خبرگزاری کار ایران

نشست وین؛ آخرین تلاش‌ها برای نجات برجام

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۹۶۰

دیپلمات‌های اروپایی قرار است برای نجات برجام در وین نشستی تشکیل دهند.

به گزارش ایلنا به نقل از ینی شفق، دیپلمات‌های کشورهایی که هنوز در  توافق هسته‌ای با ایران قرار دارند، قرار است یکشنبه در وین نشستی برگزار کنند تا بتوانند راه‌حل‌هایی را برای مقابله با نابودی این توافق بیابند. این نشستی است که ایرانیان امید زیادی برای دستیابی به موفقیت در آن ندارند.

اتحادیه اروپا اعلام کرد که جلسه یکشنبه، به ریاست توسط هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد.

سید محمد مرندی، تحلیلگر دانشگاهی و سیاسی ایران در این خصوص گفت: ما به اروپایی‌ها خوش‌بین نیستیم.

برجام بعد از خروج آمریکا و اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در شرایط بدی به سر می‌برد.

بعد از یکسال صبر و خویشن‌داری، ماه گذشته، تهران اقداماتی را جهت کاهش تعهدات خود در برجام انجام داد. افزایش غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران موجب شده است که اروپایی‌ها به شدت نگران شوند.

ایران اعلام کرده است که کاهش تعهدات برجامی آنها تنها با اجرای تعهدات اروپایی‌ها قابل بازگشت است.

مرندی در ادامه گفت: ما تاکنون تنها ترس را از اروپایی‌ها شاهد بودیم. با این وجود به آنها فرصت می‌دهیم تا به برجام متعهد شوند.

در حال حاضر همه چشم‌ها بر جلسه وین متمرکز شده‌اند که به عنوان یک تلاش نهایی برای نجات این توافق محسوب می‌شود.

مانی محرابی، تحلیلگر امور بین‌الملل هم در این خصوص گفت که جلسه آینده بهترین فرصت برای امضاکنندگان اروپایی برای نشان دادن تعهدشان به برجام است.

علی اکرمی، مفسر سیاسی هم گفت: اروپایی‌ها کاری نمی‌توانند انجام دهند؛ چراکه از ترامپ می‌ترسند. اینستکس نیز نمی‌تواند تاثیر چشمگیری در شرایط فعلی داشته باشد.

حمید رضا عزیزی، استاد دانشگاه شهید بهشتی، هم گفت: فکر نمی‌کنم نشست وین موفقیت چشمگیری پیدا کند اما مشخص است که هر دو طرف خواهان تداوم برجام هستند بنابراین برای رسیدن به این هدف تبادلات دیپلماتیک بیشتری لازم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز