خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه روستایی رئیس جمهور اعلام کرد:

ایجاد نزدیک به ۲۰۰ هزار فرصت شغلی در روستا‌ها

asdasd
کد خبر : ۷۹۴۸۱۱

معاون توسعه روستایی رئیس جمهور گفت: دولت دوازدهم ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال روستایی در نظر گرفته و تا امروز بیش از هشت هزار میلیارد تومان جذب شده که نزدیک به ۲۰۰ هزار فرصت شغلی را در کشور رقم زده است.

 به گزارش ایلنا، محمد امید در نشستی با سازمان‌های مردم نهاد خراسان جنوبی اظهار داشت: اصلاحیه قانون اشتغال پایدار روستایی چند نهاد حاکمیتی کشور از جمله ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد برکت، بنیاد علوی و ... را به عنوان تسهیل‌گر معرفی کرده ولی در این نشست مصوب می‌کنیم که سمن‌ها نیز تسهیل‌گر باشند که گام ارزشمندی در جهت تقویت آنها خواهد بود.

او افزود: سازمان‌های مردم نهاد (سمن) می‌توانند به عنوان تسهیل‌گر از تسهیلات اشتغال روستایی استفاده کنند.

امید با بیان اینکه بر اساس قانون برنامه ششم سالانه پنج هزار روستا باید آمایش شود، افزود: تعریف ۵۰ رسته شغلی ، زنجیره اشتغال و فعال شدن ۱۰۰ هزار تسهیل‌گر در روستاها برای ایجاد اشتغال نیز از دیگر موارد عنوان شده در ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری تصویب این موضوع را در راستای تقویت سمن‌ها دانست و گفت: دولت دوازدهم ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال روستایی در نظر گرفته و تا امروز بیش از هشت هزار میلیارد تومان جذب شده که نزدیک به ۲۰۰ هزار فرصت شغلی را در کشور رقم زده است.

او  ادامه داد: صندوق کارآفرینی امید یکی از موسسات فعال در زمینه اعطای این تسهیلات بوده که می‌توان از این طریق برای سمن‌ها نیز تسهیل‌گری را تعریف کرد.

امید عنوان کرد: موسسات عامه المنفعه و سمن قبلا بیشتر در بحث‌های خاص از جمله معیشتی حضور داشتند و به تغذیه، ایتام مسکن و ازدواج کمک می‌کردند ولی امروز چتر حمایتی سمن‌ها گسترده‌تر شده و در بحث مهارت آموزی هم ورود پیدا کرده‌اند.

او با بیان اینکه مهارت آموزی از ضروری‌ترین مسایل پیش مقدمه اشتغال است گفت: شکی نیست که دلیل اول رنج کشور از بیکاری نداشتن مهارت است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری بیان کرد: در خصوص بازار فرش نیز اگر نسل جدید ابتکار و خلاقیت را بر فرش رقم بزند، نقش‌ها و طرح‌های جدید را ایجاد کند موفق خواهیم بود.

او ادامه داد: در شرایطی که نرخ بیکاری کشور نزدیک ۱۱ درصد بوده و  تقریبا سه میلیون نفر جمعیت را شامل می‌شود اما باز هم می‌توان گفت نیروی ماهر کاردان بیکار نداریم.

امید گفت: نزدیک به ۲ میلیون افغان که در کشور کار می‌کنند هم مهارت‌های خاص خود را دارند.

او با بیان اینکه مهارت‌ورزی یکی از اقدامات خوبی است که سمن‌ها به آن ورود پیدا کرده‌اند افزود: گردشگری ، آموزش و مبارزه با اعتیاد نیز از موضوعات خوبی است که سمن‌های خراسان جنوبی در این حوزه‌های فعال هستند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ورود هر حوزه دولتی به کار سمن‌ها، سم است اظهار داشت: حتی دولت در فعالیت‌های اقتصادی هم موفق نیست لذا در سمن‌ها دنبال این نیستیم که نقش آنها را کمرنگ کنیم بلکه به دنبال انسجام بخشی، سازماندهی و هماهنگی کار هستیم.

او با اشاره به اینکه بسیاری از سمن‌ها در یک منطقه و در یک حوزه ورود پیدا می‌کنند بیان کرد: اما بسیاری از مناطق کشور محروم از خدمات این مراکز می‌شوند.

امید با بیان اینکه تخصصی شدن سمن‌ها از مطالبات جدی است افزود: نوع فعالیت سمن‌ها بر اساس ضرورت‌ها و ظرفیت‌های خالی باید سازماندهی شود تا مراکز خیریه و سمن‌ها به سمت تخصصی شدن پیش بروند.

او کنترل جغرافیای فعالیت سمن‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: نمی‌توان در برخی نقاط تعدد فعالیت سمن‌ها را مشاهده کرد و در برخی نقاط خلا باشد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری با اشاره به پیگیری‌هایی برای باز شدن گره کار سمن‌ها اظهار داشت: مالیات یکی از مسایلی است که رایزنی شده و موسسات خیریه و سمن‌ها معاف از مالیات می‌شوند که جزئیات آن در تفاهم نامه‌ای ابلاغ می‌شود.

او افزود: یکی از وظایف معاونت توسعه روستایی تسهیل‌گری کار سمن‌ها است نه اینکه سمن‌ها را زیر چتر حمایت دولت بیاوریم.

امید با بیان اینکه کار ارزشمند سمن‌ها در راستای خدمت به مردم باید ساماندهی شود گفت: اقتصاد کار خیر در ایران نسبت به کشورهای دیگر بسیار پایین است.

او ادامه داد: سهم ایران در «اقتصاد خیر» زیر ۲ درصد است در صورتی که این رقم در برخی کشورها زیر ۲۰ درصد است.

امید اظهار داشت: البته این دلیل بر آن نیست که در کشور کار خیر انجام نمی‌شود بلکه ممکن است بخشی از آن ناشی از نبود آمار باشد اما منهای قضیه آمار باید قبول کنیم که سازماندهی صحیح ،منضبط  و چهارچوبدار برای هدایت مجموعه‌های خیریه نداشتیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: دولت و سمن‌ها باید با هم تعامل کنند تا مشکلات حل شود.

امید از خراسان جنوبی به عنوان یک استان فرهنگی یاد کرد و گفت: مردم این استان اهل خیر و بخشش و پر تلاش هستند و قطعا در عرصه سمن‌ها نیز پیش قدم خواهند بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز