خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

نقش پر رنگ زنان عشایر با سهمی بیش از ۵٠ درصد در فعالیت‌های اقتصادی

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۱۴۲

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان نیشابور با بیان اینکه در حال حاضر تعداد زنان عشایری شهرستان ٧٠٠ نفر است، گفت مشارکت زنان در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز همتراز با مردان است که با سهمی بالاتر از ۵٠ درصد در فعالیت های اقتصادی عشایر مشارکت دارند.

محمدعلی فرهمند راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در نیشابور افزود: در همین راستا جهاد کشاورزی شهرستان با فعالیت های انتخاب تسهیلگر زن عشایری، تشکیل جلسات ماهیانه زنان عشایری، برگزاری کارگاه های آموزشی بهداشت شیر و شیردهی، بیماری های انسان و دام، دوره مهارتی پرواربندی دام سبک، جایگاه مناسب دام، پرورش قارچ خوراکی، گلیم بافی، جاجیم بافی، چرم دوزی، تابلو فرش و تشکیل صندوق اعتباری خرد زنان عشایری در سطح شهرستان به ارتقاء سطح دانش این قشر از تولیدکنندگان کمک می‌کند.

فرهمند راد اظهار کرد: شرکت در نمایشگاه های مختلف و انتخاب زن نمونه عشایری در سطح استان و کشور از سایر فعالیت هایی است که به اعتلای این قشر و اهمیت حضور نقش زنان عشایر در جامعه اشاره دارد.

وی نقش زنان در تهیه مسکن(سیاه چادر)، خوراک و پوشاک را بسیار پررنگ برشمرد و افزود: در تهیه سیاه چادر که از موی بز ساخته می‌شود زنان عشایر فعالیت دارند و با داشتن این هنر هزینه ای پرداخت نمی‌کنند و از این طریق به خودی خود باری از دوش مردان عشایر برداشته می شود.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور با اشاره به اینکه زنان عشایر همچنین در تهیه تمام غذاهای لبنی و پروتئینی در حوزه خوراکی و بافت قالی و قالیچه، گلیم و جاجیم های رنگارنگ فعالیت دارند، افزود: زنان عشایر بوسیله تابیدن و ریسیدن پشم و موی گوسفندان و رنگ کردن‌شان به عنوان هنر زن ایرانی می‌توانند کمکی به اقتصاد خانواده باشند.

گفتنی است عشایر از اول خرداد تا ابتدای مرداد ماه در منطقه ییلاقی رشته کوه های بینالود و از ابتدای آذر تا آغاز فروردین ماه در مناطق قشلاقی سرخس، بردسکن و کاشمر بسر می برند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز