خبرگزاری کار ایران

در دانشگاه علوم پزشکی شیراز صورت گرفت؛

انجام نخستین عمل کاشت ساقه مغز در شیراز

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۵۰۲

عمل کاشت ساقه مغز(ABI) به عنوان یک عمل تخصصی و پیشرفته در بازگشت شنوایی به بیماران ناشنوا، امروز برای نخستین بار در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در بیمارستان شهید چمران، انجام شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط‌ عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی دانشگاه علوم ‌پزشکی شیراز گفت: برای شنوایی و درمان افرادی که مشکل شنوایی دارند، کارهای مختلفی قابل انجام است که در این زمینه، کاشت حلزون شنوایی و کاشت ساقه مغز، از روش‌های مختلف برای بازیابی شنوایی افراد ناشنوا است.

سید بصیر هاشمی با اشاره به فعالیت مرکز کاشت حلزون دانشگاه علوم پزشکی شیراز از سال ۸۲ تاکنون افزود: در پانزده سال گذشته بیش از هزار و ۶۰۰ عمل کاشت حلزون شنوایی در شیراز انجام شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اضافه کرد: عمل کاشت ساقه مغز(ABI) یک روش عمل جراحی است که پس از بررسی های لازم برای انجام این عمل در شیراز طی سال های اخیر، پس از هماهنگی با یک مرکز در کشور آلمان و دعوت از یکی از اساتید و پزشکان آلمانی، نخستین عمل کاشت ساقه مغز امروز در بیمارستان شهید چمران شیراز، انجام می شود.

وی ادامه داد: در تمام دنیا حدود هزار عمل کاشت ساقه مغز انجام شده و در شیراز با توجه به اینکه مرکزی برای ارجاع بیماران از نقاط مختلف کشور است، برای نخستین بار و پس از تهران، به عنوان دومین شهر کشور این عمل انجام می شود.

 رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی دانشگاه در زمینه نحوه انجام این عمل جراحی گفت: AUDIORITY IMPLANT BRAINSTEM دستگاهی است که با عمل جراحی در ساقه مغز افراد ناشنوا کاشته می شود، وقتی در ناحیه عصب شنوایی فرد تومور ایجاد شود و شنوایی از بین برود، ابتدا باید تومور از روی عصب شنوایی بیمار برداشته شود و سپس دستگاه روی ساقه مغز فرد ناشنوا قرار گیرد.

هاشمی بیان کرد: در این عمل جراحی، به جای تحریک عصب های شنوایی، هسته های شنوایی تحریک می‌شود و فرد ناشنوا پس از عمل با ترکیبی از روش لب خوانی و حس شنوایی می تواند با دیگران ارتباط برقرار کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: این جراحی برای بیمارانی که ساختمان گوش داخلی، حلزونی و عصب شنوایی ندارند و در موارد ناشنوایی ناشی از قطع عصب شنوایی در اثر جراحی یا وجود تومور مغزی استفاده می شود؛ در این موارد کاشت حلزونی نمی‌تواند کمکی کند زیرا عصب شنوایی آسیب دیده است، بنابراین از ABI استفاده می‌شود تا الکترودها بدون عبور از عصب شنوایی، به طور مستقیم قسمت ‌های مرکزی شنوایی را تحریک کند.

رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی دانشگاه با اشاره به اینکه امکان کاشت ساقه مغز در هر سن فراهم است، گفت: این عمل بر روی بیمارانی که تجربه شنوایی دارند اما شنوایی خود را از دست داده‌اند و قادر به گفتار هستند انجام می شود، بنابراین چنانچه فردی بر اثر تصادف یا سانحه ناشنوا شود، می ‌توانیم با کاشت حلزون او را به زندگی عادی بازگردانیم، اما کاشت ساقه مغز برای ناشنوایانی است که پس از زبان آموزی و در سنین بالاتر از کودکی، ناشنوا شده اند.

نخستین عمل جراحی کاشت ساقه مغز در شیراز، بر روی فردی ۳۰ ساله که از چند سال گذشته شنوایی خود را از دست داده است، انجام می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز