خبرگزاری کار ایران

معاون امور تعاون وزارت کار:

پنجره فرصت بازار‌های منطقه حداقل تا سه سال آینده به روی کشورمان باز است

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۴۸۰

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شرایط تحریمی که به کشورمان تحمیل شده و فقر تحمیلی را برای قشر کارگر و مستمری بگیران تحمیل کرده است، می‌تواند «پنجره فرصت» مناسبی برای ایران باشد. زیرا قیمت تمام شده نیروی کار و کارگر حداقل تا سه سال آینده به عنوان یک «پنجره فرصت» به روی ما باز است.

به گزارش ایلنا، محمدجعفر کبیری که در هجدهمین نشست علمی «دوشنبه‌های فرهنگی و اجتماعی» سخن می گفت، افزود: واهمه برخی از سازمان‌ها درباره شکل‌گیری برنامه‌های «اجتماع محور»، به روند افزایش فقر فرهنگی مشارکت پذیری کمک کرده است ولی با برنامه‌ریزی درست می‌توان این مشکل را برطرف کرد و فرهنگ مشارکت پذیری و فرهنگ اجتماع محوری را در فعالیت‌های مختلف به ویژه در امور تعاونی که رویکردهای اجتماعی و اقتصادی بر آن حاکم است، ترویج نمود.

کبیری گفت: درباره برنامه «تامین مالی خُرد» که می‌تواند «اجتماع محوری» را به صورت پایدار ایجاد کند و موتور محرکه کوچک توسعه برای مناطق مختلف باشد، تجربه‌ای در دولت های قبلی داشتیم که کامل نبود و نتوانستیم از ظرفیت این حوزه برای کشور به خوبی استفاده کنیم.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم که با نظارت هوشمند و دستورالعمل مناسب، باردیگر این برنامه را در شهر‌های کوچک و اجتماعات محلی احیا کنیم، زیرا معتقدیم تسهیلات دهی های بسیار خرد  از عهده دولت خارج است، اما دولت می تواند به منظور کاهش آسیب‌ها در عرصه اعتماد عمومی و به منظور افزایش سرمایه اجتماعی در این حوزه وارد شود.

او افزود: در جلسه ای با مسولان سازمان برناه بودجه کشور هم این موضوع مطرح شد: جای اینکه دولت مستقیما برخی بودجه ها را به برنامه های عمرانی اختصاص دهد از این روند برای تشویق مشارکت جویان و فعالان این حوزه استفاده کند. بدین معنا که هر یک از بخش‌های استانی یا محلی به میزانی که مشارکت می‌کنند، دولت نیز به همان میزان،  به منظور جلب مشارکت مردمی، سرمایه گذاری نماید.

کبیری اظهار داشت: پیشنهاد دیگرمان «راه اندازی تامین مالی خُردِ تضمین شده»  است و بر این مبنا، اصل سرمایه های کوچک و مردمی را تضمین کنیم. اکنون نیز این برنامه را در حد توانمان آغاز کرده‌ایم. یعنی به جای اینکه تامین مالی پروژه ها توسط بانکها با نرخ قابل توجهی انجام شود، این ظرفیت شکل بگیرد که مردم پول هایشان را مستقیما در پروژه های محلی، استانی و نوآور سرمایه گذاری کنند و دولت، این مدل سرمایه گذاری را تضمین کند. این الگو را می توان درباره صندوق‌های محلی نیز به اجرا درآورد تا اعتماد مردم برای سرمایه گذاری های محلی بیشتر شود.

معاون امور تعاون وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت: درباره «توانمند سازی تعاونی‌ها» برنامه های بسیاری  اجرا کرده ایم  و خروجی تسهیلاتی که دولت برای اشتغال پایدار پرداخت کرده، به آرامی  در حال ظهور است. با اینحال هنوز برای  بازاریابی محصولات و کالاهای تولید شده در این عرصه دچار مشکل هستیم. معنای این امر این است که گام اول فقر زدایی با ت.انمدسازی و ایجاد اشتغال صورت گرفته اما برای تثبیت این گام نیازمند «تثبیت اشتغال» در قالب اجرای برنامه «تولید کالاهای متناسب با نیاز بازار» و «کمک به دستیابی محصولات به بازارهای مناسب» هستیم.

کبیری اضافه کرد: البته شرایط تحریمی که به کشورمان تحمیل شده و فقر تحمیلی را برای قشر کارگر و مستمری بگیران تحمیل کرده است، می تواند «پنجره فرصت» مناسبی برای ایران باشد. زیرا قیمت تمام شده نیروی کار و کارگر حداقل تا سه سال آینده به عنوان یک «پنجره فرصت» به روی ما باز است و تولید محصولات ما به دلیل پائین بودن نرخ دستمزد، به شدت پائین است و در بازارهای منطقه‌ای رقابت پذیر شده است و ما باید به سرعت به توسعه بازار خود در این راستا عمل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز