خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

جامعه نیازمند فرهنگ مهارت‌آموزی مداوم است

asdasd
کد خبر : ۷۹۷۴۲۱

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر لزوم ارتقای مداوم مهارت کارگران و کارفرمایان، گفت: همه باید در راستای ارتقای مهارت تلاش کنند.

به گزارش ایلنا، ابراهیم صادقی‌فر در تشریح برنامه‌های فرهنگی و دینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه تلاش این معاونت در راستای تربیت و نگهداشت انسان سالم و کارگر سالم در محیط کار است، اظهار کرد: همه برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود برای رسیدن به همین نقطه مطلوب و آرمانی است.

او با اشاره به اینکه اتفاقات بسیار زیادی باید برای یک فرد رخ دهد تا به یک انسان فرهیخته و سالم تبدیل شود، گفت: در معاونت فرهنگی و اجتماعی طیف گسترده‌ای از مباحث مانند آسیب‌های اجتماعی، نشاط کار و کارگر، سلامت جسم و روان، تربیت بدن و ارتباط انسان با ابزار (ارگونومی و ساختار قامت) و مباحث فرهنگی، که نقشه راه و تعیین‌کننده مسیر برای رسیدن به بحث‌های اجتماعی است، مورد توجه قرار دارد و برای آنها برنامه‌ریزی می‌شود.  

حوزه فرهنگ مغفول مانده است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ‌در حوزه‌های فرهنگی نیز طیفی از عملکردها و برنامه‌ها در حال انجام است که با سلایق و ذائقه کارگر مسلمان ایرانی هم‌آواست. برنامه‌های قرآنی، تواشیح و ... نیز به صورت گسترده در کل کشور و در قالب مسابقات و دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود.

او با تاکید بر اینکه به تمام نیازهای کارگران در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی توجه می‌شود، خاطرنشان کرد: شعر، آوا، نغمه و موسیقی کار، منزلت کارگر، رمان‌های حوزه کار و ... را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اخیراً نیز طرحی برای بررسی و توجه به فیلم‌هایی که در حوزه کار و کارگر ساخته شده در حال اجراست. یعنی برای کل حوزه فرهنگی مورد نیاز کارگران برنامه‌ریزی داریم، چرا که اگر قسمتی از این مباحث مورد توجه قرار نگیرد، از بخشی از جامعه کارگری غفلت خواهد شد.

صادقی‌فر گفت: بستر همه حوزه‌هایی که به رشد و توسعه منجر می‌شود فرهنگی است و فرهنگ می‌تواند اجتماع را تحت تأثیر قرار داده و انسجام اجتماعی ایجاد کند تا این انسجام منجر به رشد شود.  

لزوم ارتقای مهارت شغلی

او بیان کرد: فرهنگ کار یک مسئله عام و بزرگ است و ذیل آن مباحث مختلفی از جمله فرهنگ مهارت‌آموزی مطرح است که در سال‌های گذشته جدی گرفته نشده است. در واقع مدرک‌گرایی بخشی از دلایل عدم توجه به فرهنگ مهارت‌آموزی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: کارمندی را در نظر بگیرید که با مدرکی که ۲۰ سال پیش گرفته توقع دارد شغل خود را حفظ و حتی ارتقای شغلی پیدا کند، در حالی که اکنون دنیا بر محور مهارت می‌چرخد و مدرکی که چند سال پیش گرفته شده دیگر کارایی و اهمیت ندارد و فقط از بین کارمندان کسانی که مهارت خود را به‌روز کرده و مدام خود را ارتقا می‌‌دهند موفق‌تر هستند؛ یک جامعه هم به همین صورت است. پس برای ترویج فرهنگ کار باید مقدمات کار از جمله مهارت‌آموزی را فرهنگ‌سازی کرد.

او با ابراز تاسف از اینکه مساله عدم ارتقای مهارت منحصر به کارگران و کارمندان نیست و کارفرمایان را نیز دربرگرفته است، ادامه داد: کارفرمایان ما نیز متاسفانه از جامعه و فضای تجارت بین‌المللی و مهارت ارتباط بین‌المللی عقب مانده‌اند و می‌توان گفت بخش اعظم بیکاری در سال‌های اخیر به دلیل عدم توجه به مهارت‌آموزی و ارتقای مدام مهارت در جامعه بوده است. نه فقط کارگران و افراد بیکار بلکه کارفرمایان ما نیز در توسعه و اجرای فصل‌های جدیدی از کار موفق نبوده‌اند و نبود مهارت تولید، مصرف، نیروی کار و ... زنجیره‌هایی بوده که معضل بیکاری کنونی جامعه را ایجاد کرده است.

صادقی‌فر  گفت: در طول سال‌های گذشته همواره مسئولان به مساله مهارت توجه داشته‌اند  و باید عموم جامعه متوجه این نیاز شوند. یعنی نیروی کار باید به این درک برسد که مهارتش را افزایش دهد. مثلا مدرک کامپیوتری که سه سال پیش گرفته شده واقعا دیگر فایده‌ای ندارد و باید مدام استفاده از نرم‌افزارهای جدید آموخته شود.

او در پایان تاکید کرد: علاقه به مهارت‌افزایی باید در تک‌تک اعضای جامعه بیشتر شود و البته دولت هم باید به عنوان یک بسترساز، سیاست‌گذار و تسهیل‌گر خوب عمل کند و صرف صدور بخشنامه و دستورات از بالا به پایین نتیجه نخواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز