خبرگزاری کار ایران

بهمن در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل مخالفت اروپا برای پیوستن مجدد روسیه به جی‌هفت/ پشت‌پرده روابط اقتصادی قاره‌سبز با مسکو

asdasd
کد خبر : ۸۰۱۰۵۶

کارشناس مسائل روسیه تاکید کرد: مشکل اروپا با روسیه تنها مساله اوکراین نیست بلکه قبل از آن هم مشکلاتی وجود داشت که تنش مسکو با آمریکا و اروپا را زمینه‌سازی کرده بود.

«شعیب بهمن» کارشناس مسائل روسیه در تشریح امکان‌سنجی پیوستن دوباره روسیه به گروه هفت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اعنوان کرد کرد: تنش‌هایی که منتهی به بیرون راندن روسیه از گروه هشت شد (که پس از خروج روسیه به گروه هفت یا همان جی هفت تبدیل شد)، اگرچه همزمان با پرونده اوکراین پیش رفت، اما ریشه در تحولات پیش از بحران اوکراین بود. این تضاد به زمان زمان جنگ سرد و همچنین وقایع  پس از فروپاشی شوروی مربوط می‌شود. در آن زمان ایالات متحده سعی داشت تا بتواند از میان کشورهای جدا شده از شوروی سابق برای خود متحدانی دست و پا کند و به موازات آن کشورهای اروپایی هم به نوعی دیگر این موضوع را دنبال می‌کردند. از سوی دیگر گسترش ناتو در شرق اروپا و استقرار سامانه‌های موشکی در لهستان و جمهوری چک موضوع‌هایی بود که تنش مسکو با اروپا و آمریکا را افزایش داده بود.

وی ادامه داد: با نگاهی به این مولفه‌ها به خوبی می‌فهمیم که تنش میان طرفین از سال‌ها قبل وجود داشته و نهایتاً پس از بحران اوکراین و ضمیمه کردن شبه جزیره استراتژیک کریمه به خاک روسیه به اوج خود رسید. در امتداد این موضوع شاهد تحریم روسیه توسط اروپا و آمریکایی‌ها بودیم که نهایتاً و مسکو هم تحریم‌هایی را برای مقابله با آنها وضع کرد. این وضعیت نه تنها روابط اروپا و آمریکا و با روسیه را به اوج تنش نزدیک کرد بلکه موجب شد تا دورنمایی از پیوستن مجدد روسیه به گروه هفت در دسترس نباشد. تا جایی که چند روز پیش رئیس جمهوری فرانسه در دیدار خود با پوتین در پاریس رسماً اعلام کرد تا زمانی که پرونده اوکراین حل و فصل نشود نمی‌توان روسیه را مجدداً وارد گروه هفت کرد.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه پیوستن روسیه در شرایط فعلی و بدون در نظر گرفتن پرونده اوکراین به هیچ وجه ممکن نیست، گفت: موضع اروپایی‌ها کاملاً روشن است. آنها به وضوح اعلام کرده‌اند تا زمانی که جزیره کریمه به خاک اوکراین برنگردد و مشکلات در شرق این کشور پایان نیابد به هیچ وجه با ورود مجدد روسیه به جی هت موافقت نخواهند کرد. این در حالیست که روس‌ها به هیچ وجه مایل به برگرداندن جزیره کریمه به اوکراین نیستند. برخی از ناظران بین‌المللی با دیدن این صحنه گمان می‌کنند که اروپایی‌ها قرار است که وارد چالش با مسکو شوند اما واقعیت این است که به‌رغم تحریم‌های دو طرف علیه یکدیگر و عدم میل آنها نسبت به همکاری با روسیه، کشورهایی مانند ایتالیا همچنان روابط اقتصادی خود با مسکو را ادامه می‌دهند و در حوزه‌های دیگر مانند تکنولوژی، فنی و اقتصاد با روسیه کار می‌کنند.

بهمن افزود: اگر اروپا از جزیه کریمه چشم پوشی کند، بدون تردید از مسائلی که در شرق اوکراین در حال اتفاق افتادن است چشم‌پوشی نخواهد کرد. به عنوان نمونه برای آنها بسیار مهم است که مسائل جاری در دُنباس را بتوانند حل و فصل کنند و به نظرم در آینده نزدیک در مورد این مساله با یکدیگر مذاکره خواهند کرد؛ اما روسیه درمورد کریمه هیچ مذاکره‌ای با اروپایی‌ها نخواهد کرد. در این میان اروپایی‌ها برای متحد نشان دادن خود در مقابل روسیه دست به اظهارنظرهای زیادی زده‌اند و به نوعی برای حفظ ضدیت خود با روسیه دست به نمایش زده‌اند در صورتی که همین دولت‌های اروپایی به صورت انفرادی با روسیه روابط تجاری و اقتصادی دارند. از این منظر ژست‌های سیاسی آنها را نباید باور کرد؛ بلکه در پشت پرده روابط دوجانبه‌ای با یکدیگر دارند که نمی‌توان آنرا انکار کرد.

وی در پایان تصریح کرد: درست است که مرکل و ترامپ به عنوان دو بازیگر اصلی در این پرونده با پیوستن مجدد روسیه به جی‌هفت موافق هستند اما واقعیت این است که فکر نمی‌کنم تا زمانی که مساله اوکراین و همچنین پیشروی نظامی روسیه در بالکان و بالتیک حل و فصل نشود اتفاق خاصی روی دهد.اگر اختلاف آنها تنها برسر اوکراین باشد که دورنمای روشنی برای ورود مجدد روسیه به جی‌هفت وجود نخواهد داشت و تا زمانی که این پیش شرط وجود داشته باشد، روس‌ها حاضر به مذاکره نیستند و اروپا هم در برابر توسعه‌طلبی‌های ارضی روسیه کوتاه نخواهد آمد. لذا ترس دائمی اروپا از این وضعیت و آینده آن به علاوه مقابله روس‌ها، مانع از رسیدن توافق بر سر پیوستن مجدد مسکو به جی‌هفت خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز