خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگران بازنشسته:

دولت باز هم کارگران بازنشسته را خط زد/ چرا نوبخت ۱۰ هزار میلیارد تومان به همسان‌سازی مستمری بازنشستگان کشوری اختصاص می‌دهد اما به فکر بازنشستگان کارگری نیست؟!

asdasd
کد خبر : ۸۹۲۳۵۶

مهدی مجیدی معتقد است؛ دولت باید قبل از همه گروه‌ها به فکر کارگران بازنشسته باشد و افزایش مستمری‌ها و اجرای همسان‌سازی حقوق آنها را در اولویت قرار دهد؛ چراکه ۷۰ درصد این گروه، حداقل‌بگیر هستند و قادر به تامین هزینه‌های ضروری زندگی نیستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نوبخت (رئیس سازمان برنامه و بودجه) از برگزاری نشستی با نمایندگان بازنشستگان کشوری و لشگری برای تعیین نحوه توزیع ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه متناسب‌سازی و همسان‌سازی مستمری‌ها خبر داده است. این درحالیست که بازنشستگان تامین اجتماعی نه تنها بابت اجرای همسان‌سازی مدتهاست که منتظر و بلاتکلیفند بلکه با عدم برگزاری جلسه شورای عالی کار، حتی نمی‌دانند چقدر قرار است در سال ۹۹ دریافتی ماهانه داشته باشند!

مهدی مجیدی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) در ارتباط با تخصیص ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای همسان‌سازی مستمری بازنشستگان کشوری و لشگری می‌گوید: بازنشستگان تامین اجتماعی همواره مظلوم بوده‌اند و به نظر می‌رسد که این مظلومیت قرار است تداوم داشته باشد. دولت در ارتباط با بهبود معیشت همه قشرها ازجمله شاغلان و بازنشستگان کشوری و لشگری تصمیم‌گیری می‌کند به جز بازنشستگان تامین اجتماعی! دولتی‌ها به فکر کارگران بازنشسته نیستند و ریالی بودجه برای بهبود معیشت آنها اختصاص نمی‌دهند.

سرنوشت نامعلومِ مستمری کارگران بازنشسته

وی با بیان اینکه تنها گروهی از بازنشستگان که هنوز تکلیف افزایش مستمری آنها مشخص نیست، بازنشستگان تامین اجتماعی هستند، ادامه می‌دهد: سرنوشت مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به جلسات شورای عالی کار گره خورده است و چون این جلسات در اسفندماه به نتیجه نرسیده است، اکنون کارگران بازنشسته حتی نمی‌دانند چقدر قرار است در سال جاری دریافتی داشته باشند. در شرایطی که به خاطر شیوع بیماری کرونا، همه اقشار مردم دچار  تالمات روحی هستند، بازنشستگان تامین اجتماعی به دلیل نامعلوم بودن سرنوشت مزدی خود، بیش از همه نگرانند.

به گفته مجیدی، بیش از ۶۵ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی، حداقل‌بگیر هستند و حتی مستمری‌بگیرانی وجود دارند که زیر حداقل دریافتی دارند و بنابراین این گروه‌ها برای تامین مایحتاج ضروری زندگی خود با دشواری‌های بسیار مواجه هستند و قادر به تامین اساسی‌ترین اقلام زندگی نیز نیستند.

شرایط بازنشستگان تامین اجتماعی به مراتب از بازنشستگان کشوری و لشگری نامناسب‌تر است

این فعال صنفی کارگران بازنشسته اضافه می‌کند: اکنون شرایط بازنشستگان تامین اجتماعی به مراتب از بازنشستگان کشوری و لشگری نامناسب‌تر است؛ دولت و مسئولان سازمان تامین اجتماعی باید به فکر بهبود معیشت این بازنشستگان باشند؛ هم افزایش عادلانه و مکفی مستمری‌ها و هم اجرای همسان‌سازی، از خواسته‌های اساسی و قانونی بازنشستگان تامین اجتماعی است که متاسفانه نادیده گرفته شده است و مشخص نیست چرا جناب نوبخت به عنوان نماینده دولت، تنها به فکر بازنشستگان کشوری و لشگری است و کارگران بازنشسته را به کل فراموش کرده و از تصمیم‌گیری‌ها خط زده است!

مجیدی معتقد است؛ باید به گونه‌ای مستمری‌ها افزایش یابد که کارگران بازنشسته بتوانند از پس تامین هزینه‌های ضروری زندگی بربیایند و در سنین کهولت، به دنبال کارهای غیررسمی و متفرقه نروند.

او این سوال را طرح می‌کند که چگونه در شرایط ناکامی معیشتی و پایین بودن مستمری‌ها، کارگران بازنشسته‌ی حداقل‌بگیر می‌توانند در خانه بمانند و اصول پیشگیری از کرونا را رعایت کنند؟ مگر خانواده آنها نیاز به غذا ندارند؟ مگر نباید اجاره خانه بپردازند؟!

بدهی دولت سر جای خود مانده و ریالی از آن پرداخت نشده!

مجیدی در ادامه به موضوع بدهی‌های انباشته دولت به سازمان تامین اجتماعی ورود می‌کند؛ بدهی‌هایی که تا امروز مرز ۲۵۰ هزار میلیارد تومان را پشت سر گذاشته است: «بدهی دولت سر جای خود مانده و حتی ریالی از آن به حساب تامین اجتماعی واریز نشده! متاسفانه سازمان برنامه و بودجه برای همه چیز بودجه و اعتبار اختصاص می‌دهد الا بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی! اگر این بدهی پرداخت نشود، سازمان تامین اجتماعی در رابطه با پرداخت مستمریِ چند میلیون مستمری‌بگیر خود به مشکل برخواهد خورد و در سال جاری در تامین هزینه‌های درمان و مستمری، بیش از همیشه ناتوان خواهد شد.»

به گفته او، علاوه بر بدهی انباشته و پرداخت نشده‌ی دولت، بخشودگی سه ماهه حق بیمه کارفرمایان که به خاطر مصائب کروناویروس در دستور کار قرار گرفته، در سال پیش رو، منابع مالی تامین اجتماعی را دچار مشکلات مضاعف خواهد کرد و بحران سازمان عمیق‌تر خواهد شد.

مجیدی تاکید می‌کند: دولت قبل از هرچیز باید برای پرداخت بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی، اعتبار اختصاص دهد تا در این شرایط بغرنج، حداقل بخشی از این بدهی انبوه پرداخت شود.

وی می‌افزاید: مدیران سازمان وعده داده‌اند که در صورت تادیه بدهی دولت، همسان‌سازی مستمری بازنشستگان را کلید خواهند زد. اگر معادلِ همین ۱۰ هزار میلیاردی که برای متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان کشوری و لشگری در نظر گرفته‌اند، بابت بدهی‌ها به تامین اجتماعی بپردازند، سازمان می‌تواند همسان‌سازی و افزایش دریافتی مستمری‌بگیران را کلید بزند؛ مستمری‌بگیرانی که بیش از ۷۰ درصد آنها زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کنند و حتی در شرایط شیوع کرونا نیز مجبورند برای تامین مایحتاج زندگی، سراغ مشاغل پرخطر و متفرقه بروند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز