خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اعلام اسامی استان‌هایی که نیاز به حمایت ویژه غذایی دارند/ شیوع بیماری‌های عفونی به دلیل سوءتغذیه

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۰۳۲

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ارتباط با ناامنی غذایی حاکم در مناطق محروم کشور گفت: طبق تحقیقات وزارت بهداشت سیستان‌وبلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد، ایلام، هرمزگان، خوزستان، کرمان، استان خراسان جنوبی از نظر کیفیت و فراوانی مواد غذائی کمبود ویژه‌ای دارند.

زهرا عبداللهی (مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه 8 استان در کشور از ناامنی غذایی رنج می‌برند، گفت: برخی استان‌ها به ویژه استان‌های محروم که شامل سیستان‌و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد، ایلام، هرمزگان، خوزستان، کرمان، استان خراسان جنوبی و ... می‌شوند، از لحاظ کیفیت و فروانی مواد غذائی در مقایسه با استانداردهای غذایی کم برخوردار محسوب می‌شوند. این استان‌ها در ضمن دیگر محرومیت‌هایشان با کمبود موادغذایی یا بطور کلی مشکلات تغذیه‌‌ای مواجه هستند.

وی افزود: شیوع سوءتغذیه کودکان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که به نسبت نواحی دیگر کشور، در این مناطق محروم  آمار بالاتری را به خود اختصاص داده است.

عبداللهی ضمن تاکید بر اهمیت توجه به سبد غذایی مردم، به ویژه در این استان‌ها بیان کرد: از نمودهای سوءتغذیه یا کمبود موادغذایی در این استان‌ها می‌توانیم از سوءتغذیه کودکان، کمبود ریزمغذی‌ها مانند کمبود آهن که منجر به کم‌خونی می‌شود و همچنین کمبود روی اشاره کرد که به نسبت استان‌های دیگر با کسری بالاتری در سبد غذائی جمعیت این مناطق مواجه هستیم. بنابراین این استان‌ها از لحاظ تامین منابع غذایی به حمایت بیشتری نیازمندند.

عبداللهی در رابطه با تلاش‌های لازم در تامین امنیت غذایی در استان‌های مذکور گفت: باید تدابیری اندیشید تا کیفیت مواد غذائی و کمیت آن، در این نواحی ارتقا پیدا کند. این نواحی به دلایل خشکسالی و کم‌آبی و فقر دچار این ناامنی در حوزه غذا شده‌اند. همچنان می‌توان به مورد کم‌سوادی هم در این مناطق اشاره کرد که عامل وسعت‌یافتن ناامنی غذایی می‌شود، چرا که این بحث مربوط به توسعه استان است.

وی در این رابطه افزود: باید تمام ارگان‌های توسعه استان با هم همکاری کنند تا کیفیت مواد غذایی به طبع افزایش تولید، اشتغال و کاهش فقر کمتر شود. همچنین باید اقداماتی صورت بگیرد تا در بحث افزایش تولید مواد غذایی و دسترسی مردم به مواد غذایی توسعه حاصل شود.

عبداللهی گفت: این موضوع تا حدی بر عهده جهاد کشاورزی است. همچنین راه‌اندازی پروژه‌های اشتغال‌زایی و درآمد‌زایی اهمیت بویژه‌ای دارد تا بیکاری کم‌تر شود، اگر درآمد اقشار مختلف در این مناطق تصاعد پیدا کند. به طبع بالارفتن با قدرت خرید مردم امنیت غذایی بالاتری را کسب می‌کنند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن تاکید بر توجه به مشکلات بهداشتی استان‌های محروم گفت: در کنار تمام تلاش‌هایی که لازم است برای رفع مشکلات غذایی در این استان‌ها صورت گیرد، لزوم توجه به خدمات بهداشتی درمانی بیش‌ از پیش است. بطور کلی هر بخشی یک وظیفه‌ای را برعهده دارد که بخش بهداشت و درمان هم باید در خصوص ارائه مراقبت‌های درمانی و خدمات مربوط به سلامت جامعه اقداماتی انجام دهد.

وی در این رابطه گفت: تلاش‌هایی در راستای اطلاع‌رسانی، آموزش، فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوهای غذایی  لازم است. در کنار اینها ارگان‌های دیگر باید در ذیل کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان، همکاری و هماهنگی کامل داشته باشند تا در این هشت استان کارهای وسیع‌تری در جهت تامین امنیت غذایی صورت بگیرد.

عبداللهی با تاکید بر لزوم رسیدگی فوری به مقوله محرومیت غذایی در کشور گفت: تحقیقاتی که در وزارت بهداشت انجام شده است نشان‌می‌دهد این وضعیت تغذیه در این استان‌ها نامطلوب است و نیاز به یک نگاه ویژه و خاص وجود دارد تا در جهت ارتقای سطح تغذیه و امنیت غذایی در این مناطق تلاش‌هایی انجام شود.

همچنین وی، در ارتباط به مشکلات رایج تغذیه در کشور گفت: باید زمانی که از سوءتغذیه صحبت می‌کنیم توجه کنیم که سوءتغذیه دو طیف دارد. یکی مقوله فقر است یا مصرف کم‌تر از حد توصیه شده مواد مغذی مانند پروتئین یا کلسیم و آهن و ..که این کمبود خوردن حاصل از فقر و کمبود دریافت موادغذائی بوسیله بدن است که این خودش را به شکل  لاغری و کم‌وزنی در کودکان زیر ۵ سال نشان می‌دهد، یعنی کودکان آسیب‌پذیر که در حال رشد هستند یا در نوجوانان و مادران باردار بروز پیدا می‌کند. یک نوع دیگر از این کم‌خور‌ی‌ها عدم دریافت انرژی کافی است، ممکن است غذا با مقدار مناسب یا زیاد استفاده شود، اما کیفیت غذایی که مصرف می‌شود نتواند نیاز بدن به انرژی، پروتئین یا ... را تامین کند.

وی افزود: حتی ما انواعی از سوءتغذیه را داریم که افراد به علت زیاده‌خواری مبتلا به چاقی و انواع بیماری‌های قلبی، عروقی یا دیابت می‌شوند. در واقع باید گفت سوءتغذیه یعنی خارج شدن از برنامه مناسب غذایی که می‌تواند مشکلات فیزیکی برای فرد ایجاد کند. در واقع ما در استان‌های کم‌برخوردار با انواع این سوءتغذیه‌ها یعنی کم‌خوری، بدخوری یا بیش‌خواری مواجه هستیم.

عبداللهی در ارتباط با فرهنگ بد رایج غذایی در کشور گفت: حتی در مناطق شهری مشکل بزرگ ما در ارتباط با سوءتغذیه، چاقی است. این به علت تغییر الگوی غذایی مردم و مصرف بی‌رویه فست‌فودها یا نوشابه‌های گازدار، غذاهای چرب و سرخ‌شده یا مواد قندی و شیرینی‌های غیراستاندارد است. مصرف غذای نامناسب و تحرک بدنی کم باعث شده است که 60 درصد مردم کشور ما دچار چاقی هستند و این خود زمینه بروز بیماری‌های قلبی، دیابت‌ها و سرطان‌ها خواهد شد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: این فرهنگ بدغذایی حتی در مناطق روستائی هم باب شده است، شاید باور عمومی این است که غذاهایی که در روستا استفاده می‌شود سالم‌تر است، اما این مصرف فست‌فودی حتی در روستاها هم بالا رفته است. به همین نسبت تحرک بدنی روستائیان هم کاهش پیدا کرده است.

وی در رابطه با آمار بالای مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های غیرواگیردار گفت: امروز در کشور، ما با آمار بالاتری از میزان مرگ و میر به علت بیماری‌های غیرواگیردار روبه‌رو هستیم. این آمار تا دوسال پیش ۷۶ اگر درصد بود، درحالی که آخرین آماری که ما از این مهم داریم ۸۲ درصد است. ابتلا به این بیماری‌های غیرواگیر چند مولفه خطر دارند که در راس آنها تغذیه و الگوی غذایی مردم است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در تشریح ارتباط بین شیوع بیماری‌های عفونی و ناامنی تغذیه گفت: همچنین کیفیت پایین تغذیه می‌تواند در ابتلا به بیماری‌های واگیردار به ویژه بیماری‌های عفونی موثر باشد. چون باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن فرد می‌شود و در زمان شیوع بیماری‌های عفونی از اهمیت برخوردار است. بنابراین احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی و شیوع آنها افزایش پیدا می‌کند. در واقع این ارتباط دو سویه است که شیوع بیماری‌های عفونی در مناطق کشور عامل سوءتغذیه می‌شود و همچنین سوءتغذیه در مناطق کشور عاملی برای شیوع بیماری‌های عفونی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز