خبرگزاری کار ایران

آمادگی آذربایجان شرقی برای مشارکت سرمایه‌گذاران چینی در استان

asdasd
کد خبر : ۸۰۲۰۵۹

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به زمینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری خارجی در استان، گفت: علاقه‌مند حضور و مشارکت سرمایه‌گذاران چینی در پروژه‌های مهم استان در بخش‌های مختلف هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمدرضا پورمحمدی در دیدار با سفیر چین در ایران، اظهار داشت: ایران و چین دو تمدن بزرگ آسیا با اشتراکات فراوان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند و در دهه‌های اخیر تعاملات دو کشور همواره رو به افزایش بوده است.

وی افزود: مبارزه با یکجانبه‌گرایی و تلاش برای استقلال کشورها، جزو سیاست‌های مشترک ایران و چین است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به برخی از ظرفیت‌های استان از جمله مرز مشترک با سه کشور همسایه، دسترسی به بازار بزرگ آسیای میانه، استقرار صنایع سنگین و وجود معادن غنی، گفت: بسیاری از پروژه‌های مهم استان در بخش‌های عمرانی و اقتصادی توسط شرکت‌های چینی اجرا می‌شود.

وی افزود: ما در زمینه تولید خودرو، صنایع ریلی و پروژه‌های معدنی، تفاهم‌هایی با سرمایه‌گذاران چینی کرده‌ایم و علاقه‌مند به حضور و مشارکت شرکت‌های چینی در بخش‌های مختلف استان هستیم.

پورمحمدی با اشاره به جایگاه تاریخی تبریز در جاده ابریشم، اظهار داشت: هم‌اکنون کالاهای چینی در بازار ایران عرضه می‌شود و کالاهای ایرانی نیز قابلیت عرضه در بازار چین را دارند؛ بنابراین در بخش تجارت هم زمینه‌های فراوانی برای همکاری وجود دارد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین به وجود 1800 اثر ثبت‌شده تاریخی در استان اشاره کرد و گفت: مطمئناً این آثار جاذبه خوبی برای گردشگران چینی است و بخش گردشگری نیز می‌تواند زمینه مناسبی برای تعاملات دوجانبه باشد.

وی همچنین از ایجاد و توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی با چین استقبال کرد و خطاب به سفیر این کشور، گفت: تشکر می‌کنم که تبریز را برای آشنایی بیشتر با ایران انتخاب کرده‌اید و امیدوارم حضور شما، منشأ توسعه همکاری‌ها و تعمیق روابط ملت‌های ایران و چین باشد.

سفیر چین در ایران هم با ابراز خرسندی از سفر به تبریز، گفت: آذربایجان شرقی اولین استانی است که بعد از حضورم در ایران و با توصیه دکتر ظریف مبنی بر سفر به مناطق مختلف این کشور، به آن سفر می‌کنم.

چانگ هوآ با اشاره به اینکه تبریز یکی از شهرهای مهم در تاریخ مبادلات شرق و غرب در جاده ابریشم است، افزود: تبریز، امروز هم یک شهر مهم است و همواره نقش شایسته‌ای در مبادلات فرهنگی ایران دارد.

وی با قدردانی از حمایت مسئولان آذربایجان شرقی از سرمایه‌گذاران چینی فعال در استان، اظهار داشت: تعداد زیادی از کارگران شرکت‌های چینی مستقر در این استان، ایرانی هستند و من نیز در بازدید از چند شرکت تأکید کردم که ما باید در توسعه اقتصادی و اشتغال این منطقه نقش داشته باشیم.

سفیر چین با بیان اینکه کشورش همواره مخالف اقدامات یکجانبه‌گرایانه و زیاده‌خواهانه آمریکا بوده است، افزود: مسئولان ایران و چین تلاش می‌کنند تا اقدامات آمریکا تأثیر منفی بر همکاری‌های دو کشور نداشته باشد و سفر آتی دکتر ظریف به چین نیز در این راستا انجام می‌شود.

وی با اشاره به طرح احیای جاده ابریشم، خواستار نقش‌آفرینی تبریز در این زمینه شد و گفت: تبادلات بین استان‌های ایران و چین از اهمیت زیادی برخوردار است و من شرکت‌های چینی را به حضور در تبریز و فعالیت در این استان تشویق خواهم کرد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز