین امر، افزون بر توجه به امور جاری، بر تلفیقی از سیاست گذاری های روزآمد و برنامه ریزی های آینده نگر نیز معطوف گردند تا در ارائه برنامه های کاربردی بر پایه اصول نوین توسعه موفق تر عمل نمایند.

وی در پی ارائه گزارش کارگروه تخصصی اشتغال نیز تقسیم کار ملی و توجه به استعدادهای منطقه ای را امری شایان توجه دانست و اذعان کرد: استعداد یابی صحیح، تقسیم کار مناسب، استفاده از منابع نیروی انسانی ماهر و متخصص و استفاده از فناوری ما را قادر خواهد کرد تا در جهت افزایش تولید سرانه، رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری و توسعه صادرات قدم برداریم.

معاون استاندار، در پی ارائه گزارش کارگروه تخصصی بانوان و خانواده نیز گفت: میزان بالای بانوان فارغ التحصیل از مراکز آموزش عالی و حضور پر رنگ و تأثیر گذار آنان در دانشگاهها حاکی از تلاشی وافر از سوی آنهاست لذا باید ضمن حفظ منزلت اجتماعی و استحکام نهاد خانواده استفاده از ظرفیت های علمی آنان را در حوزه مدیریت و کارشناسی در بخشهای مختلف اقتصادی را مد نظر قرار داد.

احسانی ادامه داد: مازندران از حیثتعدد مراکز آموزش عالی، نسبت به سایر استانها برتر است که با توجه به وجود متخصصان و نخبگان فراوانی که می توانند با صلابت و اقتدار در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی متجلی شوند؛ عدم به کارگیری این ثروت بعنوان دارائیهای مثبت جای بسی تأمل دارد.

وی به دنبال استماع گزارش دبیرکارگروه تخصصی پژوهش، فناوری و تحول اداری نیز توجه دو خصیصه ی مطلوب و ممکن الاجرا بودن طرح های پژوهشی را مورد توجه قرار داد و گفت: یکی از دلایل عقب ماندگی استان در بحثتوسعه، عدم توجه به مباحثعلمی تخصصی و عدم تحقیقات کاربردی بدون توجه به لزوم تولید ثروت و علوم فناورانه با تاکید بر تبدیل و دستاوردهای پژوهشی به تجاری سازی فناوری و تولید ثروت بخصوص سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی می باشد.

رئیس شورای تلفیق تدوین برنامه ششم توسعه در استان مازندران در این جلسه مستمع گزارش کارگروه تخصصی درآمد و تجهیز منابع نیز بود و پس از آن گفت: تأمین و تجهیز منابع از جمله اموری است که باید مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد و اموری همچون کاهش نرخ مالیات برای تشویق سرمایه گذاران اقتصادی و جلوگیری از فرار سرمایه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون استاندار پس از ارائه گزارش عملکرد دبیر کارگروه تخصصی آمایش سرزمین نیز گفت: خوشبختانه طرح تدوین سند آمایش سرزمین از جمله پروژه های ماندگار و تأثیر گذاری است که با مطالعات و تلاشهای چند ساله اعضای این کارگروه به بار نشسته و در حال طی کردن مراحل نهایی برنامه اجرایی و ارائه به مدیران دستگاههای مربوطه در جهت بهره برداری از اطلاعات ذی قیمت آن می باشد.

احسانی کارگروه میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را نیز به بهره برداری بهینه از ظرفیت های اجتماعی و طبیعی استان در تدوین برنامه ششم توسعه رهنمون و تصریح کرد: مسئولان میراثفرهنگی در امور مربوط به این بخش از اسناد مدون موجود در طرح آمایش سرزمین بهره گیری نمایند. لذا ضرورت دارد که به منظور بهره برداری بهینه از ظرفیت سرزمین و با دیدگاه درازمدت در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و محیطی برنامه ریزی نمود.

وی در پایان اذعان کرد: استفاده از استعدادها، مزیت ها و توانمندیهای بخشی و زیر بخشهای عمده فعالیت های اقتصادی موجب ارتقاء نرخ رشد اقتصادی رشد تولید ناخالص داخلی، رشد بخش خصوصی و تقویت تعادل و توازن منطقه ای و رقابت اقتصادی برای جذب منابع و سرمایه گذاری خواهد شد و نتایج ارائه شده از سوی کارگروهها باید به گونه ای باشد که قابلیت تلفیق را داشته و شاخص های مناسب برای برنامه ریزی های بلند مدت در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و محیطی را نیز بر پایه سند آمایش سرزمین در اختیار مسئولین قرار دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز