خبرگزاری کار ایران

از شب گذشته آغاز شد؛

آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران/ اعزام بالگرد از تهران و مهار آتش‌ با کمک عوامل محلی/ نابودی ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های منطقه

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۸۶۷

آتش‌سوزی در جنگل های ارسباران که از دیشب آغاز شده، به طور کامل مهار نشده و ۱۵۰ نفر از نیروهای ارتش و ۱۰۰ نفر از نیروهای مجتمع مس سونگون در منطقه در حال تلاش برای مهار آتش هستند.

به گزارش ایلنا، منابع محلیِ خداآفرین و کلیبر از وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های شهرستان خداآفرین و ورزقان خبر می دهند. به گفته‌ این منابع، آتش‌سوزی از روز دوشنبه آغاز شده و تاکنون ادامه دارد و چند صد هکتار از اراضی این منطقه طعمه حریق شده اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به تلاش گسترده و فراگیر برای اطفای آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران اعلام کرد: هم اکنون ۲ فروند بالگرد آتش‌نشانی سبددار برای تسریع در خاموش کردن آتش از تهران عازم شهرستان خداآفرین هستند.

محمدباقر هنربر گفت: آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران که از دیشب شروع شده، به طور کامل مهار نشده است، اما مدیریت بحران استان با مرکزیت فرمانداری شهرستان خداآفرین با حضور ۱۵۰ نفر از نیروهای ارتش و ۱۰۰ نفر از نیروهای مجتمع مس سونگون به همراه تجهیزات آتش خاموش کنی در منطقه می کوشند تا اتش را مهار کنند.

وی با اشاره به پیگیری لحظه به لحظه آتش‌سوزی توسط استاندار آذربایجان شرقی و معاونان سیاسی و امنیتی و عمرانی اشاره کرد و افزود: خود بنده نیز در منطقه حضور یافتم و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان نیز از همه امکانات موجود برای کنترل و خاموش کردن آتش بهره می گیرند. 

هنربر علت وقوع آتش سوزی در جنگل های ارسباران را خطای انسانی اعلام و اضافه کرد: خوشبختانه سه نفر در این ارتباط دستگیر و تحویل مقام های قضایی شده اند. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی یادآوری کرد: خوشبختانه سه دستگاه خودروی آتش‌نشانی و چند صد دستگاه کپسول آتش خاموش کنی در اختیار نیروهای انسانی حاضر در منطقه برای مهار آتش‌سوزی است و امیدواریم با رسیدن بالگردهای اعزامی از تهران شاهد مهار و اطفای آتش در ساعات آینده باشیم. 

وی دلیل اصلی دشواری اطفای آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران را وقوع آن در سه نقطه دور از هم در روستاهای کلوانق، خانقاه و مردانقم شهرستان خداآفرین اعلام کرد و گفت: نیروهای امدادی ورزقان و اهر و کلیبر نیز به عنوان شهرستان های معین در کنترل آتش سوزی مشارکت دارند.

هنربر گفت: آتش سوزی در جنگل های ارسباران که در هفته جاری در سه روستای خانقاه، کلوانق و مرداناقوم شهرستان خداآفرین شروع شده بود، ساعت ۱۰ امروز با کوشش همه گیر نیروهای انسانی حاضر در منطقه مهار شد و هم اکنون عملیات پاکسازی و لکه گیری آغاز شده است. 

وی با اشاره به تلاش شبانه روزی و دقیقه به دقیقه مدیریت بحران شهرستان خداآفرین و شهرستان های همجوار در مدت آتش سوزی جنگل های ارسباران در محدوده شهرستان خداآفرین افزود: بدیهی است که مهار و اطفای آتش سوزی در این جنگل های بکر، نتیجه کار جمعی و هم افزایی میان همه نیروهای حاضر در منطقه اعم از آتش نشانان، نیروهای نظامی، کارگران شرکت مس سونگون و مردم منطقه بود.

جنگل های ارسباران در هفته جاری در سه نقطه متقاوت در شهرستان مرزی خداآفرین به دلیل خطای انسانی دچار آتش سوزی شده بود. 

گفته می شود حدود ۳۰۰ هکتار از این جنگل ها در آتش سوخت. 

لازم به ذکر است، جنگل‌های ارسباران نیز با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت در شمالی ترین نقطه استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان بشمار می‌آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز