خبرگزاری کار ایران

در شب انجمن حمایت از حقوق کودکان از فعالان حقوق کودکان تقدیر شد

asdasd
کد خبر : ۸۱۷۷۰۷

مراسم تقدیر از فعالان حوزه حقوق کودکان توسط انجمن حمایت از حقوق کودکان به مناسبت بیست و پنجمین سال تاسیس این انجمن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته (۹ مهر ماه) «شب انجمن حمایت از حقوق کودکان» به همت مجله بخارا در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.

انجمن حمایت از حقوق کودکان در سال ١٣٧٣ در ایران تاسیس شد. در ادامه فعالیت‌های این انجمن، در سال ١٣٧٩ خانه کودک شوش شکل گرفت و در همان سال خدمات مشاوره تلفنی «صدای یارا» در خصوص حقوق کودکان آغاز به کار کرد. تاسیس خانه کودک ناصر خسرو در سال ١٣٨٢ یکی از گام‌های انجمن حمایت از حقوق کودکان برای احقاق حقوق این کودکان بود که طی تلاش‌های فعالان این عرصه آغاز به کار کرد و تاکنون نیز با همین نام به فعالیت خود ادامه داده است.

این تشکل همچنین فعالیت‌هایی در خصوص کودکان زلزله‌زده داشته است. سال ٨٢ حمایت از کودکان زلزله‌زده بم و در سال ٩١ حمایت از کودکان زلزله‌زده آذربایجان اجرایی شد. سال ٩٢ «جشنواره ورزشی حافبک» برای حمایت از فوتبال بچه‌های کار توسط انجمن برگزار و در سال ٩٦ حمایت از کودکان زلزله زده کرمانشاه انجام شد. علاوه بر این در سال ٨٧ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در همان سال مهد کودک سیار انجمن در کرمانشاه آغاز به کار کرد.

انجمن حمایت از حقوق کودکان کار در خصوص خود مراقبتی کودکان نیز پروژه‌هایی به انجام رسانده است. همچنین نخستین کنگره کودکی و رونمایی از پژوهش زباله‌گردی کودکی با عنوان یغمای کودکی نیز در سال ٩٧ انجام شد.

در این مراسم که از فعالان حوزه کودکان تقدیر شد، فرشید یزدانی (مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان) با اشاره به اینکه انتظاراتی از نهادهای مدنی وجود دارد که اول از همه شناخت و تبیین حوزه است، اظهار داشت: بحث مطالبه‌گری و سخنگوی جمعیت هدف یعنی کودکان بودن و اثرگذاری از جمله مهم‌ترین وظایف این نهاد مدنی به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه ارتباطات انجمن با قوه قضاییه و یونیسف نشان دهنده اثرگذاری آن است، تصریح کرد: در سال ٧٩ برخی مسئولان در کشور می‌گفتند کودک کار نداریم، اما امروزه به مباحث کودکان کار و مشکلات آنان پرداخته می‌شود و از آنان پرسشگری می‌شود و این توفیق به همت فعالان حوزه حقوق کودکان کار به دست آمده است.

فرشید یزدانی بیان کرد: فعالیت در حوزه کودکان شامل موارد متعددی می‌شود. بحث جلوگیری از ازدواج کودکان، گفتمان‌سازی در حوزه کودکان و اثرگذاری در زمینه زباله‌گردی کودکان نیز در انجمن مطرح است. زباله‌گردی کودکان به عنوان یک آسیب اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و پژوهش‌هایی در این خصوص در انجمن حمایت از حقوق کودکان انجام گرفته است.

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان در خصوص رویکرد این تشکل مردم‌نهاد خاطرنشان کرد: رویکرد ما این است که باید شناخت خود نسبت به حقوق کودکان را تعمیم بدهیم و عمق ببخشیم. البته انجمن نیازمند مشارکت و نظارت بیشتر است. حتما خطاهایی وجود دارد و در نتیجه به نظارت نیاز است.

فرشید یزدانی در توضیح اهدای تقدیرنامه‌ها گفت: امیدواریم تقدیر از حوزه‌ها و ترویج فعالیت در حوزه کودکان، گامی در راستای گفتمان‌سازی در این عرصه باشد.

نقش جوانان در حوزه کودکان موثر است

در ادامه این مراسم مهدخت صنعتی، از بنیانگذاران انجمن حمایت از حقوق کودکان طی یک پیام تصویری ضمن تقدیر و تشکر از فعالان حوزه حقوق کودکان بیان کرد: ۲۵ سال قبل دوستان زیادی به کمک ما آمدند تا این بنیاد غیرسیاسی راه‌اندازی شود. دولت‌ها مسئول شدند که پیمان حقوق کودک را اجرایی کنند، اما دولت آمریکا هنوز این پیمان را اجرا نکرده است.

وی با اشاره به نقش جوانان در عرصه فعالیت در حوزه حقوق کودکان تصریح کرد: جوانان ما خیلی خوب فکر کرده و متعهدانه رفتار می‌کنند. اگر قبلا با کمک دوستان ما این انجمن پا گرفت، چشم ما به نسل جوان ایران است تا کارهای مفید در حوزه حقوق کودکان انجام دهد و کودکان را به کسب دانش و حق‌طلبی و پرسشگری راهنمایی کند. کودکان باید بدنشان را بشناسند و از اینکه مورد تجاوز قرار بگیرند، پیشگیری کنند. قوانین باید به نفع کودکان باشد.

شیوا دولت آبادی، یکی دیگر از بنیان‌گذاران انجمن حمایت از حقوق کودکان سخنران دیگر این مراسم بود که به فعالیت‌های پیشین فعالان حقوق کودکان کار از جمله «کلاس‌های روز جمعه» برای کودکان کار اشاره کرده و خاطرنشان کرد: در گذشته قدم‌هایی در انجمن طی شد که برخی به سختی اتفاق افتاد. وقتی کلاس‌ها روز جمعه را برای کودکان کار آغاز کردیم، علاوه بر لوح نویسی، به لقمه نانی نیاز داشتند.

او دامه داد: امیدواریم تغییرات در جامعه ما به نفع نسل‌ها باشد. سهم کوچک ما برای مقابله با محرومیت‌ها و پیدا کردن نیازها در حال انجام است. بسیاری از افراد برای این انجمن تلاش کرده و از عمر خود مایه گذاشتند و اگر توفیقی در این خصوص کسب شده نتیجه فعالیت‌ها و زحمات فعالان این عرصه بوده است.

در شب انجمن حمایت از حقوق کودکان از فعالان حقوق کودکان تقدیر شد

حسن عشایری (استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران) دیگر سخنران این مراسم بود که بر لزوم فعالیت انجمن‌های غیردولتی تاکید کرده و آن را تلاشی مبنی بر حرکت ذهنی در جامعه دانسته و گفت: چنین موهبتی حتی در دانشگاه هم وجود ندارد. انسان‌دوستی باعث می‌شود که افراد بتوانند به زندگی خود معنی بدهند. انجمن‌هایی مثل انجمن حمایت از حقوق کودکان می‌توانند روان‌سازی را هم تقویت کنند، زیرا فراتر از کمکی که به کودکان ارائه می‌شود، می‌توان به جامعه هم کمک کرد.

عشایری پژوهش، آموزش و خدمات را از مهم‌ترین ویژگی‌های تشکل‌های مدنی ازجمله انجمن حمایت از حقوق کودکان دانست که هچون یک دانشگاه کوچک عمل می‌کند.

در ادامه مراسم نیز از فعالان کودک در حوزه آموزش، بهداشت و درمان، موسیقی، حقوقی و قضایی، رسانه، ورزش، مسئولیت اجتماعی سازمانی، محیط زیست و انتشارات و کتاب تقدیر به عمل آمد.

در شب انجمن حمایت از حقوق کودکان از فعالان حقوق کودکان تقدیر شد

در شب انجمن حمایت از حقوق کودکان از فعالان حقوق کودکان تقدیر شد

در شب انجمن حمایت از حقوق کودکان از فعالان حقوق کودکان تقدیر شد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز