خبرگزاری کار ایران

در نشست کمیته‌های بیمه و درمان خانه‌های کارگر مطرح شد:

اگر سازمان تامین اجتماعی در درمان خودکفا بود، با طرح تحول نظام سلامت همراه نمی‌شد/ رشد 4/5 درصدی بیمار سالمند

asdasd
کد خبر : ۸۲۰۷۹۷

نشست کمیته‌های بیمه و درمان خانه‌های کارگری سراسر کشور به میزبانی مدیریت درمان استان زنجان و با حضور سرپرست اداره کل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی و نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نماینده مردم ماه نشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی، در مرکز تخصصی مهرانه زنجان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست «محمد توانایی» سرپرست اداره کل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در نظام بیمارستان‌داری کشور، وضعیت اداره بیمارستان‌های تامین اجتماعی مطلوب و رضایتبخش اعلام شده است، گفت: این مطلوبیت ماحصل نظارت بیشتر و مطالبه‌گری‌های نمایندگان کارگران و صاحبان اصلی این سازمان است.

وی تخت‌های بستری در اختیار تامین اجتماعی در کشور را کمتر از 10 درصد و قریب به 10 هزار تخت بیمارستانی با یک میلیون نفر بستری عنوان کرد و گفت: این درحالیست که وزارت بهداشت 3 میلیون و دویست هزار بستری در سال دارد و این نشان دهنده مطلوبیت ارائه خدمات به بیماران است و اگر بیمه شده ناچار نباشد، از ظرفیت بیمارستان ملکی تامین اجتماعی خدمت مورد نیاز خود را دریافت می‌کند.

سرپرست اداره کل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی نگرانی جامعه کارگری را نگرانی مجموعه این سازمان مطرح کرد و افزود: در بحث طرح تحول سلامت، بدلیل اینکه منابع درستی تامین نشده بود لذا یکباره شاهد افزایش 120 درصدی تعرفه‌ها شدیم.

 توانایی گفت: وزارت بهداشت بخش تولیتی است و تولیت وقتی خودش عرضه‌کننده خدمت باشد، یک بخشی از بازار سلامت را تشکیل میدهد و قصد کندن منابع مالی بیمه‌ها را دارد و اذعان داریم که این نگاه، نگاه ملی نیست و عمده نگرانی تشکل‌ها و صاحبان اصلی این سازمان بین النسلی، به همین خاطر است.

حوزه درمان از بدنه اصلی تامین اجتماعی جدا شدنی نیست

در ادامه  «سیدمرتضی خاتمی» نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نماینده مردم ماه نشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی، گفت: درمان  امر مهمی محسوب می‌شود و در این میان بازنشستگان باید از یک درمان قوی برخوردار باشند.

وی اظهار داشت: در چند نقطه کشور قطب درمان کشور باید ایجاد و خدمات فوق تخصصی به گروه‌های هدف ارائه می‌شد و به لحاظ تجهیزات و نیروی انسانی و حتی هلدینگ بیمارستانی تقویت می‌شد که این مهم در سایه طرح تحول نظام سلامت رخ داد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه گفته می‌شود تامین اجتماعی وظیفه درمانی برعهده ندارد و دولت باید این مهم را پوشش دهد، حرف درستی نیست و بر این اساس این سازمان باید در ساختار خود، حوزه درمانی را خارج کند که بروز این مساله تبعات زیادی دارد.

وی اضافه کرد: عدم تخصیص یک درصد ارزش افزوده به تامین اجتماعی مختص این سازمان نیست و حتی به بخش دولتی نیز داده نشد و این مهم حتی از ابتدای سال جاری تاکنون به دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز تحقق نیافته است.

خاتمی افزود: اگر سازمان تامین اجتماعی در امر درمان خودکفا بود، به ناچار با طرح تحول نظام سلامت همراه نمی‌شد و به عنوان سازمان غیردولتی خدمات لازم را به گروه‌های هدف ارائه می‌داد و تصمیمات، برنامه‌ریزی‌ها را طراحی، اجرا و اتخاذ می‌کرد. 482 هزار نفر در نیمه نخست سالجاری در مراکز درمانی تامین اجتماعی زنجان ویزیت شده‌اند.

علی محمدی، مدیر درمان استان زنجان نیز در این نشست، به  تشریح فعالیت‌ها و اقدامات حوزه درمان سازمان در استان پرداخت و گفت: تا پایان نیمه اول سالجاری 482 هزار نفر از بیمه شدگان زنجانی در مراکز درمانی سازمان ویزیت شده‌اند.

وی تعداد بیماران بستری شده در مراکز ملکی تامین اجتماعی در استان را 9300 نفر خواند و تصریح کرد: از این تعداد مراجعه، بیش از 3800 نفر نیز تحت عمل جراحی بزرگ و کوچک قرار گرفتند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان زنجان، تعداد موالید را 2 هزار و 10 نفر اعلام کرد و افزود: ظرفیت اشغال تخت در مراکز درمانی تامین اجتماعی در استان زنجان در شش ماهه ابتدای سال 65/91  است.

وی به رشد 4/5 درصدی تعداد بیماران سالمند مراجعه‌کننده به مراکز درمانی در شش ماهه نخست سال نیز اشاره کرد و افزود: در راستای طرح تکریم سالمندان بیش از 82 هزار و 550 بیمار سالمند بالای 65 سال، خدمات درمانی خود را از بیمارستانها و مراکز درمانی سرپایی بدون نوبت دریافت کرده‌اند.

در پایان این نشست، دبیران و روسای خانه‌های کارگری سراسر کشور به بیان مطالب، کاستی‌ها و مشکلات در حوزه فعالیت خویش پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز