خبرگزاری کار ایران

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و نیروی انسانی استانداری خوزستان:

نقش فرماندهی واحد در سیل اخیر/کمبود نیروی انسانی یکی از مشکلات خوزستان/ تأثیر اعتبارات ملی در زیرساخت‌های استان

asdasd
کد خبر : ۸۰۲۲۴۹

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و نیروی انسانی استانداری خوزستان گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی توجه به نیروی‌های متخصص و متعهد از اصول قانون اساسی است که ارتقاء، رشد، پای کارآوردن، افزایش کارایی، خلاق نمودن نیروها و ایجاد انگیزه در آن‌ها برای آینده به منظور ساخت کشور از برنامه‎های نظام است.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی مدیریت بحران استانداری، کیامرث حاجی‌زاده، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و نیروی انسانی استانداری خوزستان و جانشین رییس ستاد گرامی داشت هفته دولت در خوزستان ضمن گرامیداشت یاد معمار کبیر انقلاب، امام خمینی (ره)، شهدای انقلاب و شهدای دولت، اظهار کرد: امیدوارم شهید باهنر و شهید رجایی اسوه عملی و علمی برای مدیران و دولت مردان کشور باشند، با ایثار و فداکاری شهدا، رزمندگان، آزادگان نظام مقدس جمهوری اسلامی توانسته است 40 سالگی را عبور کند و مقتدرانه در عرصه های بین المللی و داخلی بتواند از پیچ هایی که نظام استکبار از جمله تحریم های ظالمانه، جنگ تحمیلی، جنگ تمام عیار اقتصادی و ... ایجاد کند عبور کند.

وی با بیان این که در تمامی برهه ها چه در تولد، رشد، تثبیت انقلاب مردم نقش اول را آفریده‎اند، بیان کرد: برای مقام معظم رهبری و تمامی خدمتگذاران صدیق کشور آرزوی طول عمر و سلامتی داریم و پیشاپیش از همه کم و کاستی ها و مشکلاتی که در همه عرصه های خدمت‌رسانی به مردم مشاهده می شود باید عذر خواهی کنیم و ممنون و منت دار ولی نعمتان خودمان باشیم. 

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و نیروی انسانی استانداری خوزستان با اشاره به ستاد گرامی داشت هفته دولت در خوزستان، توضیح داد: براساس چارت ستاد، ریاست ستاد برعهده استاندار و جانشینی ستاد برعهده معاونت توسعه استانداری است، مثل هر ساله با وجود مشکلات و کمبودها اعتباری که در کشور وجود دارد پروژه های شاخصی در استان به بهره برداری می رسند.

وی با بیان این که 469 پروژه شاخص در استان با اعتبار 529 میلیارد تومان در هفته دولت به بهره برداری می رسد، گفت: علاوه بر این پروژه های دیگری نیز در سطح روستاها و پروژه هایی توسط شهرداری ها به بهره برداری می رسد، در کنار آن نمایشگاه هفته دولت در نمایشگاه بین المللی اهواز از ششم برپا می شود که در این نمایشگاه تمامی دستگاه‌های دولتی خدمات، اقدامات و فعالیت هایی که در یک سال گذشته داشته اند را به نمایش می گذارند، همچنین استاندار به همراه معاونان و مدیران وی نیز در نمایشگاه حضور دارند و نشست های مختلفی نیز بدین منظور هر شب در نمایشگاه برگزار می شود.

حاجی زاده عنوان کرد: براساس فرمایشات حضرت امام (ره ) معتقدیم که خدماتی که نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه می دهد باید در کنار نواقص به مردم گفته شود، و قصور خود را بپذیریم و اعلام کنیم. نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی مردمی و زاییده تلاش و تفکر و ایثار گری‌های مردم ایران و به ویژه مردم شهیدپرور خوزستان است، بنابراین بدون تعارف باید کم کاری ها و قصور را در کنار دیگر خدمات نظام به سمع و نظر مردم رساند و اگر جایی کاری از دست مدیران ما برمی آمده و انجام نشده باید بابت آن عذر خواهی کنیم.

وی با تشریح فعالیت‌ها و اقدامات معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان، گفت: در کشورهای توسعه یافته راهبرد اصلی آنها توجه اصول مدیریت و نیروی انسانی است و نیروی انسانی است که هم می تواند بسازد و آباد کند و هم می تواند تخریب کند، استان خوزستان نشان داده که از پتانسیل بالای نیروی انسانی نخبه و نیروی انسانی جهادگر و کارآمد برخوردار است کما اینکه جوانان خوزستانی در هر جای این کشور رفته اند همیشه منشاء خیر بوده اند، لذا اگر جایی توسعه و تعالی یافته است قطعا توجه به نیروی انسانی آن مجموعه بوده است.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و نیروی انسانی استانداری خوزستان افزود: در نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز توجه به نیروی‌های متخصص و متعهد از اصول قانون اساسی است که ارتقاء، رشد، پای کارآوردن، افزایش کارایی، خلاق نمودن نیروها و ایجاد انگیزه در آن‌ها برای آینده به منظور ساخت کشور از برنامه‎های نظام است و در دولت فعلی نیز برنامه‌ریزی‌های آموزشی خوبی در حوزه ارتقاء آن‌ها صورت گرفته است.

حاجی زاده با بیان این که استان خوزستان پتانسیل بالایی در صدور نیرو دارد، توضیح داد: در استان های توسعه یافته کشور می بینیم که جوانان خوزستانی هر کجا رفته اند خود را ثابت کرده اند، در مباحث علمی نیز خوزستانی ها همین گونه بوده اند و امسال نیز نفر اول کنکور سراسر رشته ریاضی در کشور یکی از جوانان خوزستانی بود. هر کجا کسی از خوزستان به عنوان مدیر اجرایی در بدنه دولت و دیگر دستگاه ها قرار گرفت شاهد نقش آفرینی در آن جایگاه بوده ایم.

 وی ادامه داد: یکی از ایرادات استان ما این است که متاسفانه مانند دیگر استان ها به بالفعل شدن نیروهایی بالقوه خود کمک نمی کنیم، نیروهای ما وقتی در استان کار می کنند باید زمینه را برای رشد آنها فراهم کنیم، و البته دستگاه های متولی باید این زمینه را ایجاد کنند، چراکه نیرویی که چندین سال در یک دستگاه کار می کند انتظار دارد در یک دوره 30 ساله بتواند ارتقاء پیدا کند و دیده شود، اگر در استان شاهد وجود یک نیروی کار آمد هستیم که می تواند جایگاه کشوری پیدا کند باید همه به او کمک کنیم.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و نیروی انسانی استانداری خوزستان تصریح کرد: کمبود نیروی انسانی به ویژه در آموزش و پرورش یکی از مشکلات ما در استان خوزستان است، که دولت نیز مجوزی برای این مورد صادر کرده است و استاندار نیز در بخش جذب نیروی انسانی و در بخش اعتبارت پیگیری های کرده است.

وی با اشاره به وجود یک نگاه استراتژیک به استان خوزستان، بیان کرد: خوزستان قلب تپنده کشور است و در همه زمینه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی و ... استانی استراتژیک است و لاجرم مجبورند به این استان به عنوان یک استان با موقعیت استراتژیک نگاه کنند، اتفاقاتی که طی سال‌های اخیر در استان خوزستان افتاده است نگاه استراتژیک به استان خوزستان را مضاعف کرده و پیگیری های پی در پی استاندار و دلسوزان استان و توجه ویژه ای که مقام معظم رهبری و رییس جمهور و اعضای دولت به استان داشته اند موجب شده این نگاه استراتژیک در سال های اخیر مضاعف شود. 

حاجی زاده با اشاره به اقداماتی که در استان خوزستان شروع شده و لازم است همچنان ادامه یابد، گفت: شورای آموزش و پژوهش را برای اولین بار در استانداری خوزستان فعال کردیم، در زمینه چابک سازی نظام اداری در حال کار هستیم؛ چراکه در بیانیه گام دوم انقلاب بر مساله چابک سازی نظام اداری و جوان گرایی تاکید شده است ضمن این که تجربه و دانش بازنشستگان و پیشکسوتان قطعا به عنوان یک بانک اطلاعاتی مفید یا اتاق فکر باید مورد استفاده قرار گیرد، اما به هر روی اگر به دولت های مختلف نگاه کنیم می بینیم در مواقعی که جوانان پای کار بوده اند کشور خیلی بهتر و با رونق و سرعت بیشتری رو به جلو رفته، در این دولت نیز مصوبه جوانگرایی و طرح عدم به کار گیری از بازنشستگان اجرایی شد و خوزستان در این زمینه توانسته موفق عمل کند هر چند نواقصی در کار وجود داشته است.

وی ادامه داد: سیاست های نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت تدبیر امید، استفاده از نخبگان و دانشگاهیان و جوانگرایی در کنار استفاده از تجربه پیشکسوتان به عنوان اتاق فکر است، قطعا در استانی مثل خوزستان که وضعیت آب و هوایی خاص، مشکلات حاشیه نشینی، معیشتی و ... دارد لازم است برای نگهداشت نیروهای کارآمد در مجموعه دولت برای خدمت رسانی بهتر به مردم مشوقهایی ایجاد کرد و پتانسیل هایی را تقویت کرد.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و نیروی انسانی استانداری خوزستان با تاکید بر این که شایسته سالای و شایسته گزینی باید محور اصلی انتصابات استان باشد، عنوان کرد: باید نیروهای جهادی و عملگرا را فارغ از وابستگی های حزبی و قومی که آفتی در مدیریت های استان به شمار می رود بکار بگیریم، نکته دیگر این که از کسانی استفاده شود که انگیزه کار کردن را داشته باشند، باید به سمتی برویم که بتوانیم در میان کارشناسان و مدیران افراد با انگیزه را پیدا کنیم.

 وی بیان کرد: خوزستان بالغ بر چهار میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارد و 33 درصد آب های جاری کشور را در خود جای داده است، این استان 9 سد و رودخانه های بزرگ دارد، در خوزستان همزمان پنج مدل آب و هوایی مثل خاک، شرجی، آفتاب و باران و برف را تجربه کرده ایم، شرایط جغرافیایی استان بسیار متنوع است، بنادر بزرگ، دریا، مرزهای آبی و خاکی استان، نفت و گاز و ... همه استان را به استانی ممتاز تبدیل کرده است؛ لذا وقتی با بحرانی رو به رو می شود این بحران ها نیز مانند استان بزرگ هستند.

حاجی زاده با بیان این که ظرفیت‌های خوزستان هم می توانند تهدید یا فرصت برای استان به شمار روند، تصریح کرد: در سه سال اخیر استان خوزستان در بحران مدیریت شده است و استاندار خوزستان به عنوان نماینده عالی استان، مدیران، نیروهای مسلح و ... این استان را در بحران مدیریت می کنند، بحران هایی که مربوط به امروز و دیروز نیست و اگر بگوییم 60 تا 70 درصد بحران ها زاییده مشکلات طبیعی و اقلیمی است اما 30 تا 40 درصد نیز به سوتدبیرهای مدیریتی باز میگردد.

وی با بیان این که زیرساخت‌های استان خوزستان با مشکل رو به رو است، توضیح داد: زیرساخت های این استان پس از انقلاب در جنگ تحمیلی نه تنها توسعه پیدا نکرد بلکه از بین رفت پس از آن دولت های مختلف به صورت مٌسکنی با آن‌ها برخورد کردند در کنار آن پیوست‌های زیست‌محیطی به طور کامل اجرایی نشدند یا رودخانه ها را مدیریت نکردند.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و نیروی انسانی استانداری خوزستان افزود: بحران گرد و خاکی که در سال 95 ایجاد شد نشان داد که ما چقدر در برابر بحران ها شکننده هستیم و زیرساخت‌های استان در حوزه برق و آب شرب با یک گرد و خاک دچار مشکل می شوند.

وی ادامه داد: از چند سال پیش مطالعه در حوزه های مختلف آغاز شد به عنوان مثال در حوزه 360 هزار هکتار کانون های ریزگرد داخلی شناسایی و مطالعه صورت گرفت و سپس کار اساسی از سوی جهادنصر، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی آغاز شد.

حاجی زاده با اشاره به تشریح اقامات مهم مقابله با ریزگرد در استان خوزستان، گفت: 67 کیلومتر کانال آب در کانون های ریزگرد احداث شد و 40 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان براساس گزارش منابع طبیعی تاکنون نهال کاری، آب اندازی، مالچ پاشی، قرق و مدیریت مرتع شده اند.

وی ادامه داد: دولت در بحث زیرساخت ها بودجه های زیادی را مصوب کرده به طوری که در سیل اخیر در حوزه برق یا آب شرب مشکلی پیدا نکردیم که این موضوع ناشی از همان کارهایی است که در زیرساخت‌ها شروع شده است.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و نیروی انسانی استانداری خوزستان با بیان این که نظام و دولت اقدامات اساسی در راستای توجه به زیرساخت‌های استان در بخش های مختلف آب، فاضلاب، برق، مخابرات آغاز کرد، بیان کرد: این اقدامات موجب شد اعتباراتی در حوزه های مختلف زیرساختی استان هزینه شود تا در بحران های بعدی حداقل دچار مشکلات ابتدایی نشویم و به سطحی از آمادگی در زیرساخت ها برسیم.

حاجی زاده با اشاره به بحران‌های آتشسوزی در استان، بیان کرد: در سال 95-96 به دلایلی از جمله افزایش بارشهای فرودین و اردیبهشت و افزایش مراتع و گرم شدن هوا 50 درصد آتشسوزی های مراتع مربوط به خوزستان بود که همه کنترل و مدیریت شد.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و نیروی انسانی استانداری خوزستان عنوان کرد: یکی ابزارهای اصلی ستاد مدیریت بحران در استان داشتن 14 کارگروه تخصصی مختلف از جمله کارگروه مقابله با سیلاب است که این کارگروه ها در سطح استان فعال کردیم.

 وی با اشاره به پیش بینی سیل در سال 98 -99 بیان کرد: براساس پیش بینی ها و هشدارهای هواشناسی برای پاییز و زمستان میزان بارشها نرمال پیش بینی شده و فروردین ماه سال آینده را دارای ترسالی تخمین زده است، قطعا ما باید سطح آمادگی را بالا ببریم و هشدارهایی که ما داده ایم برای این منظور است تا دستگاه های متولی آماده باشند؛ چراکه بسیاری از سیل بندهای استان درگذشته و سیل اخیر تخریب شدند، لذا باید هر چه سریع تر ترمیم، بازسازی و استحکام بخشی شوند.

حاجی زاده با اشاره به این که سیل اخیر پس از یک دوره خشکسالی به وقوع پیوست، گفت: اکنون وضعیت منابع آبی ما نسبت به گذشته خیلی بهتر است، در استان حدود 200 هزار هکتار کشت شلتوک صورت گرفته است که سه تا چهار برابر نرمال سال‌های قبل است و در مناطق سیل زده بالای 150 هزار هکتار کشت شلتوک انجام شده است.

 وی با اشاره به خشکسالی شدید سال 97 تصریح کرد: دربرهه خشکسالی سال 97 برخی شهرها از جمله آبادان و خرمشهر در تنش آب شرب فرو رفتند، در اهواز و شهرهای شمال شرق و حتی دامنه های زاگراس و روستاها با مشکل آب شرب رو به رو بودیم، اگر تدبیر مسئولان استان و استاندار و همراهی خوب مردم در آبادان و خرمشهر نبود ر قطعا تنش های امنیتی ایجاد می شد، اما کار بزرگی به نام طرح آبرسانی غدیر صورت گرفت که به الگویی در کل کشور تبدیل شد، این طرح دارای 100 کیلومتر لوله 2 هزار بود و طی 11 ماه به سرانجام رسید.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و نیروی انسانی استانداری خوزستان ادامه داد: در حالی وارد سال آبی 97 -98 شدیم که در مهر و آبان سال گذشته آب قابل برنامه ریزی 1.1 میلیارد مترمکعب در پشت کل سدها بود در حالی که ما از نظر وزارت نیرو باید 1.5 میلیارد متر مکعب فقط برای آب شرب ذخیره می داشتیم.

وی گفت: در آبان ماه 97 با وجود این که بارش‌های کم بود کارگروه مقابله با سیلاب تشکیل شد و از قبل در شهریورماه اطلاعیه ها و هشدارهای مدیریت بحران صادر شد و اقداماتی از قبیل لایروبی، مدیریت سدها، ترمیم سیل بندها به صورت نامه های ستاد مدیریت بحران به تمامی دستگاه ها ابلاغ شد و در آبان ماه مدیریت سد به دستور استاندار کلید خورد، با وجود این که این کار ریسک محسوب می شد، اما پذیرفته و عملیاتی شد بدین منظور گروهی از اساتید دانشگاه در بحث آب به همراه متخصصان سد و نیروهای محلی و بومی و کسانی که تجربه داشتند تشکیل شد.

حاجی زاده با اشاره به دلایل سیل بی سابقه خوزستان، بیان کرد: در یک بازه زمانی 42 میلیارد متر مکعب آب وارد استان شد در حالی که ظرفیت ذخیره سدهای ما 22 میلیارد متر مکعب بود.

وی عنوان کرد: در مدیریت سیل اخیر گام اول ما نجات جان افراد بود که خوشبختانه در سیل فروردین با این حجم آب با همراهی مردم تلفات جانی نداشتیم که این موضوع ناشی از آگاهی رسانی و اطلاع رسانی از سوی اصحاب رسانه و صدا و سیما بود.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و نیروی انسانی استانداری خوزستان افزود: حماسه ای که در سیل اخیر در خوزستان تکرار شد مانند حماسه دفاع مقدس بود که باعث همدلی و وحدت سراسر مردم به ویژه مردم صبور استان خوزستان شد.

وی با تاکید بر این که علاوه بر جان مردم مال مردم نیز برای ما در اولویت بود و تلاشمان این بود تا آب وارد اراضی کشاورزی هم نشود، گفت: در حوزه دز سیل بندها به طور کامل به ویژه در منطقه شعیبیه تخریب شده بود، اما ما از تابستان سال 95 در حالی که آبی در دز نبود با بسیج امکانات استانی و شهرستانی ترمیم سیل بندها را آغاز کردیم برای همین شعیبیه آخرین نقطه ای بود که دچار آبگرفتگی شد.

حاجی زاده با بیان این که قطعا در مدیریت سیلاب هم نقص هایی وجود داشته است، بیان کرد: سیلاب خیر خوزستان بسیار بی سابقه بود و اقدامات بسیاری برای آن برنامه ریزی شد به طور که 800 دستگاه ماشین آلات سنگین تا اسفند 97 در کل استان برای مقابله با سیل های احتمالی بسیج شده بود.

وی گفت: سیل در خوزستان تنها محدود به فرودین 98 نمی شود بلکه در چند مرحله مختلف سیل در استان ایجاد شد که می توان از جمله آنها به سیل در اندیکا، مسجدسلیمان، لالی، ایذه، بخشی از رامهرمز، بخشی از بهبهان، گتوند، شیهون دزفول، بالارود اندیمشک و ... نیز اشاره کرد که هماهنگی واحدی با حضور شخص استاندار ایجاد شد و ما در کنار ایشان پای کار آمدیم.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و نیروی انسانی استانداری خوزستان افزود: مهمترین نکته در سیل اخیر وجود فرماندهی واحد در سیل بود مثلا تصمیمی که برای باز شدن فیوز پلاک شاکریه گرفته شد موجب شد پنج شهر استان از خطر زیر آب رفتن در امان بمانند.

وی با اشاره به تهدید های نگران کننده سیل اخیر برای اهواز، گفت: در آن برهه خاص رودخانه های کرخه، دز و کارون در دشت ها بهم رسیدند و به سمت اهواز حرکت کرد که موجب نگرانی شد، اما با یک تصمیم فوری 21 کیلومتر سیل بند طی 48 ساعت توسط دستگاه های اجرایی ایجاد شد و ظرف چند ساعت اهواز از خطر آبگرفتگی نجات پیدا کرد. 

حاجی زاده با اشاره به قرار گاره بازسازی و نوسازی در استان خوزستان، عنوان کرد: در بحث بازسازی نواقصی وجود دارد، ولی دولت و نظام با وجود تنگناهایی مالی اعتبارات بسیاری را موضوع سیل اختصاص دادند و تمامی دستگاه های اجرایی، نیروهای مسلح، دستگاه های امینی، نماینده ولی فقیه و انجمن های مردم نهاد و ... پای کرا بودند و هستند.

وی با بیان این که حدود 23 هزار 497 پرونده خسارت کشاورزی در سامانه سجاد به ثبت شده است، بیان کرد: حدود 331 فقره تسهیلات با مبلغ 95 میلیارد ریال و 3 هزار 14 فقره تسهیلات بلاعوض با مبلغ 347 میلیارد ریال در بخش کشاورزی پرداخت شده است و کار پرداخت دیگر پرونده های ثبت شده نیز به ودی اغاز می شود.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و نیروی انسانی استانداری خوزستان تصریح کرد: حدود 19 هزار 100 واحد مسکونی در مناطق سیل زده خوزستان ارزیابی شدند که 15 هزار و 600 واحد تعمییری و سه هزار و 500 واحد احداثی بودند از این تعداد تاکنون کار تعمیر 13 هزار واحد شروع شده و 11 هزار واحد تعمیرشان تمام شده که پیش بینی می شود تا یایان شهریور و مهر کار تعمییر تمامی 13 هزار واحدهای تعمییری به پایان برسد و واحدهای احداثی نیز تا پایان سال احداث شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز