خبرگزاری کار ایران

جواد افهمی در گفتگو با ایلنا:

برای «سال گرگ» از دست خالق «گرگ سالی» جایزه گرفتم

asdasd
کد خبر : ۹۹۹۹۱

با ناشر «گرگ‌سالی» تماس گرفته و از ایشان خواسته شد، در صورت امکان نام دیگری را برای این رمان انتخاب کنند، چون «سال گرگ» به نام من ثبت شده بود. اما این موافقت حاصل نشد.

ایلنا: جواد افهمی که با نخستین رمان‌اش یعنی «سوران سرد» و مجموعه داستان‌های دیگر توانست ورود موفقیت آمیزی به حیطه‌ی ادبیات داستانی داشته باشد، نسبت به وضعیت رمان آخرش یعنی «سال گرگ» اظهار نگرانی می‌کند.

وی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ در خصوی «سال گرگ» اظهار داشت: رسیدی که در اختیار ناشر؛ یعنی موسسه‌ی شهرستان ادب است، نشان می‌دهد این رمان آبان‌ماه سال گذشته یعنی سال 91 به اداره کتاب تحویل شده اما تا کنون نتیجه‌ی مثبتی که به انتشار آن منجر شود، حاصل نشده است.

افهمی با اشاره به این مطلب که «گرگ سالی» ارجاعی‌ست به گذشته پیش از انقلاب و فعالیت گروهی سیاسی موسوم به سازمان مجاهدان، گفت: ناشر همچنان پیگیر قضیه است تا بتواند با ارائه‌ی توضیحات و برطرف کردن سوءتفاهم‌های احتمالی نظر اداره‌ی کتاب را جلب کند تا موفق به انتشار آن شویم. اما مساله‌ی انتخاب وزیر و انتساب معاون امور فرهنگی جدید، کمی نگرانم کرده.

وی درمورد تشابه اسم رمان‌اش به رمان مرحوم امیرحسین فردی که «گرگ‌سالی» نام دارد، افزود: اتفاقا رمان من در جشنواره‌ی ادبیات انقلاب، در بخش داستان‌های منتشر نشده برگزیده شد و جایزه‌اش را هم از دست مرحوم فردی گرفتم.

خالق رمان سوران سرد ادامه داد: اواخر عمر جناب فردی، وقتی خبر انتشار رمان ایشان با نام «گرگ سالی» رسانه‌ای شد، ناشر محترم من به ناشر گرگ سالی زنگ زد و گفت از آنجایی که نام «سال گرگ» برای رمان من (جواد افهمی) ثبت شده، در صورت امکان نام دیگری را برای «گرگ‌سالی» انتخاب کنند اما این موافقت حاصل نشد.

وی گفت: البته این مساله چندان هم مهم نیست زیرا به لحاظ مضمونی هیچ تشابه و تقارنی بین رمان من «سال گرگ» و رمان مرحوم فردی «گرگ‌سالی» وجود ندارد.

افهمی درمورد فعالیت‌های اخیرش توضیح داد: مدتی‌ست مشغول نگارش رمان تازه‌ام با نام «افسانه شهر سنگی» هستم. خیلی کند و سنگین پیش می‌رود اما لذت بخش. هنوز هم تصویر روشنی از ادامه‌ی داستان ندارم اما داستان، داستان چهار بازمانده از جنگ است که تارک دنیا شده و در کویری سکنا گزیده‌اند.

وی ضمن بیان این مطلب که اتمام این رمان بین 6 تا 8 ماه زمان می‌برد، افزود: البته مفهومی که از تارک دنیا ارائه شده، با آن مفهوم عرفانی‌ معروف تفاوت دارد. در بخش‌هایی از داستان نیز گریز‌هایی به گذشته‌ی این چهار نفر که اقدامات قابل نقد و پذیرفته‌نشده‌ای از آن‌ها سر زده، وجود دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز