خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری نمایشگاه خوشنویسی میرزا غلامرضا اصفهانی مطرح شد؛

کتابی که به اندازه یک فیلم سینمایی روی آن سرمایه‌گذاری شد

asdasd
کد خبر : ۸۴۲۲۵۲

نشست خبری نمایشگاه آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا اصفهانی و کتاب او که در سایز رحلی و با ابعاد ۲۱۰ * ۲۸۰ سانتی متر و جلد سخت چاپ شده است،‌ برگزار شد.

به گزارش ایلنا،‌ نشست خبری نمایشگاه آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا اصفهانی و رونمایی از کتاب مجموعه آثار این خوشنویس با حضور محمدرضا اصلانی نویسنده و کارگردان سینما، محمدعلی صحرانورد مدیر انتشارات کتابسرای نیک، زروان بختیار فرزند مرحوم دکتر مظفر بختیار (محقق کتاب میرزا غلامرضا اصفهانی) و امیرحسین عبداللهی مدیر گالری آریانا عصر سه‌شنبه ۱۲ آذر در خانه همایش برگزار شد.

محمدرضا اصلانی که از دیرباز به همراه مرحوم مظفر بختیار در تهیه محتوای کتاب همراهی و همکاری داشته گفت:  از سه منظر باید به این کتاب نگاه کرد. یکی اهمیت هنر میرزا غلامرضاست، دومی اهمیت مولف آن مرحوم بختیار است و قسمت سوم کار ارزنده‌ای است که ناشر و تیم فنی کتاب برای چاپ آن انجام داده‌اند. از سال ۶۴ که با دکتر بختیار آشنا شدم در جریان روندِ شکل‌گیری این کتاب سترگ بودم. قرار بر این بود که آثاری که در کتاب می‌آیند راستی‌آزمایی شوند و همگی اصیل باشند چون میرزا غلامرضا کارهای بسیاری دارد و آثار تقلبی نیز در آن بین زیاد بوده است. دکتر بختیار مدام با دیگران مشورت می‌کردند تا آثار کپی، رونویسی‌شده یا دست دوم نباشند. تعدادی از آثار هم جهتِ سنجشِ اصالت به کتابخانه دانشگاه تهران داده بودند تا اصالت‌شان تأیید شود.

او با اشاره به کمبود اطلاعات از هنرمندان ایرانی در ادوار مختلف بیان داشت: ما در ایران درباره زندگی‌نامه‌ی هنرمندان تا اواخر دوره ناصری همیشه مشکل داشته‌ایم. تنها اطلاعاتی که از هنرمندان داریم اگر چیزی باشد، صرفاً در ستایش آثار ایشان است.

اصلانی تلاش بختیار در گردآوری این مجموعه را امری استثنایی قلمداد کرد و افزود: با وجود این شرایط، بختیار ریز به ریز، و قلم به قلم اطلاعات موجود درباره میرزا غلامرضا را پیدا کرده است. دامنه این تحقیقات تا ۴۰ سال و تا آخرین لحظات حیات دکتر بختیار ادامه داشت و بقیه کار نیز به همتِ دو فرزند استاد ادامه پیدا کرد. خوشبختانه نشر کتابسرای نیک عهده‌دارِ چاپ این کتاب شد و باید گفت که کمتر ناشری قبول می‌کرد تا با وسواس دکتر بختیار کنار بیاید. وسواس علمیِ این آدم واقعاً صبوری می‌خواست. برای مثال، مقدمه‌ای که ایشان بر کتاب نوشت شاید بیست بار تغییر داد و دکتر تا آخرین لحظه نیز انگار از آن راضی نبود، چون این آدم ذاتاً محقق بود و جز این نمی‌توانست باشد.

این مستندساز درباره خوش‌نویسان ایرانی تأکید کرد و گفت: ما خوش‌نویسان بزرگی داریم. خوشنویسان ما با تنها خوشنویسانی که قابل مقایسه‌اند خوشنویسان چینی است. خوشنویسی فقط یک تکنیک نیست، بلکه یک رویکرد ذهنی و علمی است. خوشنویسان ما یک تمرکز عرفانی دارند و جز از طریقِ این تمرکز نمی‌توانند به مراقبه‌ی مورد نیاز برای کارشان برسند.

اصلانی، میرزا غلامرضا اصفهانی را هنرمندی پیشرو دانست و گفت: میرزا غلامرضا واعظِ تیزیِ قلم است و تراش قلمش مخصوص به خودش است و سبک مخصوص به خودش را دارد. او در کرسی بندی خط نستعلیق سبک دارد. او کسی بود که سیاه‌مشق را به قطعه‌نویسی و نوعی نقاشی تبدیل کرد. در این مسیر، حروف به یک امر وجودی تبدیل می‌شوند و دیگر تنها ناقل یک معنا نیستند و به عنوان یک امر زیباشناسی تلقی می‌شوند. او ۱۰۰ سال پیش از اکسپرسیونیست‌های آلمانی و سوئیسی به این نکته رسیده بود. متأسفانه ما به دلیل ضعف‌های سیاسی و تاریخی نتوانسته‌ایم خود را به دنیا معرفی کنیم. این‌ها گنجینه‌های جهانی ماست و باید خیلی جدی روی آن‌ها کار شود.

سپس امیرحسین عبداللهی درباره نمایشگاه آثار در گالری آریانا گفت: این نمایشگاه در تاریخ ۱۵ آذر به بهانه‌ی انتشار کتاب میرزاغلامرضاست افتتاح خواهد شد و حسام الدین عتیقی کیوریتور نمایشگاه است. ۸ اثر از میرزا غلامرضا به همراه ۳ کتیبه برای اولین بار به نمایش درمی‌آید. در روز افتتاحیه محمد احصایی، محمدرضا اصلانی و حسام‌الدین عتیقی سخنرانی خواهند کرد. این آثار صرفاً برای نمایش است و برای فروش نیست. آنها از مجموعه‌های شخصی گردآوری شده‌اند.

مدیر گالری آریانا درخصوص کتاب نیز بیان داشت: کتاب با تیراژ ۵۰۰ تا و به قیمتِ یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان برای فروش ارائه خواهد شد. برای این کتاب به اندازه یک فیلم سینمایی سرمایه‌گذاری شده و یک تیم حرفه‌ای روی آن کار کرده است. کتاب درواقع کلکسیونی است و ۱۰۰ نسخه هم اختصاصی با جلد سوخته عرضه می‌شود.

در ادامه محمدعلی صحرانورد (مدیر انتشارات کتابسرای نیک) درباره کتاب گفت: همه تلاش‌مان بر این بود تا بهترین کار را روی این کتاب انجام دهیم و متأسفم امکانات چاپی در ایران به قدری نبود که این کتاب بهتر چاپ شود اما از بهترین امکاناتی که در اختیار داشتیم، استفاده کردیم. امیدوارم که این کار شروعی باشد تا انشالله در آینده کارهای بیشتر و بهتری برای میرزا غلامرضا انجام شود.

زروان بختیار (فرزند مظفر بختیار) گفت: خوشبختانه محتوای کتاب زمانی بسته شد که پدر در قید حیات بود و فقط یک سری از مسائل فنی کار بود که بعداً توسط ما انجام شد. درواقع هرآنچه که لازم بود با نظرِ خودِ پدر انجام شد. این کتاب حاصل عمر پدرم هست و مرجعی است که شامل بیش از ۲۶۰ اثر از آثار میرزا غلامرضاست.

امیرحسین زندی نیز که در این نشست حضور داشت درباره نمایش این آثار در گالری آریانا که بیشتر هنر مدرن به نمایش می‌گذارد، گفت: از آنجایی که بزرگترین کار میرزاغلامرضا اصفهانی از نظر ابعاد در مجموعه شخصی خانواده عبداللهی مدیر گالری آریانا قرار دارد، به همین دلیل قرار شد آثار دیگر نیز در این گالری به نمایش درآیند.

عبداللهی در پایان با اشاره به رویکرد متفاوت گالری آریانا به چنین نمایشگاه‌هایی گفت: درست است که چنین نمایشگاهی با سبک همیشگی گالری ما متفاوت است، اما فرصتِ برگزاری چنین نمایشگاهی همیشه پیش نمی‌آید و نمی‌توانستیم آن را از دست بدهیم.

کتاب مجموعه آثار میرزا غلامرضا اصفهانی در سایز رحلی و با ابعاد ۲۱۰ * ۲۸۰ سانتی متر و جلد سخت چاپ شده است. تعداد صفحات کتاب ۵۶۸ صفحه است. ۲۴ صفحه‌ی اول و ۸ صفحه‌ی آخر کتاب با کاغذ کارتی ۱۴۰گرمی مات مارک موریم ساخت کشور کره‌ جنوبی تولید شده   و ۵۳۶ صفحه از متن که شامل تابلو خط‌هاست، با کاغذ گلاسه‌ براق، کاغذ مارک هانسول کره‌ جنوبی با گراماژ ۱۵۰ گرم چاپ شده‌است.

 تعداد ۵۰۰ نسخه از این اثر در پاییز ۱۳۹۸ تولید شده و شماره‌‌ هر نسخه چاپی در صفحه‌ اول کتاب مربوطه درج شده است. درون جعبه ای چوبی به ابعاد ۳۱*۴۳ سانتی متر، مجموعه‌ای شامل یک نسخه از کتاب، یک شیشه دوات دست‌ساز با گیره‌ برنجی و یک عدد قلم درشت‌نویسی از نی خیزران قرار دارد. روی هر گیره‌ برنجی و قلم نی کتیبه اذا جاء نصرالله والفتح … با خط میرزا غلامرضا حک شده است. دَرِ شیشه دوات از چوب گردو است و روی آن امضای حک شده میرزا غلامرضا دیده می‌شود. یک پاکت حاوی  قطعه عکسی از میرزا غلامرضا و یک قطعه نامه به دستخط او نیز درون جعبه قرار دارد. روی تمامی این قطعات شماره‌ای ثبت شده است که با شماره‌ صفحه‌ اول کتاب مطابقت دارد.قیمت کتاب یک میلیون و هشتصدو پنجاه هزار تومان است.

کتابی که به اندازه یک فیلم سینمایی روی آن سرمایه‌گذاری شد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز