خبرگزاری کار ایران

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد؛

لزوم استفاده از همه ظرفیت‌های مساجد، بسیج، ریش‌سفیدان، سران طوایف برای صلح و سازش پرونده‌ها

asdasd
کد خبر : ۸۰۷۸۴۵

مراسم معارفه رئیس کل دادگستری ایلام با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه در مراسم تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری استان ایلام، از خداوند متعال خواست که به همه توفیق عنایت کند تا راه، هدف و خون امام حسین (ع) گرامی داشته شود.

وی یکی از ابعاد مهم قیام اباعبدالله الحسین (ع) را استقامت ایشان و یارانش در مقابل یزید و همراهان وی دانست و گفت: خیلی مهم است که انسان وقتی در مقابل یک دشمن بزرگ قرار می‌گیرد، خودش را نبازد و توجیه نکند.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: حضرت اباعبدالله الحسین (ع) وقتی دیدند محور حق، از دست حق پرستان گرفته شده است و محور ولایت به دست نااهلان افتاده است، قیام خود را آغاز کردند.

وی تصریح کرد: اینجاست که امام حسین (ع) با همه هستی‌اش به میان می‌آید؛ چون اصل دین، ولایت وحکومت اسلامی در معرض خطر قرار گرفته بود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: امام حسین (ع) کاری کرد که تا ابد برای همگان حجت را تمام کرد.

وی افزود: امروز مردم متدین و غیور ایران باید نگاه کنند که یزید امروز کیست؛ منکر بزرگ امروز چیست؛ معروفی که ترک می‌شود چیست؛ منکری که امروز ترویج می‌شود، چیست و منکری که به ظاهر یک جلوه اسلامی به آن می‌دهند، کدام است. اگر امروز می‌خواهیم هدف اباعبدالله الحسین (ع) را دنبال کنیم و خون شهدای کربلا و تلاش‌های حضرت زینب (س) را پاس بداریم، باید شرایط زمان خود را بشناسیم.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: عزاداری‌ها و سینه زنی‌ها و زنجیر زدن‌ها بسیار مهم است و مقدمه‌ای است برای اینکه نهضت امام حسین (ع) زنده نگه داشته شود. پایه نهضت امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر بود.

وی بیان داشت: امروز باید ببینیم که چه کسانی می‌خواهند به دین و ولایت لطمه بزنند و منکرات را ترویج کنند و معروف‌ها را زیر پا بگذارند. اگر این‌ها را شناختیم و در این مسیر قدم برداشتیم، پیرو امام حسین (ع) هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: باید ببینیم امروز چه کسانی می‌خواهند عزت ایران، اسلامیت و جمهوریت این نظام را توامان حفظ کنند و روز به روز بر اقتدار آن بیفزایند و خدای ناکرده چه کسانی ممکن است خواسته یا ناخواسته از مسیر دیگری حرکت کنند. امروز باید توجه شود که از طریق تریبون‌های مختلف و فضای مجازی و غیردیجیتال چه چیز‌هایی را به خورد نسل جوان می‌دهند و راه مقابله با آن چیست و چگونه می‌خواهند بنیان خانواده‌های اسلامی ما را که تا به امروز مستحکم بوده، سست کنند. پایه‌های خانواده اگر سست شود، پایه‌های اجتماع هم سست می‌گردد.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: امروز تلاش می‌کنند که به اشکال مختلف بین مردم تفرقه ایجاد شود و ما را نسبت به یکدیگر بدبین کنند و اخلاق اسلامی را که بر مبنای آن باید نسبت به یکدیگر حسن ظن داشته باشیم، برعکس کنند و همه نسبت به هم بدبین شوند و این اقدامات را با پراکندن دروغ، شایعات و حرف‌های ناروا انجام می‌دهند تا اخلاق اسلامی و انسانی را از ما بگیرند و وانمود کنند که اعتقادات مردم متزلزل شده است. البته زهی خیال باطل؛ امروز بیش از دهه اول انقلاب، جوان‌های وارسته و ایثارگر و آماده برای فداکاری داریم.

وی افزود: دشمن امروز نهایت تلاش خود را انجام می‌دهد تا اقتدار جمهوری اسلامی را تضعیف کند و زمانی به خواسته خود می‌رسد که نیروی ما تضعیف شده باشد. بعضی‌ها تصور می‌کنند که اگر ما کوتاه آمدیم و ضعیف شدیم، بهتر می‌توانیم با دشمن همکاری کنیم که این تصور اشتباه است؛ اگر ضعیف شدیم، بدانید که دشمن بر ما سوار خواهد شد.

معاون اول قوه قضاییه بیان داشت: امروز اگر دشمن ملاحظه می‌کند و حساب می‌برد، به خاطر قدرت ماست.

وی افزود: دشمن ۸ سال با ماجنگ کرد و دید و حریف مردم نمی‌شود. محاصره اقتصادی کرد و دید حریف مردم نمی‌شود. با همه تریبون‌ها و تبلیغات از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی، عملیات روانی شدیدی را علیه مردم آغاز کرد که البته هنوز هم ادامه دارد تا مردم را از فرهنگ انقلابی و اسلام ناب جدا کند که توفیق چندانی بدست نیاورد. در حال حاضر هم با واسطه و بی واسطه چراغ سبز‌هایی را نشان می‌دهد که گفتگو صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: سوال ما از آن‌ها این است که آیا می‌خواهید از موضع قدرت با ما گفتگو کنید یا از موضع حق؟ آیا شما دلتان به حال ملت ما سوخته است. امروز بسیاری از دولتمردان ما باید این را خوب دریافته باشند که این چند سال که گفتگو کردید، نتیجه آن چه شد؟ اولین کسی که بد عهدی کرد آمریکا بود.

معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: از آن روز تا به حال تحریم‌ها بیشتر شده است. مگر قرار نبود راه باز شود؟ باز شد یا بدتر؟ آیا شرایط بانکی، فروش نفت و. از سال ۹۱، ۹۲ بهتر شده یا بدتر؟

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: ما اگر کمی در عرصه اقتصادی مدیریت کنیم، می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. به عنوان مثال چقدر فرار مالیاتی داریم؟ اگر دولت ساختار خود را اصلاح کند و به میدان بیاید، قوه قضاییه هم در این جهت به دولت کمک می‌کند.

وی ادامه داد: کسانی هستند که مالیات سنگین دارند و یک صدم آن را هم پرداخت نمی‌کنند. اگر همین قضیه را سخت بگیریم، عدد بزرگی به دست می‌آید.

وی اذعان کرد: چرا پرداخت یارانه‌ها را ساماندهی نمی‌کنیم؟ آیا قابل قبول است که به صرف اینکه نمی‌دانیم چقدر از افراد در چه دهکی هستند، به همه یارانه بدهیم. اگر این را کمی ساماندهی کنیم عدد قابل توجهی می‌توان به دست آورد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: باید خودمان مدیریت کنیم و سیاست‌های کلی نظام و تأکیدات مقام معظم رهبری را مدنظر قرار دهیم تا کلاه سرمان نرود.

وی اظهار کرد: به خاطر وجود مشکلات و جنگ اقتصادی برای معیشت مردم گرفتاری‌هایی بوجود آمد و در کنار کار دشمن عده‌ای با سوءاستفاده از فرصت‌ها در زمین دشمن بازی کردند یا برخی با نیت کمک به دشمن به اقتصاد مردم فشار آوردند یا به خاطر منافع شخصی احتکار و اختلاس می‌کردند و فساد به بار آوردند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: رنج مردم از گروه دوم بیشتر است. آنکه دشمن است فشار می‌آورد و مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ اما کسانی که درداخل کشور مالیات نمی‌دهند، ارز دولتی می‌گیرند و کالا وارد نمی‌کنند یا احتکار، کم فروشی، گران فروشی و. می‌کنند، مردم این را انتظار ندارند.

معاون اول دستگاه قضا گفت: امروز انتظار به حق مردم از قوه قضاییه این است که با قوت و قدرت بدون تبعیض با فساد مبارزه کند؛ مخصوصا دراین دوره قوه قضاییه مصمم شده به این خواسته به حق مردم تا جایی که در توانش هست، به طور شبانه روزی رسیدگی کند.

وی اذعان کرد: برای تحقق خواسته به حق مردم که مبارزه همه جانبه، به موقع، عادلانه و بدون تبعیض با مفسدین است، از همه مردم استمداد می‌طلبیم که کمک کنند این بار هم نقشه دشمن را به کمک همدیگر خنثی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: اگر می‌خواهیم در این مسیر موفق شویم، باید ساختار‌ها اصلاح شود و بستر‌های فساد از بین برود و در این مسیر مجلس ودولت باید اولین قدم را بردارند.

معاون اول دستگاه قضا گفت: دستگاه قضایی نمی‌تواند منتظر شود. ما چاره‌ای نداریم؛ مبارزه با فساد اقتصادی، امنیتی، فرهنگی، ناهنجاری‌های اجتماعی و ... باید تا حد توان انجام شود و به هر کدام از آن‌ها رسیدگی گردد.

وی ادامه داد: این کار جهادی و روحیه انقلابی، هم افزایی و همکاری از بخش‌های مختلف مردم را می‌خواهد. در حال حاضر مردم به حق انتظار دارند. باید این فرصت را مغتنم بشماریم و گام بلندی در مبارزه با فساد و مفسد برداریم و توأمان باید این دو کار را انجام دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: کسانی که دارای تریبون هستند، رسانه‌های ملی، بسیج، سپاه، نیروی انتظامی، امنیتی، اطلاعاتی و ... باید کمک کنند.

معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: این جلسه برای تکریم و معارفه دو مدیر است که نیازی به معرفی و توصیف این افراد نیست. مدیر قبلی پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته و مورد شناخت مسئولین است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: این مردم شایسته بیش از این مقدار خدمت بی‌منت و خالصانه هستند. اگر حقیقتا شبانه روز تلاش کنیم و جمعه و تاسوعا و عاشورا هم در خدمت مردم باشیم، باز هم جا دارد.

وی تصریح کرد: به سهم خودم از آقای رزم نسبت به خدماتی که در طول این سه سال در این استان داشته، تشکر می‌کنم. وی قدم‌های بسیار خوبی را برداشته؛ اما ما حتما قانع نیستیم و مردم نیز قانع نیستند و باید قدم‌های بسیار بلندی برداریم که این کار به دست همه شما کارمندان و قضات انجام می‌پذیرد.

معاون اول دستگاه قضا افزود: یک مدیر به تنهایی نمی‌تواند موفق شود. ما از آقای دهقانی که مدیری دلسوز، متدین و با روحیه انقلابی است، انتظار داریم که در این راستا قدم‌های بلندی را بردارد. وی در گذشته هر کجا کار کرده است، به دلیل ابتکار و با دلسوزی و روحیه انقلابی‌اش موجب رضایتمندی بوده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: چند سال پیش مسئولیت پرونده‌های اصل ۴۹ به بنده سپرده شد. طبق آماری که از استان‌ها گرفتیم گفته شد که استان بوشهر ۷۰۰ پرونده اصل ۴۹ دارد که این موضوع از نظر بنده اصلا قابل قبول نبود؛ لذا بلافاصله هیئتی را اعزام کردیم که موضوع را بررسی کنند. امروز آخرین خبری که در این رابطه به من دادند، این است که در یک مدت کوتاه این میزان پرونده به ۲۷ پرونده رسیده است.

وی با بیان اینکه آقای دهقانی مسئول دادگاه پرونده‌های اصل ۴۹ در استان بوشهر بود، گفت: این کار ممکن نبود، جز اینکه یک آدم دلسوز و کاردان با یک تلاش شبانه‌روزی و روحیه جهادی آن را جلو ببرد؛ لذا از آقای دهقانی می‌خواهم پایه گذاری‌های خوبی که آقای رزم و مسئولان قبلی کرده‌اند را ارتقا ببخشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در توصیه‌ای به رئیس جدید دادگستری ایلام اضافه کرد: پرونده‌های ورودی ما زیاد است. وقتی ورودی پرونده و حجم کار زیاد باشد، هر مقدار قاضی و کارمند اضافه کنیم، باز هم با اشکالاتی مواجه می‌شویم؛ چرا که ما تا یک مدت می‌توانیم به نیرو بگوییم شب و روز کار کند و پرونده‌ها را به خانه ببرد و رسیدگی کند.

معاون اول دستگاه قضا اضافه کرد: اولین کاری که باید بکنید این است که با کمک دیگران همفکری کنید تا پرونده‌های کمتری به دستگاه قضایی بیاید. با بزرگان، مدیران، فرماندار، استاندار، شورای شهر و در راس آن نماینده، ولی فقیه بررسی کنید که مشکلات از کجا ناشی شده است و منشا‌ها را اصلاح کنید.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای تصریح کرد: یکی از منشا‌ها ممکن است زمین باشد. تغییر کاربری، تصرف عدوانی و مشخص نبودن حریم‌ها از جمله مشکلات در حوزه زمین است. همچنین در مورد اشکالات بانک‌ها، توزیع کالا و ... پیشقدم شوید و بررسی کنید تا کمترین پرونده به دستگاه قضایی بیاید.

وی خاطرنشان کرد: اگر پرونده‌ای به دستگاه قضایی آمد تلاش‌تان را بکنید که ختم به صلح و سازش شود. خیر و برکتی که در صلح و سازش هست، در فرآیند رسیدگی قضایی نیست. تا جایی ممکن است در مورد پرونده‌ها با موضوعات مختلف (توهین، دعوا، نزاع، گرفتاری‌های مالی و ...) با صلح و سازش آن‌ها را تمام کنید و به شورای حل اختلافی که الان داریم، اکتفا نکنید و از همه ظرفیت‌های مساجد، بسیج، ریش‌سفیدان، سران طوایف مختلف استفاده کنید تا پرونده‌ها را با صلح و سازش رتق و فتق کنید.

معاون اول دستگاه قضا در توصیه‌ای که به رئیس جدید دادگستری ایلام گفت: مجموعه خانواده قضایی را عزیز و محترم بشمارید؛ به نظریات آن‌ها احترام بگذارید و از همفکری آن‌ها استفاده کنید و هر مقدار می‌توانید مشکلات‌شان را رفع کنید.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: با مردم و ارباب رجوع مدارا کنید. بسیاری از مردم وقتی به قوه قضاییه می‌آیند، گرفتارند و مشکل دارند؛ به خاطر خدا صبر و حوصله‌تان را برای رسیدگی به مشکلات مردم بیشتر کنید و تحمل‌تان را بالا ببرید که اجر آن بسیار است.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم نمی‌توانند با ۵ دقیقه صحبت تمام مطالب خود را بگویند؛ زبان گفتن و قلم نوشتن ندارند؛ آن‌ها را تا جایی که امکان دارد راهنمایی کنید و به حرف‌های طرفین پرونده گوش دهید و با مردم مدارا کنید.

در این مراسم ضمن تکریم از زحمات محمد رزم، رئیس کل سابق دادگستری ایلام، علی دهقانی به عنوان رئیس کل جدید دادگستری استان معارفه شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز