خبرگزاری کار ایران

تاسیس پایگاه نظامی جدید ترکیه در قطر و افزایش قدرت آنکارا در دوحه

asdasd
کد خبر : ۷۹۷۹۱۲

همزمان با آمادگی آنکارا و دوحه برای اعلام جشن افتتاح پایگاه نظامی جدید ترکیه در قطر، تعداد ترک‌های حاضر در این کشور به رقم بزرگی افزایش یافته است.

به گزارش ایلنا به نقل از اسکای نیوز عربی،‌ «هندی ویرات» نویسنده و مجری مشهور ترک اعلام کرد که پایگاه نظامی جدید ترکیه در قطر در نزدیکی پایگاه نظامی «طارق بن زیاد» در دوحه قرار دارد و ساخت آن به پایان رسیده است. 

هاندی ویرات که با گفت‌و‌گوی تلفنی تصویری با «رجب طیب اردوغان»، ‌رئیس جمهوری ترکیه در شب کودتای شکست خورده در جولای ۲۰۱۶  مشهور شده است، تأکید کرد که بر اساس پایگاه جدید تعداد سربازان ترک در قطر به رقم بزرگی افزایش می‌یابد.

وی افزود: «این پایگاه نظامی برای قطر اهمیت بزرگی دارد. آنها از افتتاحی بزرگ در پاییز سخن می‌گویند. انتظار می‌رود که تمیم بن حمد آل ثانی، امیر این کشور به همراه اردوغان مراسم جشن افتتاح پایگاه را اعلام کنند». 

ویرات پس از سفر به دوحه و دیدار از پایگاه نظامی طارق بن زیاد دیدگاه‌های خود را در رونامه «حریت» نوشت.

وی در این باره نوشت که سربازان ترک در چارچوب روابط دو جانبه قطر و ترکیه از سال ۲۰۱۵ در این پایگاه مستقر هستند.

قطر و ترکیه یک توافق نظامی را با یکدیگر امضا کرده‌اند که یک پایگاه کارشناسی سوئد آن را اشغال اقناع کننده یک دولت کوچک و ضعیف توسط یک کشور بزرگ  قوی توصیف کرده است. 

این توافق دو جانبه علاوه بر اینکه دارای خلل‌ها و ابهاماتی در شروط و مفاد آن است، از نظر محتوا نیز بسیار خودسرانه و استبدادی است به گونه‌ای که اندیشه کلی آن چنین وانمود می‌کند که قطر تسلط بر حاکمیت ارضی، فضای اصلی خود و حتی قدرت تصمیم‌گیری را از دست داده است.

برای مثال یکی از بندهای این توافق به رئیس جمهور ترکیه اجازه می‌دهد که با توسل به قدرت خود در ناتو نیروهای دریایی، ‌زمینی و هوایی کشورش را در راستای اهداف و منافع شخصی در قطر به کار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز