خبرگزاری کار ایران

گاردین گزارش داد؛

اقدامات ایران در شرایط کنونی کاملا منطقی است/ جانسون می‌تواند آغازگر روند مذاکره باشد

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۶۹۰

گاردین در گزارشی بر نقش جانسون در کاهش تنش میان ایران و آمریکا تاکید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از گاردین، بوریس جانسون در روزهای ابتدایی دوران کاری جدیدش با شرایط پیچیده‌ای مواجه شده است. از سویی بریتانیا با بحرانی جدی در خلیج فارس روبرو شده است. هفته گذشته ایران یک نفتکش انگلیسی را توقیف کرد که این اقدام می‌تواند آغاز یک درگیری بزرگ در خاورمیانه باشد. اما می‌توان به زمان باقی مانده امیدوار بود؛ چراکه جانسون روابط خوبی با دولت آمریکا و شخص دونالد ترامپ دارد که شاید بتواند از این روابط استفاده کند و تنش‌ها را کاهش دهد.  

تهران نفتکش بریتانیایی را به اتهام نقض قوانین دریایی بین‌المللی توقیف کرد اما در واقع به نظر می‌رسد این اتفاق در واکنش به توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق توسط نیروهای بریتانیایی باشد.

در ماه‌های اخیر تنش میان ایران و آمریکا بالا گرفته است. ترامپ سال گذشته از برجام خارج شد و تحریم‌های شدید اقتصادی را علیه ایران اعمال کرد. در ماه‌های گذشته ایران و آمریکا تا آستانه جنگ پیش رفتند ایران پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد و آمریکا در واکنش به آن تصمیم به حمله نظامی گرفته بود که در آخرین لحظه از این حمله منصرف شد. ایران کاملا اقدامات قابل پیش‌بینی را در واکنش به فشارهای آمریکا انجام می‌‌دهد ایران در فشار اقتصادی قرار گرفته است و خواهان آن است که تحریم‌ها برداشته شود.

تحریم‌های ترامپ صادرات نفتی ایران را تا حد قابل توجهی کاهش داده و روابط بخش بانکی ایران با سیستم مالی دنیا را قطع کرده است. از سوی دیگر ایران در شرایط کنونی با مشکلاتی از جمله تورم و کمبود کالا‌های اساسی روبرو است. همکاری اروپا با ایران برای دور زدن تحریم‌ها تاکنون موفق نبوده است. اروپا در ظاهر خواهان تداوم برجام است اما نکته مهم این است که تعداد زیادی از شرکت‌های اروپایی از ایران خارج شدند. 

بنابراین اقدامات ایران در شرایط کنونی کاملا منطقی است. اکنون تنش در خلیج فارس هر روز افزایش می‌یابد و احتمال درگیری نظامی در این منطقه هم بالا رفته است. افزایش تنش در خلیج فارس هم به ضرر ترامپ است. چرا که ترامپ از ابتدا وعده داده بود که وارد جنگ جدیدی نشود. اما اقدامات کنونی‌اش او را به سمت جنگ خواهد کشاند.

تهران در طول یک سال گذشته از سیاست صبر استراتژیک استفاده کرد اما اکنون صبر ایران به پایان رسیده است و در واکنش به فشارهای ترامپ رویکرد جدیدی را اتخاذ کرده است و بخشی از تعهدات برجامی‌اش را کاهش داده است.

به نظر می‌رسد اکنون جانسون باید به دنبال از سرگیری دیپلماسی با تهران باشد. البته ما نباید انتظارات زیادی داشته باشیم. اما جانسون می‌تواند آغازگر روند مذاکره باشد و از این طریق از افزایش تنش‌ها در شرایط کنونی جلوگیری کند چرا که ادامه این وضع و جنگ در منطقه نتایج فاجعه‌باری برای منطقه خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز