خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت در پاسخ به ایلنا:

عربستان در حمله به آرامکو اغراق می‌کند/ سرمایه‌گذاری 450 میلیارد دلاری چین صحت ندارد

asdasd
کد خبر : ۸۱۶۶۷۴

در مورد سرمایه گذاری 450 میلیارد دلاری چین چیزی نشنیده‌ام و بحثی هم نبوده است. معلوم نیست این اظهارات از کجا آمده است! چینی‌ها هم چنین چیزی نگفته‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در حاشیه امضای قرارداد ساخت الکتروپمپ‌های طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک در جمع خبرنگاران درباره برخی مباحث مبنی بر آلودگی بنزین اظهار داشت: هر وقت مسائل نفت آرام می‌شود برخی جریان‌سازی می‌کنند.

وی درباره استفاده از کارت سوخت جایگاه‌دار، گفت: برای ترغیب مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی، میزان بنزینی که می‌توانند با استفاده از کارت جایگاه دار دریافت کنند را کم می‌کنیم و طی روزهای آتی این برنامه اجرا خواهد شد.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: با این رویه، سهمیه‌بندی مطرح نیست و هر کس با کارت شخصی هر میزانی که بنزین نیاز داشته باشد دریافت می‌کند و میزان سوخت دریافت با کارت جایگاه‌دار کم می‌شود و به این ترتیب کسانی هم که کارت ندارند و یا گم کرده‌اند ترغیب به دریافت کارت می‌شوند

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمتر از یک میلیون نفر کارت سوخت ندارند که 3 تا 4 درصد خودروها را شامل می‌شود. در شهرهای بزرگ کارت دریافت شده البته برخی کارت‌ها نیز در باجه‌های پست مانده که متقاضیان با مراجعه به سامانه می‌توانند محل دریافت کارت خود را بدانند.

وی با بیان اینکه روزانه 35 هزار کارت جدید صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: تا کمتر از یک ماه کارت کسانی که تاکنون دریافت نکرده‌اند صادر می‌شود و دارندگان خودرو بهتر است از کارت سوخت شخصی استفاده کنند تا زمان احتمالی سهمیه‌بندی مشکلی به وجود نیاید.

وزیر نفت در پاسخ به سوال ایلنا درباره تاثیر حمله به تاسیسات نفتی عربستان بر تسهیل فروش نفت ایران گفت: این حادثه تاثیری بر فروش ایران نداشته است. بنده از ابتدا هم گفته‌ام که عربستان به دلایل سیاسی خیلی خیلی بزرگنمایی کرده است و آنگونه که آنها اعلام کرده‌اند اتفاق نیفتاده است.

زنگنه در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر سرمایه‌گذاری 450 میلیارد دلاری چین در پروژه‌های ایران به خصوص بخش نفت و گاز که اخیرا از سوی برخی رسانه‌های خارجی اعلام شده بود، اظهار داشت: چنین چیزی نشنیده‌ام و بحثی هم نبوده است. معلوم نیست این اظهارات از کجا آمده است! چینی‌ها هم چنین چیزی نگفته‌اند.

وی درباره جمع‌آوری گازهای فلر گفت: در شش منطقه ایلام، خوزستان، غرب و شرق فلات قاره بیش از 96 درصد گازهای همراه نفت ظرف دو سال آینده جمع‌آوری می‌شود و بعد از فراورش بخشی جهت مصرف سوخت و بخشی به شبکه و بخش مهمتر که هیدروکربن‌های سنگین است خوراک پتروشیمی‌ها خواهد شد. همه اینها قرارداد فعال دارند.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین طرح‌ها بیدبلند دو است که امسال به بهره‌برداری می‌رسد؛ 3.5 میلیارد دلار برای آن هزینه خواهد شد و بر اساس آن 56 میلیون متر مکعب گاز فراورش می‌شود.

وی درباره فلرهای پارس جنوبی نیز گفت: زمان طراحی اولیه تصور نمی‌کردند که پارس جنوبی تا این حد توسعه یابد. بنابراین میزان گاز خروجی را بیشتر در نظر گرفتند. اکنون فلرها به این دلیل است که برخی تجهیزات در پالایشگاه‌های جدید هنوز نصب و تنظیم نشده است. طی این سالها مرتب مقدار گاز خروجی فلرها در 10 پالایشگاه اول کم شده و برای گازهای باقی مانده نیز کلیات یک طرح تصویب شده که این طرح به 80 کمپرسور نیاز دارد که گاز را در مرحله فلر به انتهای سیستم لخته‌گیر برگردانده و دوباره در سیستم بهینه‌سازی و تفکیک قرار می‌گیرد. این طرح ظرف یک ماه فعال می‌شود.

وی درباره ساخت دو پالایشگاه در جاسک گفت: یک پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای و یک پالایشگاه 150 هزار بشکه‌ای هرکدام به ترتیب با ستاد اجرایی فرمان امام و یک شرکت تابعه پتروشیمی باختر قرارداد منعقد شده که برای قرارداد ستاد اجرایی فرمان امام نرخ خوراک با تخفیف در نظر گرفته شده است.

زنگنه درباره سوخت کم‌‌سولفور به کشتی‌ها نیز گفت: بخشی از سوخت کم‌سولفور در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود، بخشی نیز از بازار تهیه می‌شود. اگر کشتی‌ها نتوانستند سوخت کم‌سولفور خود را تامین کنند IMO یک ماده‌ای در نظر گرفته که چنانچه یک کشتی با تلاش متعارف نتوانست سوخت کم‌سولفور تامین کند می‌تواند از سوخت با سولفور بالا استفاده کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز