خبرگزاری کار ایران

مدیر سرمایه‌گذاری پروژه فراگیر اشتغال روستایی:

دریافت‌کنندگان تسهیلات اشتغال روستایی باید کارگران خود را بیمه کنند/ ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان پرداخت می‌شود/ انحرافات را به حداقل می‌رسانیم

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۴۹۵

رامین اسدی گفت: بر طرح‌های اشتغالزایی که از بانک‌های عامل تسهیلات دریافت کرده‌‌اند نظارت می‌کنیم تا در صورت انحراف متقاضیان از اهدافِ طرحی که ارائه کرده‌‌اند، اعتبارات را برگردانیم.

«رامین اسدی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اختصاص ۱و نیم میلیارد دلار از محل «صندوق توسعه ملی» به منظور پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال روستایی، گفت: با کمک سازمان برنامه و بودجه و معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری، ۱ و نیم میلیارد دلار تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت می‌شود. تاکنون پرداخت ۱۳ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان تسهیلات در ۴ مرحله ابلاغ شده است. 

وی افزود: با آغاز مرحله پنجم، پرداخت ۱و نیم میلیارد دلار به صورت کامل انجام می‌شود. در کل حدودِ ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌شود. البته آغاز مرحله پنجم منوط به شرایطی است که در نظر گرفته‌ایم. 

مدیر سرمایه‌گذاری پروژه فراگیر اشتغال روستایی با بیان اینکه دولت توانست برای اولین بار بر اشتغال روستایی متمرکز شود، افزود: هدف دولت اشتغالزایی در شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر است. اختصاص این میزان بودجه از محل صندوق توسعه ملی از بهمن ۹۶ کلید خورد. از آن هنگام تا به حال اولویت خود را بر رسته‌هایی گذاشته‌ایم که ظرفیت ایجاد اشتغال پایدار را دارند و نقش پررنگ‌تری در اقتصاد روستا بازی می‌کنند.  

اسدی با بیان اینکه یکی از اهداف دولت از اختصاص این میزان اعتبار، بازگشتِ مردم از شهرهای بزرگ به روستاهایی است که از آنها مهاجرت کرده‌اند، گفت: اگر به میزان بهره وام‌هایی که پرداخت می‌شوند، توجه کنید متوجه می‌شوید که بهره‌های تسهیلات به گونه‌ای تعیین شده‌اند که به مهاجرت معکوس کمک کنند.

وی افزود: بهره تسهیلات اشتغال روستایی برای طرح‌هایی که در مرزها مستقر می‌شوند، ۴ درصد و در مناطق غیرمرزی ۶ درصد است. در ضمن اگر فردی بخواهد از سرمایه در گردش بهره‌مند شود با بهره ده درصد تسهیلات دریافت می‌کند. 

مدیر سرمایه گذاری پروژه فراگیر اشتغال روستایی که در همین حال در سمت مدیرکل توسعه کسب و کار و تامین مالی معاونت توسعه اشغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشغول به کار است، با بیان اینکه دوره بازپرداخت تسهیلات به گونه‌ای تعریف شده است که افراد از پس تعهدات خود برآیند، گفت: اگر افراد بتوانند توجیه‌های لازم را به بانک ارائه کنند می‌توانند، پرداخت اقساط خود را تا سقف ۹ سال (۱ سال برای تنفس، ۲ سال برای ساخت و ساز و ۶ سال برای بازپرداخت) تنظیم کنند. 

وی افزود: در گذشته نه هیچگاه تا این میزان تسهیلات پرداخت شد و نه تا این اندازه برای بازپرداخت تسهیلات فرصت در نظر گرفته شد. در ضمن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نظارت‌های چند لایه‌‌ای را بر نحوه هزینه کردِ تسهیلات تعریف کرده است.  به محض اینکه تسهیلات اشتغال روستایی به حساب متقضایان واریز شد سامانه‌ای که تشکیل داده‌ایم کار نظارت را آغاز می‌کند. 

مدیرکل توسعه کسب و کار و تامین مالی معاونت توسعه اشغال با بیان اینکه تمام‌ گزارش‌هایی که از نحوه هزینه‌کرد تسهیلات دریافت می‌کنیم را از طریق اپلیکیشن موبابلی که ایجاد کرده‌ایم، وارد پایگاه داده‌های خود می‌کنیم، افزود: از روند تکمیل طرح‌ها به صورت GIS عکاسی می‌شود. تمام عکس‌ها وارد سیستم می‌شوند. در نتیجه اگر مشکلاتی در تکمیل طرح باشد رسیدگی می‌کنیم و اگر انحراف بینیم تسهیلات پرداختی را پس می‌گیریم. 

اسدی تصریح کرد: بر اینکه تسهیلات ۱۰۰ درصد در جای خود هزینه می‌شوند، ادعایی نداریم و تنها می‌گوییم که نظارت‌ها را مستحکم کرده‌ایم و با تخلف برخورد می‌کنیم. هدف وزارت کار این است که تسهیلات به دقت در جای خود هزینه شوند. نقطه تفاوت مهم میان این طرح‌ و طرح‌های اشتغالزایی دیگر، همین است. 

پیش‌بینی ایجاد شغل برای حدود ۲۴۳ هزار و ۴۸۶ نفر

مدیر سرمایه‌گذاری پروژه فراگیر اشتغال روستایی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۴ هزار طرح اشتغالزایی از مجموع ۱۵۵ هزار طرح، منعقد شده‌اند، گفت: منظور از انعقاد این است که مدارک متقاضیان ارسال و بررسی شده‌اند. تاکنون ۸ هزار ۹۹۰ میلیارد تومان تسهیلات به این ۱۰۴ هزار طرح پرداخت شده است. با این کار پیش‌بینی اشتغال برای حدود ۲۴۳ هزار و ۴۸۶ نفر در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه میان اشتغال محقق شده و اشتغال پیش‌بینی شده فرق می‌گذاریم، گفت: در حال حاضر افرادی که تسهیلات دریافت کرده‌اند، مشغول ساخت و ساز و انجام کارهای عمرانی واحدهای خود هستند. در نتیجه اگر یک واحد کلا برای ایجاد ۲۰ شغل طرفیت دارد، حدود ۵۰ کارگر و مهندس و افراد دیگر مشغول کارهای عمرانی هستند.

این مقام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ادامه داد: طبیعی است که یک بخش از اشتغال حین ساخت و ساز ایجاد می‌شود. به همین خاطر می‌گوییم «پیش‌بینی اشتغال» و نه اشتغال محقق شده؛ چراکه مشاغلی که هنگام ساخت و ساز ایجاد می‌شوند، موقت هستند.

اسدی افزود: نکته حائز اهمیت این است که اگر انحرافی صورت گیرد، تسهیلات پرداختی پس گرفته شده و به طرح‌های جدید اختصاص داده می‌شوند. اگر هم تسهیلات پرداختی در جایی مانند ساخت و ساز کارگاه هزینه شده باشند، آن را از طریق وضع بهره بیشتر بر تسهیلات دریافتی به بانک برمی‌گردانیم. به هر صورت اجازه اتلاف منابع صندوق توسعه ملی را نمی‌دهیم. با این سازوکار انحراف را پرهزینه می‌کنیم و آن را به حداقل ممکن می‌رسانیم؛ چراکه همواره میزانی از انحراف اتفاق می‌افتد. 

مدیرکل توسعه کسب و کار و تامین مالی معاونت توسعه اشغال با بیان اینکه افردای که از تسهیلات اشتغال روستایی بهره می‌گیرند باید کارگران خود را نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه کنند، گفت: اگر کارگاهی لیست بیمه کارگران خود را ارائه نکند، ورود می‌کنیم. ابتدا به کارفرما زمانی می‌دهیم تا لیست بیمه خود را ارائه کند یا اگر تخلفی در ارائه لیست بیمه انجام دهد، آن را اصلاح کند. اگر به فرصتی که در اختیارشان گذاشتیم توجهی نکنند آن را به حسابِ انحراف از طرح می‌گذاریم و تسهیلات پرداختی را پس می‌گیریم؛ چراکه حقوق بیمه‌ای شاغلان برای وزارت کار بسیار مهم است. 

وی با بیان اینکه کشاورزان و روستاییانی که خود اشتغال هستند و «تسهیلات خوداشتغال روستایی» دریافت کرده‌اند، حق بیمه‌های خود را از طریق صندوق بیمه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، عشایر و روستاییان پرداخت می‌کنند، گفت: یک بخش از حق بیمه را خود افراد و سه بخش دیگر را دولت از طریق یارانه پرداخت می‌کنند. روستاییان و عشایر می‌توانند با پرداخت ۶۶۰ هزار تومان خود را بیمه کنند. اینگونه می‌توانند از مزایای بازنشستگی بهره‌مند شوند.  

مدیر سرمایه‌گذاری پروژه فراگیر اشتغال روستایی در پاسخ به این پرسش که پرداخت مرحله پنجم تسهیلات اشتغال روستایی از چه زمانی آغاز می‌شود، گفت: مرحله پنجم زمانی آغاز می‌شود که تکلیف بازگشت اعتبارات به سیستم بانکی روشن شود. در حال انجام کارهای آن هستیم اما زمان بازپرداخت تسهیلات کمتر می‌شود. در ضمن باید اقساط پرداختی متقاضیان تسهیلات اشتغال روستایی هم به عددی برسد که بتوانیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم. 

اسدی افزود: به گمانِ من، می‌توانیم سقف اعتبارات اشتغال روستایی را به دو برابر میزان فعلی (۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان) برسانیم؛ در حال حاضر اما تمام ابلاغ‌های اعتباری پرشده است. البته در حالی روند پرداخت تسهیلات متوقف شده که اعضای نهادهای حمایتی نظیر بنیاد شهید، کمیته امداد و بهزیستی می‌توانند، از محل اعتبارات جداگانه‌ای که برای آنها در نظر گرفته‌ایم، بهره ببرند. تسهیلاتی که در این بخش جذب نشود تا آخر پابرجا می‌ماند تا در دستگاه‌های اجرایی شناور شوند. به هر صورت ظرفیت دستگاه‌‌های اجرایی پر است؛ اما دستگاه‌های حمایتی می‌توانند، متقاضیان را در سامانه ثبت نام کنند.  

مدیرکل توسعه کسب و کار و تامین مالی معاونت توسعه اشتغال در پایان، گفت: باتوجه به اختصاص ۱و نیم میلیارد دلار برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی این ظرفیت وجود داشت که حداقل تا ۱ و نیم برابرِ میزان تسهیلات فعلی را به متقاضیان پرداخت کنیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز