خبرگزاری کار ایران

عرف خبر داد؛

طراحی اتاق فکر از سوی وزارت کشور برای افزایش مشارکت در انتخابات

asdasd
کد خبر : ۸۱۸۱۴۵

رئیس ستاد انتخابات با اشاره به اینکه برای افزایش مشارکت در انتخابات در معاونت سیاسی وزارت کشور اتاق فکری طراحی شده است، گفت: تعدادی از استانداران با سابقه و اساتید با سابقه بحث و گفت‌وگو می‌کنند و تلاش می‌کنیم این زمینه مهیا شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، جمال عرف معاون سیاسی وزارت کشور صبح امروز (پنجشنبه) در همایش فصلی خانه احزاب که در سالن همایش وزارت کشور و با محوریت موضوع نقش احزاب در انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: معاونت سیاسی در مجموعه وزارت کشور چند وظیفه مهم و اساسی دارد. یکی از وظایف اصلی آن تقویت تحزب در کشور است. در دولت یازدهم و دولت دوازدهم مشی وزارت کشور تقویت احزاب بود که صورت گرفته است.

وی افزود: در قالب کمیسیون ماده ۱۰ احزاب جلسات جدی داشتیم و دنبال می‌کنیم. جلسه کمیسیون ماده ۱۰ فراقوه‌ای است و دو نفر از نمایندگان مجلس، نماینده دادستان و رئیس قوه قضاییه و نماینده قوه مجریه در آن حضور دارند. تلاش ما این است که نگاه انبساطی در مجموعه کمیسیون ماده ۱۰ داشته باشیم.

عرف بیان کرد: در استان‌ها هم در تلاش برای شکل‌گیری خانه‌های احزاب استانی هستیم. علاوه بر آن در سفرهایی که از اردیبهشت شروع کردیم تلاش کردیم با نمایندگان استان‌ها دیدار داشته باشیم. تقریبا در هر استانی حدود ۳۰۰ نفر از عزیزان نکات خود را مطرح می‌کنند.

وی عنوان کرد: در این جلسات نکات و مواردی مطرح می‌شود. با دبیران احزاب در استان‌ها نیز جلسات ویژه برگزار می‌شود و این کار در دو سه بعد انجام می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: به عنوان رئیس ستاد انتخابات کشور لازم است بگویم از دهم اردیبهشت ماه که ستاد انتخابات کشور تشکیل شد با چهار محور مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت انتخابات کار را شروع کردیم. مهمترین موضوع مربوط به این جلسه مشارکت در انتخابات است. در ۱۰ دوره انتخابات هم فراز و هم فرود داشتیم. در مجلس اول و هفتم کمترین مشارکت را با ۵۱ و ۵۲ درصد داشتیم. بالاترین مشارکت ما در مجلس پنجم و ششم بود با ۷۱ و ۶۷ درصد. لذا این نوسان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بخشی از این نوسان‌ها را مرتبط با میزان مشارکت و حضور احزاب و تشکل‌ها با سلایق و علایق مختلف در عرصه انتخابات دانست و خاطرنشان کرد: آنجایی ما فرصت ایجاد کردیم که سلایق و علایقی که در انقلاب اسلامی حضور دارند و امام و رهبری را قبول دارند و نسبت به انقلاب مومن هستند، حضور داشته باشند و آنجایی که به هر دلیلی شرایط این چنینی محقق نشد، سطح مشارکت ما هم پایین آمد.

معاون سیاسی وزارت کشور تصریح کرد: ما باید نسبت به چگونگی افزایش مشارکت در انتخابات در این جلسات بحث کنیم. برداشت من این است که مشارکت در انتخابات یازدهم ترجمه بین‌المللی خواهد داشت و هرچه مشارکت بیشتر باشد اقتدار ما ترجمه دیگری پیدا خواهد کرد. لذا باید در وزارت کشور زمینه حضور همه را فراهم آوریم الّا مواردی که در قانون آمده است. قطعا همه ما باید در چارچوب قانون عمل کنیم.

وی ادامه داد: وزیر کشور و بنده به عنوان رئیس ستاد انتخابات تلاش خواهیم کرد کلید واژه‌هایی که گفتم محقق شود. همه کسانی که به انقلاب دلسوز هستند معتقدند این انتخابات باید با مشارکت بالا برگزار شود. هیچ تغییری در استراتژی مشارکت حداکثری که مقام معظم رهبری در هر دوره تاکید داشتند به وجود نیامده و همان استراتژی باید در دستگاه‌های اجرایی و نظارتی ترجمه و کار دنبال شود.

عرف با اشاره به اینکه برای افزایش مشارکت در انتخابات در معاونت سیاسی وزارت کشور اتاق فکری طراحی شده است، گفت: تعدادی از استانداران با سابقه و اساتید با سابقه بحث و گفت‌وگو می‌کنند و تلاش می‌کنیم این زمینه مهیا شود.

عرف در پایان تاکید کرد: در حوزه اجرایی، یکی از تکالیف ما بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات، برگزاری انتخابات و استفاده از فناوری‌های نوین در انتخابات هم در مرحله احراز هویت و هم در مرحله اخذ و شمارش آرا است که در دستور کار قرار دارد و تلاش خواهیم کرد با فراهم کردن زیرساخت‌های نرم افزاری و فنی لازم و تبادل نظر با شورای نگهبان تا می‌توانیم به حداکثر این شاخص‌ها برسیم. امیدوارم در این دوره در تعدادی از حوزه‌ها، انتخابات را کاملا الکترونیکی برگزاری کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز