خبرگزاری کار ایران

زنگنه:

چین از فاز 11 خارج نشده اما کاری هم نمی‌کند/ خط اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری به معنای کاهش تحریم‌ها نیست

asdasd
کد خبر : ۸۰۹۶۷۹

وزیر نفت با بیان اینکه هنوز توسعه فاز ۱۱ از تحریم‌ها معاف نشده ‌است، افزود: چین رسما اعلام نکرده که از قرارداد فاز ۱۱ خارج شده اما عملا اینکار را انجام می‌دهد البته در حال مذاکره با شرکت چینی هستیم تا این موضوع مسالمت‌آمیز حل شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال، ‌در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه موضوع خط اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری اروپا به معنای کاهش تحریم‌ها نیست، گفت: از نظر صنعت نفت، کاهش تحریم‌ها به معنای فروش نفت خواهد بود.اساس این بوده تا تحریم‌های نفتی برداشته شود و بتوانیم نفت بفروشیم زیرا این خط اعتباری در آینده، ایران را بدهکار می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به توسعه فاز 4  پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: توسعه فاز 4 این پالایشگاه به صورت مجازی و با هزینه 100 میلیون دلاری اجرا شده، ‌ادامه داد: این پالایشگاه اکنون با ظرفیت 450 هزار بشکه کار می‌کند و ظرفیت آن تا پایان سال به 480 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وزیر نفت افزود: اکنون در این پالایشگاه دیگر نه یوتولیتی اضافه و نه خوراک اضافه داریم و مشخص نیست چرا زمانی که می‌توان با  100میلیون دلار ظرفیت را بالا برد اصرار می‌شود که اینکار با یک میلیارد دلار هزینه انجام شود.

آخرین وضعیت پالایشگاه‌های سیراف

زنگنه در مورد آخرین وضعیت پالایشگاه‌های سیراف نیز گفت:‌ سیراف در آخرین مراحل هماهنگی‌ها برای تامین مالی قرار دارد و در تلاشیم تا تامین مالی اجرای این طرح از طریق بازار سرمایه انجام شود از همین رو هماهنگی‌هایی با بورس انجام شده و این هفته آن را نهایی می‌کنیم تا با دریافت تضامین کافی نقش بانک‌ها و صندوق توسعه ملی مشخص شود.  سرمایه‌گذاران پالایشگاه‌های سیراف قوی هستند، بعضی از اینها به دنبال این هستند تا از نفتای تولید شده در سیراف واحدهای پایین دستی پتروشیمی تاسیس کنند.

زنگنه به تصویب اساسنامه شرکت ملی گاز که در مجلس مطرح شده اشاره کرد و ادامه داد:‌ طرحی در مجلس است به شرکت گاز اجازه می‌دهد تا با نظر دولت این شرکت در مواردی بتواند در بالادست گاز وارد شود اما این به معنای تفکیک کامل بخش بالادست گاز از شر کت ملی نفت نیست.

وی درباره قرارداد پرگس هم اظهار داشت: کنسرسیوم پرگس به دلیل اینکه نتوانسته مسائل مالی را حل کند، هم اکنون فعال نیست. از نظر ما کوتاهی نیست.

وزیر نفت اینکه آیا جایگزینی برای کنسوسیوم پرگس وجود دارد، اظهار کرد: فعلا جایگزینی برای آن وجود ندارد و باید منتظر مناطق نفت‌خیز جنوب ماند. اما بطور کلی اگر بخواهیم چنین پروژه‌های را اجرا کنیم باید از بازار سرمایه داخلی استفاده کنیم.

وضعیت فرزاد B

وی با اشاره به توسعه فرزاد B نیز اظهار داشت: اگر هندی‌ها در زمان مشخص حاضر شوند، کار را با آنها جلو می‌بریم در غیر این صورت مستقل عمل می‌کنیم.

چین در فاز 11 نیست

وزیر نفت با بیان اینکه هنوز توسعه فاز ۱۱ از تحریم‌ها معاف نشده ‌است، افزود: چین رسما اعلام نکرده که از قرارداد فاز ۱۱ خارج شده اما عملا اینکار را انجام می‌دهد البته در حال مذاکره با شرکت چینی هستیم تا این موضوع مسالمت‌آمیز حل شود.

وی در ادامه بیان کرد: ارقام ذخیره‌سازی نفت ایران را تایید نمی‌کنم و درباره تحریم نیز هیچ چیز نمی‌گویم.

وی همچنین انتخاب عبدالعزیز بن سلمان به عنوان وزیر نفت عربستان را مسئله داخلی این کشور دانست.

بنزین سهمیه بندی نشده است

زنگنه با اشاره به موضوع کارت سوخت توضیح داد: برداشت اشتباهی که وجود دارد این است که سهمیه دریافت بنزین کاهش پیدا کرده و این در صورتی است که در حال حاضر نظام سهیمه‌بندی نداریم بلکه استفاده از کارت جایگاه‌داران را محدود کرده‌ایم تا مردم به سمت استفاده از کارت سوخت شخصی و سوخت‌گیری نامحدود توسط آن بیایند زیرا هر فرد با کارت خود هر مقداری که می‌خواهد می‌تواند بنزین بزند و قرار نیست ۹۵ درصد از کارت جایگاه‌داران استفاده کنند.

وی گفت: تا یکی دو روز دیگر کارت سوخت در ۹ کلان شهر برای همه خودرو ها صادر خواهد شد، ‌تعداد کمی هنوز کارت سوخت ندارند زیرا روزانه ۴۰ تا ۵۰ هزار کارت سوخت در کشور تولید می‌شود با این حال تا قبل از پایان مهرماه همه کارت‌های سوخت صادر خواهد شد. البته نزدیک یک میلیون کارت سوخت نیز همچنان در باجه‌های پست معطل است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز