خبرگزاری کار ایران

از سر گیری مذاکرات تجاری چین و آمریکا پس از وقفه ۳ ماهه

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۳۷۷

مذاکره کنندگان چین و آمریکا امروز- سه‌شنبه- در شهر «شانگهای» برای انجام مذاکرات جدید در زمینه جنگ تجاری موجود دیدار می‌کنند اما پکن و واشنگتن توقع چندانی درباره فرصت دستیابی به توافق ندارند.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، چین و آمریکا امروز- سه‌شنبه- پس از یک وقفه سه ماهه، مذاکرات تجاری خود را در شهر «شانگهای» چین از سر می‌گیرند، اما دو طرف امید چندانی نسبت به حصول توافق در این زمینه ندارند.

نشست مذاکره‌کنندگان پکن و واشنگتن روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در شهر شانگهای، پایتخت اقتصادی چین برگزار خواهد شد و این نخستین نشست رو در روی طرفین پس از شکست مذاکرات در ماه می است. 

نمایندگان آمریکا در این مذاکرات تجاری، «رابرت لایتایزر» سرپرست بازرگانی خارجی و «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری این کشور هستند. 

چین و آمریکا از سال گذشته در اقدامی متقابل با اعمال تعرفه‌های سنگین گمرکی بر کالاهای یکدیگر به ارزشی بالغ بر سالانه ۳۶۰ میلیارد دلار وارد جنگ تجاری شده‌اند. 

این اختلاف با اقدام آمریکا در درج نام ابرشرکت ارتباطات «هوآوی» در لیست سیاه  به بخش تکنولوژی هم کشیده شد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا به اعطای لقب پیشرفته به برخی از کشورهای سازمان تجارت جهانی و در صدر آنها چین حمله کرد و پکن نیز در اقدامی متقابل، وقاحت و خودخواهی آمریکا را محکوم کرد. 

ترامپ جمعه گذشته تأکید کرده بود که چین احتمالا می‌خواهد دوره مذاکرات را تا زمان انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا به این امید که رئیس جمهوری نرم‌تر روی کار بیاید، طولانی کند.

خبرگزاری رسمی چین امروز در اظهار نظری در این زمینه اقرار کرد که روابط پکن- واشنگتن بسیار تیره شده و از آمریکا خواست که با احترام کامل با چین برخورد کند.

از سرگیری مذاکرات پس از آتش‌بس تجاری که رؤسای هر دو کشور در نشست گروه ۲۰ در ژاپن بر آن توافق کردند، در نوع خود گامی مثبت به شمار می‌رود. 

«جک بارکر» از اتاق بازرگانی آمریکا گفت: «این دور از گفت‌وگوها به دنبال توضیح مواضع دو طرف پس از آرامش نسبی است و پکن و واشنگتن باید اعتماد دوباره را بازگردانند».

با اشاره به بی‌اعتمادی حاکم بین دو قدرت بزرگ، «جونگ شان‌» وزیر تجارت چین که فردی بسیار تندرو تلقی می‌شود، می‌تواند در کنار «لیو هی» معاون « شی جین پینگ»، رئیس جمهوری این کشور نقش مهم‌تری را در این دور از مذاکرات ایفا کند. 

«استیو اینس» ‌کارشناس گروه «فانگارد مارکتس» معتقد است که دو طرف احتمالا عقب‌نشینی‌های اندکی به صورت محدود داشته باشند.

وی در ادامه افزود: «هر نوع توافقی پس از ماه‌ها تنش روز افزون، مثبت خواهد بود».

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز