خبرگزاری کار ایران

کیامرث حاجی زاده:

حرکت جدی دولت در توسعه زیرساخت‌های خوزستان/ نخستین هشدار سیل در شهریور ۹۷ ابلاغ شد

asdasd
کد خبر : ۸۱۰۱۷۸

مدیرکل مدیریت بحران استاندای خوزستان گفت: نخستین هشدارها و اخطارهای مربوط به سیل اخیر در شهریور ۹۷ به فرمانداران، دستگاه های اجرایی و شرکتها ابلاغ شد در حالی که هنوز ترسالی قطعی نشده بود.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی مدیریت بحران خوزستان، کیامرث حاجی زاده با تشکر ویژه‌ از مردم خوزستان بابت صبوری و استقامتی که در مقابل بحران ها و بلایای طبیعی و غیرطبیعی در استان از خود نشان داده اند، اظهار داشت: استان خوزستان در سه سال گذشته در بحران مدیریت می شود، از بهمن ماه ۹۵ ابر بحران گرد و خاک استان را فراگرفت به طوری که در ۴۸ ساعت کل سیستم آب، برق و ارتباطات استان قطع شد که نشان از آسیب گذیری استان در مقابل بحران های مختلف داشت.

وی افزود: پس از بحران گرد و خاک ۹۵، آتشسوزی‌های گسترده در جنگل‌ها، مراتع، انفجارات لوله‌های انتقال نفت و گاز، آتشسوزی در پتروشیمی آبادان و پالایشگاه‌ها را داشتیم به طوری که حدود ۵۰ درصد آتشسوزی های کشور در مقطعی مختص به استان خوزستان بود.

مدیرکل مدیریت بحران استاندای خوزستان بیان کرد: پس آتشسوزی، ابر بحران خشکسالی و تنش شدید آبی به ویژه در برخی شهرها استان ایجاد شد که تقریبا تا آبان ماه سال ۹۷ هنوز گرفتار کم‌آبی و بی‌آبی در شهرهای بودیم و پس از آن هم سیلاب و سپس زلزله مسجد سلمیان را در داشتیم.

وی با بیان این که خوزستان در شرایط بحرانی مدیریت می شود، توضیح داد: در سه سال اخیر یک روز در شرایط عادی نداشتیم، یکسری بلایا طبیعی هستند و برخی دیگر دست ساخته بشر هستند و شک نکنید برخی از بحران ها به دلیل مداخله انسان ها در محیط زیست بوده است و حق طبیعت را نداده اند.

حاجی زاده ادامه داد: در حوزه هواشناسی در بخش سخت افزاری مشکل داریم و از گذشته و تاکنون نیز این مشکلات وجود داشته است، اما توجه به این نکته بسیار ضروری است که حرکتی جدی در زمینه توسعه زیرساخت ها در استان آغاز شده است و اعتبارتی نیز از صندوق توسعه ملی برای این منظور اختصاص یافته است.

وی گفت: سیلاب اخیر بحرانی نبود که بتوان از قبل بتوان آن به طور دقیق تشخیص داد و این موضوع را کارشناسان وزارت نیرو و سازمان آب و برق که متخصص این موضوع هستند اعلام کرده اند، اگر نقدی در این باره است آنها باید پاسخ گو باشند، در واقع کارشناسان سازمان آب و برق اعلام کرده اند این سیل در حوزه کرخه هزار ساله و در حوزه دز ۲۰۰ ساله بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استاندای خوزستان ادامه داد: در حوزه هواشناسی در حوزه سیل اقدامات و کارهایی برای هشدار سریع سیل در دست انجام است و طی یک هفته گذشته از ما یک سرور برای این موضوع درخواست کرده اند که این موضوع نیز در دست انجام و تهیه است و تاکنون با توجه به اعتبارت کشوری و استانی هر آنچه که اداره کل هواشناسی استان درخواست داشته تهیه شده است.

وی تصریح کرد: میزان بارش در سال آبی جاری نسبت به سال قبل بیش از ۲۰۰ درصد در خوزستان افزایش داشته است که در بلند مدت ۷۰ درصد افزایش داشته است که سیل بهمن ۹۷ در رفیع و سیل فروردین ۹۸ در استان را به دنبال داشت. از سوی دیگر آب های حاصل از بارش های هشت استان دیگر به استان خوزستان وارد می شود.

حاجی زاده با بیان این که ظرفیت کل سدهای استان خوزستان ۲۲ میلیارد متر مکعب است، بیان کرد: تنها در مدت زمان ۱۴ روز فروردین سال جاری ۱۴ میلیارد متر مکعب اب وارد سدهای استان شد و در بازه زمانی ۲ ماهه حدود ۴۲ میلیارد متر مکعب اب وارد استان شد .

وی گفت: نخستین هشدارها و اخطارهای مربوط به سیل اخیر در شهریور ۹۷ به فرمانداران، دستگاه های اجرایی و شرکتها ابلاغ شد در حالی که هنوز ترسالی قطعی نشده بود پس از آن اولین کارگروه مقابله با سیلاب در ابان ماه ۹۷ تشکیل دادیم.

مدیرکل مدیریت بحران استاندای خوزستان کرد: در سیلاب ۹۴ مسئولان قت هشدار دادند که سیل در راه است و سد را خالی کردند، اما هیچ بارانی نبارید برای همین آن سال یکی از بدترین سالها برای تامین اب شرب و آب کشاورزی در حوزه دز بود در سال ۹۵ باز هم توجهی نشد و منجر به سیل ۹۵ شد که تمامی سیل بندها نیز از بین رفتند، لذا ما در تابستان ۹۶ اقدام به احداث سیل بند در شعیبیه کردیم .

حاجی زاده با بیان این که طبق قانون سازمان آب و برق و مدیریت سدها یک و نیم میلیارد متر مکعب آب ذخیره شده قابل برنامه ریزی برای آب شرب استان باید ذخیره شود، گفت: در آبان ماه ۹۷ آب قابل برنامه ریزی در سدهای استان ۱٫۱ میلیارد متر مکعب بود یعنی ۴۰۰ میلیون متر مکعب کمتر از میزان ذخیره داشتیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز