خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان بنادر در پاسخ به ایلنا:

بررسی اعتراض ایران علیه امریکا در iom؛ برای اولین بار/ مشکل شش کشتی ایرانی در چین برطرف شد / هندی‌ها در چابهار عقب‌ماندگی از تعهدات ندارند

asdasd
کد خبر : ۹۵۹۴۴۹

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: آمریکا کشتیرانی آزاد را به مخاطره انداخته است و برخی از کشورها از جمله ایران را تهدید می‌کند که اعتراض رسمی خود را به سازمان جهانی دریانوردی اعلام کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جلیل اسلامی در مراسم افتتاح پروژه‌های بندری بوشهر در جمع خبرنگاران با اشاره به رفع مشکل شش کشتی درگیر شده در چین اظهار داشت: درباره توقف شش کشتی ایرانی در چین به صورت رسمی اعتراض خود را به سازمان جهانی دریانوردی (imo) اعلام کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: ایران عضو imo است و یک عضو imo اقداماتی را علیه عضو دیگر انجام داده است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: آمریکا کشتیرانی آزاد را به مخاطره انداخته است و برخی از کشورها از جمله ایران را تهدید می‌کند که اعتراض رسمی خود را به سازمان جهانی دریانوردی اعلام کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این سازمان قول داده است برای اولین بار اعتراض ایران در یک پروسه حقوقی علیه آمریکا را بررسی کند.

اسلامی درباره کشتی‌های توقیف شده ایران در چین گفت: این کشتی‌ها در چین توقیف نشدند بلکه به دلیل مشکلاتی از جمله مشکلات فنی و یا اسنادی به مشکل برخوردند.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه پیگیر حل این مشکل بوده‌ایم گفت: گویا مشکل حل شده است و این یک روند عادی در حمل و نقل دریایی دنیا است و هیچ ارتباطی به همکاری 25 ساله دو کشور ندارد.

وی با تاکید بر اینکه توقف کشتی‌های ایرانی در چین توقف فنی نبوده است اظهار داشت: از نظر imo که سازمان مقررات و قانونگذار است اگر کشوری بر خلاف مسائل فنی و تخصصی عمل نکند امکان توقف کشتی‌های آن وجود ندارد.

معاون دریایی سازمان بنادر تاکید کرد: بحث ما بحث تحریم‌های آ‌مریکا است هر چند که تجربه نشان داد کشتی های با پرچم ایران با سیستم‌های شناسایی روز به ونزوئلا رفتند و برگشتند و آمریکا هم هیچ اقدامی نتوانست انجام دهد چرا که کشتی‌های ایرانی به تمام مقررات پایبند بودند.

اسلامی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر ادامه حضور هندی‌ها در چابهار اظهار داشت: نمی‌توان گفت هندی‌ها در انجام تعهدات خود عقب‌ماندگی ندارند چرا که به دلیل تحریم‌ها مشکلاتی در جریان اجرای پروژه‌های عمرانی به وجود آمده است.

وی ادامه داد: ما تجربه همکاری با هند را در چابهار داریم و هر نوع قراردادی که در سطح کلان کشور درباره آن تصمیم‌گیری شود سازمان بنادر مجری آن تصمیمات است چه در قرارداد با چین و چه هند.

اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های دریایی و بندری ایران گفت: کشور ما ظرفیت‌های دریایی و بندری زیادی دارد و در صورت تعریف قرارداد با چین می‌توانیم از ظرفیت‌های بین المللی برای توسعه بندرها استفاده کنیم البته هنوز هیچ چیز مشخصی درباره چین وجود ندارد.

این مقام مسئول درباره تغییر اپراتور هندی و  جایگزینی چین با آن گفت: در این باره مجری تصمیمات کلان کشور هستیم اما هندی‌ها کار خودرا انجام می‌دهند و اقدامات قابل قبولی هم انجام دادند.

وی افزود: قرارداد 10 ساله با هندی‌ها پیش رو داریم که فعال سازی این قرارداد نیازمند انجام الزاماتی از سوی هر دو طرف است. همان طور که گفتم طبیعتا به خاطر تحریم‌ها تاخیراتی به وجود آمده اما هندی‌ها به تعهدات خود پایبندند و این گونه نیست که پروژه تعطیل یا متوقف مانده باشد.

اسلامی با تاکید برا ینکه جریان دو طرفه کالا از بندر چابهار یک نقط شروع ارزشمند و نشانه‌های خوبی از همکاری دو طرف است گفت:‌ هر چند حجم دوطرفه شدن نقل و انتقالات کالا کم است اما آن را یک نقطه شروع ارزشمند می‌دانیم.

معاون سازمان بنادر همچنین درباره علت تاخیر تعیین تکلیف لایروبی اروند اظهار داشت: دو مساله شیوع ویروس کرونا و تغییرات در دولت عراق باعث تاخیر شده است لایروبی اروند غیر از ابعاد سیاسی و فنی یک موضوع فراملی و خاص است که در سفر روحانی به بغداد به اجرای این بند تاکید شده است.

وی اظهار داشت: در طول 30 الی 40 سال گذشته که در اروند اتفاقی نیفتاده شاهد تغییراتی در بستر و مسیر بودیم البته در این مدت تعدد زیادی شناور در طرف ایران استخراج و پاکسازی شده اما حجم سنگین لای در این رودخانه ایجاد شده است.

اسلامی ادامه داد: با تغییرات در دولت عراق دیدگاه‌ها درباره همکاری برای لایروبی اروند تغییر کرده است ما خواستار فعال سازی دفتر CBC در عراق هستیم این دفتر قبل از جنگ فعال بود و با فعال سازی آن می‌توانیم لایروبی را سریع‌تر انجام دهیم.

وی همچنین درباره تعیین خط مرزی در اروند گفت: کمیته ویژه‌ای از طرف ایران و عراق تشکیل شده و بحث فنی، نقطه‌برداری و نقشه‌برداری‌های آن در حال انجام است اما به دلیل کرونا در انجام این اقدامات تغییراتی رخ داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز